Jump to content
Annons

Hemmainspelning av sång

Guest drloop

Recommended Posts

Guest drloop

Hej!

Nu har det varit många trådar med mycket frågor kring brus och hur man kopplar sina grejer.

Oftast så är det felkopplat eller felinställt om det låter kass.

Viktigt att förstå signalkedjan för att få det att låta rätt.

Med enkla prylar kan man få det att låta bra om förutsättningarna är rätt.

För att ge en måttstock hur det skall låta om man lyckats så har jag en sångsnutt som jag spelat in på följande sätt:

* Micken med mera.

Popfilter från K&M för att den är lätt att jobba med, man kan ta nåt billigare.

MXL 1006 en stormembrans kondensatormick i lägre prisklass. Funkar tyvärr inte jättebra på min egen röst men kanon på mina polares.

Detta är fastsatt på ett billigt bomstativ från Proel.

Jag använder mig av en billig Proelkabel XLR-XLR för att koppla till preampen.

2. Preamp

Preamp, Art TubeMP en billig mickpreamp för 650:-

Teleplugg till RCA för att koppla till ljudkortet.

3. Ljudkort

M-Audio Audiophile 2496 PCI. Rätt in på vänsterkanal från preampen.

4. Hörlurar

Beyerdynamic DT220 slutna lurar. Man kan höra i slutet av ljudfilen lite läck. Annars tycker jag att dessa lurar är fantastiskt bra för de läckar väldigt lite om man får på sig dom rätt. Låter ganska tråkigt om dom men de för fram sången bra i lurarna. Hemska att ha på sig i längre stunder så dessa använder jag bara när jag sjunger och kanske när jag vill kolla mellanregister i en mix.

Alla nivåer är kärleksfullt inställda efter konstens regler. Gain på preampen lite under klippnivå. Eftersom Art preampen inte låter så illa när den klipper så vågar jag hålla mig på den nivån. Dessutom funkar det som en limiter på inspelningen. Hellre analogdist än digital.

Inspelat i Tracktion 2 på 44.1kHz med 24 bitars upplösning.

Hyggligt inställd nivå ganska långt från klippnivån. Sedan exporterat utan några effekter eller justeringar till 44.1kHz och 16 bitar. (Ljudexeplet är 16 bitars wav)

Rummet är ett vanligt hemmakontor på ca 14kvadratmeter, med bokhyllor på två väggar och ostädat, tomma skrivbordsytor skapar reflexer 😛

Jag står nära micken för att få närhet i ljudet. Blir ganska mycket bas som ni hör men det skär jag bort vid mix.

Man hör inte mycket av rummet. Mycket grejer på skrivborden med andra ord.

Datorn står under skrivbordet, inget surr från den. Den är byggd för att vara tyst. Micken är ca 1-1,5 meter från datorn.

Exemplet är för er som nyss har börjat spela in. Ett exempel på hur det skall låta brus och signalmässigt.

Ni skall använda exemplet för att få ett grepp läckage, brus ,brum och rum (akustik)... inte bedömma sångaren och hur han låter 😉

UPPDATERAD:

Två nya testinspelningar är gjorda.

* MXL1006 och Behringer EuroRack UB802. Inget brus att tala om här heller. Var inte lika noga med nivåer, men det ger i allafall en bild av hur det kan låta med en billig mixers preamps.

* Okay mick från allas vår Clas för 59 spänn utan puffskydd in i Behringer mixer.

Lycka till med era inspelningar.

Ljudexemplen finns på:

http://www.bericadori.com/jl/

theskyis_song.wav är inspelat med Art TubeMP och MXL mick.

okay_berhinger.wav är med Okay micken och Behringer mixern

mxl_berhinger är med MXL1006 oxh Behrninger mixern.

Edited by drloop

Annons
Guest drloop

Blev sugen på att testa om Behringer preamparna är så kassa.

Så nu har jag spelat in MXL1006 med Behringer mixerns preamps och det låter inte illa.

Dessutom har jag tagit en Classe dynamiskmick för 59 spänn och lirat in utan puffskydd.

Clas micken skulle nog må bra av att inte vara handhållen och ett puffskydd, så det var lite elakt mot den micken 😛

Se första inlägget i tråden för länkar till exemplen.

Mer sånt här vill man se/höra 🙂

Visst är det skillnader på ljudet mellan dem men tyckte dock att MXL och art kombinationen var mest tilltalande enligt mig - Mer detalj. Om de nu är så att mxl-art kombinationen är vad den utger sig för att vara. Men det spelar mindre roll, låter det rätt så är det rätt, that´s about it!

Blev sugen på att testa om Behringer preamparna är så kassa.

Så nu har jag spelat in MXL1006 med Behringer mixerns preamps och det låter inte illa.

Spelar själv in med en MIC2200 från Behringer och har inga problem med den. Låter alldeles utmärkt för mina behov.

//KG

Guest drloop
Mer sånt här vill man se/höra 😛

Visst är det skillnader på ljudet mellan dem men tyckte dock att MXL och art kombinationen var mest tilltalande enligt mig - Mer detalj. Om de nu är så att mxl-art kombinationen är vad den utger sig för att vara. Men det spelar mindre roll, låter det rätt så är det rätt, that´s about it!

Jag kan väl säga att tagningen med Art preampen och MXL micken är för en inspelning som jag har tagit tid att planera och haft en optimal mickvinkel och lagt ned tid på bra ljud.

Slarvade med uppställningen på de andra inspelningarna så det finns mer att optimera på både

mxl-Behringer och Okay-Behringer.

Jag har tidigare spelat in med en JJ-Labs mick och en Behringer mixer med gott resultat.

Men helt klart är att det finns en värme i art-mxl kombinationen som inte finns i behringer-mxl kombon.

Men hör man skillnad i en mix? mjae, vete xxx.

Edited by drloop

Guest drloop
Märkligt bra ljud! Det här var ju en tankeställare, kanske.

Tackar.

Jag måste erkänna att jag är förvånad själv över kvalitén på mxl-art kombinationen.

Jag tycker rummet och helhetskvalitén är nära nog studiokvalité.

Helt enkelt grymt.

Jag satt som sagt och redigerade tagningar för mix och blev förvånad över hur lite brus och rumsljud jag hade.

Med tanke på rummet börjar jag lura på att köpa på mig en grym mick och preamp eftersom jag har så pass bra grund ljud i rummet.

Skall låna en Peluso mick och en fet preamp om några veckor för att testa. Kan bara bli bättre.

(Och dyrare) 😛

Ibland har man helt enkelt flyt. Behöver inte bygga nåt separat sångbås det är helt klart.

Låten jag jobbat med finns här på forumet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry687325

• 3 months later...
Guest drloop
är det noisegate på signalen?

Nej, inte på någon inspelning. Inget är gjort med inspelningarna utan de är "as is".

Edited by drloop

Guest DieHard

Ja det här är ett mycket bra exempel på att det är viktigare hur man använder och vet hur man ska använda det man har än att tro dyrare saker= automatiskt bättre. 😄

Guest drloop
Ja det här är ett mycket bra exempel på att det är viktigare hur man använder och vet hur man ska använda det man har än att tro dyrare saker= automatiskt bättre. 😊

Jag kan inte annat än understryka det du säger.

Samtidigt är det så att saker låter bättre när det kostar mer. Men för gemeneman så är oftast kunskapen en brist.

Hade jag haft grejerna jag har idag för 15 år sedan så hade det varit kanonbra grejer. Jag skulle vilja ha en massa coola prylar men har inte råd.

Ja det här är ett mycket bra exempel på att det är viktigare hur man använder och vet hur man ska använda det man har än att tro dyrare saker= automatiskt bättre. 😊

Jag kan inte annat än understryka det du säger.

Samtidigt är det så att saker låter bättre när det kostar mer. Men för gemeneman så är oftast kunskapen en brist.

Hade jag haft grejerna jag har idag för 15 år sedan så hade det varit kanonbra grejer. Jag skulle vilja ha en massa coola prylar men har inte råd.

Så är det. Man får inte en dubbelt så bra mic för dubbelt så mycket pengar, utan det är en exponentiell kurva. För dubbla priset får man en lite bättre mic - och dubblar man priset igen, så blir det en ytterligare något bättre etc (men fortfarande inte så mycket bättre än den första, som priset kanske antyder) - men dagens budgetmicar är faktiskt ok i de flesta fall (på min testsite kan man hitta flera exempel på det 😮 ).

Sedan är det förstås så, att olika människor har olika krav på ljudet. Somliga nöjer sig med att det väsnas lite, medan andra vill ha absolut toppklass utan kompromisser. När det handlar om micar så kan det då vara en skillnad mellan 50:- och typ 50000:- - men oavsett prisläge, så kan användaren tycka att micen är prisvärd, eftersom den ger precis det som han är ute efter. Små nyansskillnader kan göra stor skillnad på priset, men också i slutresultatet - speciellt om det är något så framträdande som sången...

Guest musik

Hej!

(1) "Lies" - vad ska man tycka... En massa synthljud och så som täcker rösten. Av rösten framkommer mest ett ganska vasst ljud. Helt ok produktion, det är ju ingen särskilt akustisk låt som ställer de kraven. Jämna nivåer.

(2) "Gurantesten" - skulle vilja ha den i stereo. Lite bumligt kanske, men ok.

(3) "mxlbehringer" - vet inte vad jag ska säga, vissa puff-ljud. Varken imponerad eller ej.

(4) "okaybehringer" - tycker väl mest att det lät lite dovare än tidigare exempel kanske. Puff-ljud även på denna variant.

(5) "the sky is" - ok. Ungefär i samma stil som de två tidigare. Kanske lite bättre än "okaybehringer".

Slutsats: Tycker att (1) och (2) är bäst. De tre andra exemplen är likartade. Om de ska visa på hur man ska få något att låta bra hemma i ett rum på 14 kvadratmeter med relativt enkla medel (enkel utrustning), så känner jag bara att jag varken behöver byta inspelningsrum eller ljudkort/mikar.

Bra initiativ för nybörjare, alltså de som inte vet hur man får bort brus, ställer jämna nivåer och/eller undviker läckage!

😊

:musik

Edited by musik

Guest drloop
Hej!

(1) "Lies" - vad ska man tycka... En massa synthljud och så som täcker rösten. Av rösten framkommer mest ett ganska vasst ljud. Helt ok produktion, det är ju ingen särskilt akustisk låt som ställer de kraven. Jämna nivåer.

(3) "mxlbehringer" - vet inte vad jag ska säga, vissa puff-ljud. Varken imponerad eller ej.

(4) "okaybehringer" - tycker väl mest att det lät lite dovare än tidigare exempel kanske. Puff-ljud även på denna variant.

(5) "the sky is" - ok. Ungefär i samma stil som de två tidigare. Kanske lite bättre än "okaybehringer".

Slutsats: Tycker att (1) och (2) är bäst. De tre andra exemplen är likartade. Om de ska visa på hur man ska få något att låta bra hemma i ett rum på 14 kvadratmeter med relativt enkla medel (enkel utrustning), så känner jag bara att jag varken behöver byta inspelningsrum eller ljudkort/mikar.

Bra initiativ för nybörjare, alltså de som inte vet hur man får bort brus, ställer jämna nivåer och/eller undviker läckage!

🙂

Jag får nog flytta på gurantesten den har inget med min test att göra.

Jag tog en inspelad gitarr i en tråd på det här forumet och satte dit lite EQ bara...

Och precis musik du behöver nog inte köpa nya prylar.

Tanken är om du läser tråden så har jag jämfört Två olika Preamps, Art preampen och den inbyggda preampen i mitt Behringerbord.

Och spelat in en 50 kronors mick som jämförelse.

De tre filer som är intressanta är:

mxlbehringer

okaybehringer

the sky is

Min mening var att belysa nedan med tanke på de debatter som har varit på forumet om tex kassa Behringer preampar.

Saxat från första inlägget...

"Exemplet är för er som nyss har börjat spela in. Ett exempel på hur det skall låta brus och signalmässigt.

Ni skall använda exemplet för att få ett grepp läckage, brus ,brum och rum (akustik)... inte bedömma sångaren och hur han låter "

Edited by drloop

Guest DieHard
Hej!

😉

Läste du överhuvudtaget vad tråden handlade om eller var du så kritikerkåt? 😄

• 2 weeks later...

Detta kanske inte passar i denna tråden helt, men hellre lite OT än att starta en nu tråd för detta. Skulle behöva lite hjälp med ett beslut här. Vilket av ljudklippen med den dåliga sånginsatsen anser DU låter bäst ljudmässigt. Jag vet att jag sjunger som en kratta, men det är mikrofonen som jag mer har lite beslutsångest över vilket sound jag gillar mest. Motivera gärna ditt val så jag får höra lite vad ni tycker. Det enda som är gjort är en boost på 3db vid 6Khz.

http://www.speedyshare.com/855638500.html

Tack på förhand

MVH

Anders

Detta kanske inte passar i denna tråden helt, men hellre lite OT än att starta en nu tråd för detta. Skulle behöva lite hjälp med ett beslut här. Vilket av ljudklippen med den dåliga sånginsatsen anser DU låter bäst ljudmässigt. Jag vet att jag sjunger som en kratta, men det är mikrofonen som jag mer har lite beslutsångest över vilket sound jag gillar mest. Motivera gärna ditt val så jag får höra lite vad ni tycker. Det enda som är gjort är en boost på 3db vid 6Khz.

Tack på förhand

MVH

Anders

Sigma SNsida lät öpnnare och trevligare IMO.

Tack på förhand

MVH

Anders

Jo, det var den jag bestämde mig för första gången, sedan ikväll blev jag lite osäker, har inte en aning om varför. Andra får också gärna lämna kommentar på vilken av dessa två som blir ert första val 🙂

Guest musik

F8 (suverän!) vinner med sådär 100 hästlängder mot SN (vilken var falsk så man ryste vid "have lost").

Antar det gäller även mikval...

🙂

F8 (suverän!) vinner med sådär 100 hästlängder mot SN (vilken var falsk så man ryste vid "have lost").

Antar det gäller även mikval...

😆

Ja, som sagt, Sånginsatsen var ingen prioritet utan bara karaktär på mikrofonen. Är samma mikrofon nämnligen bara två olika sidor då det är figur 8 😛

hm.. 1 - 1 står det nu då.

Guest DieHard

Tack på förhand

MVH

Anders

Instämmer helt 😛 Men sjunger som en kratta? Då har du inte hört mig. Sätter jag igång och sjunger finns risken att grannarna anmäler mig och hänvisar till Genevekonventionen 😆

Tack på förhand

MVH

Anders

Instämmer helt ☺️ Men sjunger som en kratta? Då har du inte hört mig. Sätter jag igång och sjunger finns risken att grannarna anmäler mig och hänvisar till Genevekonventionen 😆

😛😆 :lol:

Jag lär ha en trevlig liten lapp i brevlådan i morgon där de säkert frågar om jag mår bättre idag 🙂

2 -1 till SNsidan då.