Jump to content
Annons

Komprimera baklänges?


JJRockford

Recommended Posts

Går det att vid mastring på något sätt i a f fejka att något är mindre komprimerat än vad det är? Kan inte ge hela bakgrunden, men lite slitningar med skivbolaget gör att vi nog snart inte har rätt till den gamla mastertapen. Däremot, som vi ser det, så borde vi äga, eller få rätten till "råinspelningarna" (nermixade till ett stereospår), så vi har funderat på att låta mastra om dom, och ge ut på egen hand. Tycker att mycket är alldeles för hårt komprimerat. Går det att backa på något sätt, med de verktyg som mastring tillåter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En expander kan ju vara värt ett försök. Den fungerar som en "omvänd" kompressor, dvs den ökar dynamiken. Sedan beror det ju på mixen du vill förbättra: Har den komprimerats och limiterats för hårt (ljudfilen ser ut som en legobit) så finns det ju egentligen inte mycket dynamik att förstärka, och då blir ju inte heller resultatet något vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mastrade version (tyvärr i mp3) finns här: http://www.sevengates.se/toppage1.htm

Kan lägga upp en bit omastrat senare ikväll (tror inte att vi har tillräckligt med utrymme på webhotellet för att lägga upp hela wav-filer, inte samtidigt som det som redan ligger där i a f).

Det som jag främst reagerat på är virveltrumman. Skulle inte varit fel med lite mer tryck i baskaggen heller, utan att den blir "hård". Hade det sen gått att lyfta fram keyboards/orgel (på vissa ställen) samt körer hade jag varit överlycklig. Men då kanske jag skulle behöva läsa Harry Potter-serien en femte gång... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag främst reagerat på är virveltrumman. Skulle inte varit fel med lite mer tryck i baskaggen heller, utan att den blir "hård". Hade det sen gått att lyfta fram keyboards/orgel (på vissa ställen) samt körer hade jag varit överlycklig. Men då kanske jag skulle behöva läsa Harry Potter-serien en femte gång... 😛

HAr inte lyssnat, men efter vad du skriver här så låter det mer som om ni skulle behöva både mixa och mastra...

Andreas: tack! 🙂

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, grejen är att jag inte är säker på om vi kommer få loss själva mastertapen, eller om vi får hålla till godo med den omastrade versionen. Det senare verkar mest trolig så här långt (en juridisk djungel). Och om vi ska ge ut den igen, så behöver den ju ändå mastras, och då tänkte jag bara kolla lite hur mycket man eventuellt skulle kunna påverka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt grejen. Om ni ska mastra om så är det ju bättre att ha de omstastrade. Så då är det väl skitsamma om du får loss mastertapen eller inte.

Vanlig expander är inte grejen utan upward expander anser jag vara grejen du ska använda. Den jobbar precis tvärtemot kompressorn, dvs den höjer topparna satta över tröskeln.

Ang musikjuridiken så äger ni säkert rättigheterna till låtarna, men om dom äger mastertapen så låter det som de även äger inspelningen.

Med andra ord, så har ni INGEN rätt att ge ut låtarna själva utan tillåtelse från bolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag utelämnade en hel del detaljer kring själv affären i stort eftersom jag tyckte att dom var helt ovidkommande för hurvida det skulle gå att "komprimera baklänges".

Hursomhelst, för alla nyfikna så var det så att vi betalade för själva inspelningen först, eftersom kontraktet sa att vi skulle få betalt för studiokostnaden först två månader efter releasedatum. Har dock passerat detta datum med mer än 6 månader nu, så därför tycker vi inte att dom har någon rätt till råmaterialet. Däremot var det dom som betalade mastringen, den gjordes i England och fakturan&masterorginalet skickades direkt till skivbolaget i Portugal. Så jag hyser inga jätteförhoppningar om att få tag på det mastrade orginalet, men just nu är prioritet ett att verkligen se till så att vi äger råinspelningen (eller vad det nu kallas), så att vi har den med oss i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oseriösa skivbolag har nog de flesta artister råkat ut för någon gång, bättre att bli "bränd" i början av karriären innan de stora pengarna börjar rulla in..

Om ni inte har tillgång till det omastrade materialet så lär det tyvärr knappast bli bättre av expanders.. (som Claes och Vacuum tidigare var inne på)..

Själv skulle jag ge mig ut på yxjakt efter orginalinspelningen och skivbolaget! 🙂

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill minnas att jag läst något om MS-teknik eller liknande som kan användas för att "mixa om" ett stereospår. MS står nog för Mono/Stereo alt Mid/Side. Gick i princip ut på att man gjorde ett tredje monospår av stereospåret och mixade alla tre tillsammans, dvs Left+Right+Mono. Då kan man "mixa" upp nivån på tex sång (eller virvel) som ligger i mitten, eller instrument från sidorna osv. Naturligtvis är det ingen totallösning eftersom man ökar nivån på andra grejer i samma position också, men det kanske blir bättre. Har som sagt inte riktig koll på det här men det borde det ju finnas någon annan som har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har givetvis både den omastrade slutmixen och det omixade materialet. Men eftersom vi för tillfället håller på att koncentrera oss på skiva #2 så känns det inte som väl investerad tid att sitta och kludda med det gamla materialet. Hade mest tänkt trycka upp några hundra ex för att ha på spelningar och lite annat. Så jag tänkte, om det inte är för mycket jobb hade det ju inte gjort något att förbättra ljudet till dessa en aning.

Har också övervägt yx-alternativet samt liknande sätt, men tycker att det vore dumt att kasta bort en resa till Portugal på sånt. Kommer nog nöja oss med rejäl pajkastning i intervjuer 😄 Ska försöka fundera ut några riktigt snitsiga formuleringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. Folk som mastrar hyfsat finns det gått om.

Ta det lugnt med kritiken av bolaget. Hur krasst det än låter så kommer aldrig ni att tjäna det minsta på att kritisera bolaget som blåste er, ni kan bara förlora på det. Se det mer som en nyttig läxa. Med vissa undantag så tjänar man i denna bransch aldrig på att kritisera andra.

Lycka till med #2!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite orolig för hur jag uttrycker mig. Alltså, min tanke från början var precis som det nu skrivs att göra en ny mastring på det omastrade materialet, och undrade hur mycket man kunde påverka med det. Men jag var kanske lite otydlig? Har alltid alldeles för mycket tankar som far omkring inne i mitt stackars huvud, och klarar inte alltid av att sortera och uttrycka dom på ett bra sätt.

Vad gäller skivbolaget så har jag inte tänkt göra några väldigt omotiverade angrepp eller så, däremot kan det ju kanske vara bra för andra band att veta vad dom eventuellt ger sig in på. Men å andra sidan, även skivbolag med gott rykte har missnöjda band, som t ex AFM Records eller Metalblade. Whatever. Fast i vad gäller vårat skivbolag så har ju även deras "toppband" (fortfarande ganska underground givetvis) berättat för oss att dom haft lite problem. Vad gäller oss så hävdar dom att vi sålde för dåligt, vilket jag är med på. Att däremot skylla det på att musiken är ointressant när vi fått en klar majoritet av kritikerna att jubla blir jag däremot irriterad på. Snarare misstänker jag att deras bristande koordination mellan promotion och distribution är boven. Har ofta varit så att recensioner av skivan dykt upp flera månader innan skivan varit tillgänglig i respektive land. Här i Sverige kunde jag t ex se recensioner redan i februari, medans skivan inte gick att köpa förrens i början av maj. Sånt funkar säkert för större och mer välkända band, då lägger ju folk det på minnet, men tappar man impulsköparna som debutband så är det nog lite tuffare. Hinner ju komma många andra band emellan liksom. Hm, är nog ganska off-topic nu... Men det verkar ju ändå på inläggen här i tråden som om folk är lite nyfikna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågar du hur mycket man kan påverka mixen vid mastering?

En fråga som inte kan ge ett speciellt precist svar. Vid mastering kan du göra jävligt mycket.

Fundera på vad ni vill och sedan konsultera en masteringstekniker som har en tariff som passar er budget. Finns allt från stort till smått som kan göra mer eller mindre förbättringar av ert material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...