Jump to content
Annons

Shockmount


berghs.kedjan

Recommended Posts

Annons

Det spelar ingen roll, utan vänd den på det håll som känns smidigast att ha den monterad på. 😳 Rörmicar kan det vara känsligt med, eftersom de genererar mycket mer värme än kondensatormicar - så där gäller det att följa bruksanvisningen, men med kondensatormicar har det ingen betydelse alls, såvitt jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll, utan vänd den på det håll som känns smidigast att ha den monterad på. 😳 Rörmicar kan det vara känsligt med, eftersom de genererar mycket mer värme än kondensatormicar - så där gäller det att följa bruksanvisningen, men med kondensatormicar har det ingen betydelse alls, såvitt jag vet.

Rörmickar är också kondensatormickar (oftast...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll, utan vänd den på det håll som känns smidigast att ha den monterad på. 😱 Rörmicar kan det vara känsligt med, eftersom de genererar mycket mer värme än kondensatormicar - så där gäller det att följa bruksanvisningen, men med kondensatormicar har det ingen betydelse alls, såvitt jag vet.

Rörmickar är också kondensatormickar (oftast...)

Ja, visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...) - men förstärkardelen är rördriven i en rörmic stället för transistordriven, som den är i vanliga kondensatormicar - som de flesta menar när de pratar om kondensatormicar... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...) - men förstärkardelen är rördriven i en rörmic stället för transistordriven, som den är i vanliga kondensatormicar - som de flesta menar när de pratar om kondensatormicar... 😳

Tror nog att de flesta refererar till mikrofontyp, kondensator är kondensator, band är band o s v. En rörmick behöver inte alls vara kondensator, det finns både rör eller transistor av båda varianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men glöm nu inte att det alltid låter bäst om man har micken vågrätt.

😱

Ok - att man kan "vända den på det håll som känns smidigast", var kanske ett lite väl generöst påstående... 😳

Lodrätt ska den förstås vara - men om membranet är uppåt eler nedåt kvittar för en sådan mic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...) - men förstärkardelen är rördriven i en rörmic stället för transistordriven, som den är i vanliga kondensatormicar - som de flesta menar när de pratar om kondensatormicar... 🙂

Tror nog att de flesta refererar till mikrofontyp, kondensator är kondensator, band är band o s v. En rörmick behöver inte alls vara kondensator, det finns både rör eller transistor av båda varianter.

Ett rör kan inte utgöra membran, så resonemanget håller inte riktigt... 🙂

Jag har inte sett några micar som kallas "rörmic", som inte har varit kondensatormicar med rörförstärkare. Den korrekta benämingen skulle egentligen vara "rördriven kondensatormic", men det blir för långt, så det har blivit det kortare "rörmic"-begreppet i stället. Har du några exempel på någon "rörmic" som inte är en kondensatormic? Det skulle vara intressant att veta.

På senare år har annars också kommit bandmicar med inbyggd förstärkare - antingen med transistorer eller med rör, men de kallas ju fortfarande bandmicar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta Claes om jag kommer in här som en annan Wisserbesser, men handlar det om helrör

eller om 75:or? I så fall har väl Gilbert rätt?

Eller är det bara så att jag.....urk....eh...har mischuppfattat det hela!?

Glad påschk på er allihåppa! Hur mycket e klockan?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om membranet är runt så spelar det nog ingen roll alls men om man kör Pearls rektangulära membran så kan man utnyttja dess olika upptagningsriktning lite olika beroende på situation.

F-n! Det har jag aldrig tänkt på, men du har förstås rätt.

Det kan visserligen bli skillnad beroende på hur korgen runt membranet är konstruerad också, men annars tar ju en cardioid upp ljudet i en sfär kring framsidan och inte bara i det horisontella planet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta Claes om jag kommer in här som en annan Wisserbesser, men handlar det om helrör

eller om 75:or? I så fall har väl Gilbert rätt?

Eller är det bara så att jag.....urk....eh...har mischuppfattat det hela!?

Glad påschk på er allihåppa! Hur mycket e klockan?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

🙂

Rörigt blir det i alla fall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...) - men förstärkardelen är rördriven i en rörmic stället för transistordriven, som den är i vanliga kondensatormicar - som de flesta menar när de pratar om kondensatormicar... 🙂

Tror nog att de flesta refererar till mikrofontyp, kondensator är kondensator, band är band o s v. En rörmick behöver inte alls vara kondensator, det finns både rör eller transistor av båda varianter.

Ett rör kan inte utgöra membran, så resonemanget håller inte riktigt... 🙂

Jag har inte sett några micar som kallas "rörmic", som inte har varit kondensatormicar med rörförstärkare. Den korrekta benämingen skulle egentligen vara "rördriven kondensatormic", men det blir för långt, så det har blivit det kortare "rörmic"-begreppet i stället. Har du några exempel på någon "rörmic" som inte är en kondensatormic? Det skulle vara intressant att veta.

På senare år har annars också kommit bandmicar med inbyggd förstärkare - antingen med transistorer eller med rör, men de kallas ju fortfarande bandmicar...

Har aldrig påstått att röret har med membranet att göra. Ditt eget resonemang håller däremot inte när först säger att ”visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...)” eftersom det, som du själv säger, finns rörmickar med både kondensator-membran och band-membran.

Korrekt benämning (i folkmun) borde vara rör-kondensator eller kondensator, bandmick eller rör-bandmick o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...) - men förstärkardelen är rördriven i en rörmic stället för transistordriven, som den är i vanliga kondensatormicar - som de flesta menar när de pratar om kondensatormicar... 🙂

Tror nog att de flesta refererar till mikrofontyp, kondensator är kondensator, band är band o s v. En rörmick behöver inte alls vara kondensator, det finns både rör eller transistor av båda varianter.

Ett rör kan inte utgöra membran, så resonemanget håller inte riktigt... 🙂

Jag har inte sett några micar som kallas "rörmic", som inte har varit kondensatormicar med rörförstärkare. Den korrekta benämingen skulle egentligen vara "rördriven kondensatormic", men det blir för långt, så det har blivit det kortare "rörmic"-begreppet i stället. Har du några exempel på någon "rörmic" som inte är en kondensatormic? Det skulle vara intressant att veta.

På senare år har annars också kommit bandmicar med inbyggd förstärkare - antingen med transistorer eller med rör, men de kallas ju fortfarande bandmicar...

Har aldrig påstått att röret har med membranet att göra. Ditt eget resonemang håller däremot inte när först säger att ”visst är själva membran-delen likadan i rörmicar och kondensatormicar (inte oftast - utan alltid...)” eftersom det, som du själv säger, finns rörmickar med både kondensator-membran och band-membran.

Korrekt benämning (i folkmun) borde vara rör-kondensator eller kondensator, bandmick eller rör-bandmick o s v.

...men det är ju just hur det verkligen används i folkmun, som är det relevanta om man diskuterar om de olika teknikerna i ett forum - och inte hur det kanske borde användas... 😉 En bandmic med förstärkare är en "bandmic som fantommatas" eller en "bandmic med rör" - medan en kondensatormic med transistorförstärkare är en "kondensatormic" och en kondensatormic med rörförstärkare är en "rörmic". Så har begreppen använts sedan Hedenhös... Kolla i vilken katalog eller vilken tidning som helst, så ser du denna användning av begreppen med önskvärd tydlighet.

Alla benämningar på mikrofoner utom just "rörmic", syftar uteslutande på membranets konstruktion - vare sig det handlar om bandmicar, dynamiska micar, elektretmicar, kristallmicar eller då kondensatormicar. De enda som skiljer sig från detta sätt att benämna tekniken, är just "rörmic", där man alltid (åtminstone enligt min erfarenhet) menar en kondensatormic med rörförstärkare om man pratar om en "rörmic".

Det finns sedan några år även dynamiska micar med inbyggd förstärkare - men deras benämning är "fantommatad dynamisk mic" eller liknande. Inte eheller där frångår man den gängse beteckningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om att begreppen är lite "slappa" i vardaglig användning. Risken med detta är att alla går omkring och tror sig veta att "rörmick" betyder kondensatormikrofon när så inte är fallet. Nu kanske det är för sent att vända trenden men en liten upplysning tycker jag ändå är på sin plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag är medveten om att begreppen är lite "slappa" i vardaglig användning. Risken med detta är att alla går omkring och tror sig veta att "rörmick" betyder kondensatormikrofon när så inte är fallet. Nu kanske det är för sent att vända trenden men en liten upplysning tycker jag ändå är på sin plats.

Håller med om att det är lite olyckligt - speciellt när det nu har kommit kombinationer som ingen för kanske 10 år sedan, ens drömde om att de skulle komma.

"Band-rörmic" och "Kondensator-rörmic", "band-transistormic" etc, hade kanske känts bättre på sitt sätt - men det låter lite krystat...

En nitad tråd om vad de olika begreppen innebär, hade nog inte varit fel...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag införskaffat en TSM MT87s MK II (mikrofon) och ett PreSonus Inspire (ljudkort). Nu undrar jag om det har någon större betydelse vilket håll man sätter Shockmounten? Kan man sätta den upp och ner eller är det viktigt över huvud taget vilket håll den sitter på?

MVH

Tacksam för alla svar, och allt annat som det blev av den här tråden...

Ha det gott!!!

MVh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - att man kan "vända den på det håll som känns smidigast", var kanske ett lite väl generöst påstående... 😉

Lodrätt ska den förstås vara - men om membranet är uppåt eler nedåt kvittar för en sådan mic.

Varför måste den vara lodrät? Bara nyfiken.

Brukar använda dem vågrätt ganska ofta (t ex för att närmicka piano, in från sidan liksom), så om det är något man inte borde göra så vore det ju bra att veta det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - att man kan "vända den på det håll som känns smidigast", var kanske ett lite väl generöst påstående... :rolleyes:

Lodrätt ska den förstås vara - men om membranet är uppåt eler nedåt kvittar för en sådan mic.

Varför måste den vara lodrät? Bara nyfiken.

Brukar använda dem vågrätt ganska ofta (t ex för att närmicka piano, in från sidan liksom), så om det är något man inte borde göra så vore det ju bra att veta det. 😛

Längre upp i tråden kan du läsa följande: 😆

Om membranet är runt så spelar det nog ingen roll alls men om man kör Pearls rektangulära membran så kan man utnyttja dess olika upptagningsriktning lite olika beroende på situation.

F-n! Det har jag aldrig tänkt på, men du har förstås rätt.

Det kan visserligen bli skillnad beroende på hur korgen runt membranet är konstruerad också, men annars tar ju en cardioid upp ljudet i en sfär kring framsidan och inte bara i det horisontella planet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - att man kan "vända den på det håll som känns smidigast", var kanske ett lite väl generöst påstående... 😕

Lodrätt ska den förstås vara - men om membranet är uppåt eler nedåt kvittar för en sådan mic.

Varför måste den vara lodrät? Bara nyfiken.

Brukar använda dem vågrätt ganska ofta (t ex för att närmicka piano, in från sidan liksom), så om det är något man inte borde göra så vore det ju bra att veta det. 🙂

Längre upp i tråden kan du läsa följande: 😛

Om membranet är runt så spelar det nog ingen roll alls men om man kör Pearls rektangulära membran så kan man utnyttja dess olika upptagningsriktning lite olika beroende på situation.

F-n! Det har jag aldrig tänkt på, men du har förstås rätt.

Det kan visserligen bli skillnad beroende på hur korgen runt membranet är konstruerad också, men annars tar ju en cardioid upp ljudet i en sfär kring framsidan och inte bara i det horisontella planet.

Det var precis det jag tänkte. Om den tar upp i en sfär borde det inte spela någon roll om man har den vågrätt tänkte jag..

Eller. Vi kanske tänkte olika nu. Jag tänkte hela micken riktad vågrätt, men med membranet iofs fortfarande riktat lodrätt. Jag menade inte att jag riktar kanten av membranet mot ljudkällan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta Claes om jag kommer in här som en annan Wisserbesser, men handlar det om helrör

eller om 75:or? I så fall har väl Gilbert rätt?

Eller är det bara så att jag.....urk....eh...har mischuppfattat det hela!?

Glad påschk på er allihåppa! Hur mycket e klockan?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

😆

Rörigt blir det i alla fall... 🙂

Den här diskussionen rör mig inte i ryggen... 😆

Jag kunde inte hålla mig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...