Jump to content
Annons

Monospår till stereoBuss?


Curry_Man

Recommended Posts

Har tills nu alltid jobbat med stereo då jag inte kört med sång tidigare.

Men nu till saken, när jag slussar vidare sångkanaler i mono till bussar, skall jag skapa mono eller stereo bussar, vinner jag något på att köra stereo bussar?

Vissa effekter kan jag tänka mig inte fungerar/kraschar om det inte är stereospår.

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

beroende på vad du vill ha för ljud (mono/stereo) så kan du välja antingen eller.. vill du ha plats för lite mer i ljudbilden kan du ha stereo, men ska du bara bussa ett monospår tex. till ett reverb och inget annat så funkar det med ett vanlig monospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan kanske komma på att lägga någon stereoplugg på sången.

Alternativt kanske du lägger körer och skickar körerna till en stereo buss och panorerar dessa olika för att få ett bredare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Intressant tråd!

Har funderat på detta länge och passar på att fråga en sak som berör ämnet.

Det här med sången berättade ni här ovan så det framgick ganska bra.

Undrar själv vad ni skulle ha gjort om ni hade ett sångspår med en under samt överstämma

som följde med leadsången genom hela låten.

Spåren är inspelade i mono, skulle en stereo buss vara det smartaste då anser ni?

Vill inte ha för trång ljudbild då stämmorna lätt kan bli grötiga men jag vill inte ha dom för spretiga heller, ¨

för långt ut på sidorna.

En annan sak som gäller samma fundering men angående trummor istället då även dessa inspelningar av

trumsetet är gjorda i mono. Ska det skickas till en mono buss eller en stereo buss.

Det jag undrar över ifall trumsetet inte blir alltför spretigt om man skickar det till en stereobuss om man redan

har panorerat hi-hat, OH samt Ambience-spåren?

Ska väl tilläggas att låten är åt pop//folk/country-hållet.

Nån som har lust att lägga upp sin personliga åsikt om hur den går tillväga?

Edit: Nu kanske jag snodde åt mig tråden, men passade på att fortsätta med den här tråden än att skapa en helt ny.

Redigerat av Bulldog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...