Jump to content
Annons

Dokumentär SVT 24


Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hej,

Igår zappade jag lite på tv'n här hemma om kom till SVT 24 kanalen där dom just då visade en intressant dokumentär, information nedan.

Guldöronen är en samling vanliga män med en stenhård passion för bra ljudanläggningar. De tävlar med varandra på blodigt allvar om vem som kan få fram det bästa ljudet i sitt vardagsrum. Priset är den åtråvärda vandringstrofén Guldörat.

Rekommenderar er att titta på denna, riktigt skoj!

Här är länken till dokumentären!

Lite skoj när dom sitter och lyssnar på Infected Mushroom, dom är inte unga precis.

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mollin (oregistrerad)

Hoppas att denna tråd inte blir raderad, det är flera som har blivit det som jag har skrivit här ... MEDDELA MIG INNAN NI RADERAR! GE MIG EN CHANS ATT VETA VARFÖR!

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

"Om du presenterar din utmaning i form av lakan och fem pianoballader så kommer jag ju med fyra Infected Mushroom-låtar och en ståbas..."

"Finns det någon GÖK som orkar höra fyra Infected Mushroom-låtar?"

"Naaa, där finns nog ett par - det är jag och en till. Och jag får ju inte rösta!"

Haha, grabbarna har kanske inte alla indianer i kanoten, men de är bannemig dedikerade till vad de gör. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast de var inga riktiga "audiofiler" egentligen. Det var mer snack om hur prylarna såg ut än om hur de lät - och inte ett ord om kablar. Det närmaste man kom sådant trams, var en skivpuck som tydligen var "en äkta Svalander"... 😉😛

Lyssningsrummen var väl inte så lysande heller. Inte en tanke på akustiken, utan det var bara prylana som skulle låta... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att denna tråd inte blir raderad, det är flera som har blivit det som jag har skrivit här ... MEDDELA MIG INNAN NI RADERAR! GE MIG EN CHANS ATT VETA VARFÖR!

Raderade trådar? Enda gången det raderas är vid dubbelposter eller om det handlar om tydliga regelbrott. Men då får personen alltid en varning via PM.

Vad som kan ha hänt är att du har postat en tråd som det redan finns flera av i samma ämne. Då slår jag samman dem med någon befintlig. Gå då till din profilsida och sök efter dina egna inlägg. Där ser du de 10 senaste du har skrivit. Alternativt klickar du på ditt eget namn vid ditt inlägg i en tråd och visar samtliga inlägg du har skrivit. Du kan på samma ställe även välja att visa samtliga trådar du har startat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reprisen går på lördag på tvåan, såg dock lite av början på SVT Play. Det påminner onekligen lite om Plötsligt i Vinslöv...

Gillar ni denna och ämnet audiofiler i allmänhet så kan jag rekomendera denna dokumentär:

Audiofili - vad är det?

/b a s t i n

ahh.. jag o en polare satt o kollade på plötsligt i vinslöv häromdagen.. extramaterialet är det bästa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Reprisen går på lördag på tvåan, såg dock lite av början på SVT Play. Det påminner onekligen lite om Plötsligt i Vinslöv...

Gillar ni denna och ämnet audiofiler i allmänhet så kan jag rekomendera denna dokumentär:

Audiofili - vad är det?

/b a s t i n

ahh.. jag o en polare satt o kollade på plötsligt i vinslöv häromdagen.. extramaterialet är det bästa..

Det är ju bara två mil mellan Kristianstad (där denna dokumentär spelats in) och Vinslöv. Så att de påminner om varandra är ju inte så konstigt 😛 Jag åker för övrigt tåg varje vardag från Kristianstad till Hässleholm och passerar då Vinslöv. TUFFT VA?? 😄

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Reprisen går på lördag på tvåan, såg dock lite av början på SVT Play. Det påminner onekligen lite om Plötsligt i Vinslöv...

Gillar ni denna och ämnet audiofiler i allmänhet så kan jag rekomendera denna dokumentär:

Audiofili - vad är det?

/b a s t i n

Helt underbar lite dokumentär. Så djävla coolt att han borrat hål i golvet och kopplat om i proppskåpet. Otroligt uppfriskande att någon verkligen tar steget fullt ut i sin passion även om det innebär att man sänker värdet på sitt hus.

Inspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken! Hur kul som helst.

Den vidarbefodrades direkt till alla jobbarkompisarna för en av dem är Audiofil...fast lite normalare men inte mycket. Följde med honom senast på Audiofilmässan senast på Sheraton för skojs skull (han försöker övertala mig att det inte är trams). Det resulterade bara i ännu mer avsmak för dessa prylar. Det är bara sjukt.

Håller med nån här ovan om att det finns värre än de i programmet. Som sagt de hade ju inte ens ett specialbyggd rum.

Det konstigaste var att "Sista ordet" skulle sätta ihop ett värsting försteg med ett NAD slutsteg. Trodde att NAD var ett skällsord i dessa sammanhang.

Skön kommentar när "sista ordet" står och röker och ser allmänt ohälsosam ut och säger: Jag tror inte många vet hur man njuter av livet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag reagerade också på det där med Svalander, och uppmärksammade att ingen hade någon tyngd på sin cd-spelare, för det ska ju tydligen va som antt o dag enligt herr Svalander 😕

Nejmen, ingen verkade ju helelr särskilt mån om att akustikbehandla sina rum (inte för att jag har ett korrekt behandlat rum, men jag kallar min inte audiofil heller)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön kommentar när "sista ordet" står och röker och ser allmänt ohälsosam ut och säger: Jag tror inte många vet hur man njuter av livet. 😕

För mig är musik, tobak, alkohol och mediciner vad som gör livet skönt för de gör att man glömmer det elände ens liv egentligen är. MvH

Ja, nu när du säger det så .

Fast audiofilerna har prylar som får min studio nästan att blekna pengarmässigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön kommentar när "sista ordet" står och röker och ser allmänt ohälsosam ut och säger: Jag tror inte många vet hur man njuter av livet. 😊

För mig är musik, tobak, alkohol och mediciner vad som gör livet skönt för de gör att man glömmer det elände ens liv egentligen är. MvH

Ja, nu när du säger det så .

Fast audiofilerna har prylar som får min studio nästan att blekna pengarmässigt

Jag håller med. Jag tycker att ju tidigare i ledet man är när det hndlar om hur en skiva gjorts bör där ha varit dyrare och dyrare saker för att få bäst ljud. Vad jag menar är att studios verkar inte köpa mikrofon-, patch- och linekablar för 10'000kr styck. Dock gör den sista i ledet det vilka är audiophilerna. Men det kanske är naturligt då ju längre mot slutet i ledet man kommer, ju mer har/kan produktionen haft sina brister så det krävs mer pengar för att återskapa det som det en gång varit medans att göra det och vara först i ledet har ingen betydelse över vad för saker man använder. Man försöker återskapa. Fan jag känner att jag börjar komma in på för djupa tankar som jag själv inte klurar ut. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön kommentar när "sista ordet" står och röker och ser allmänt ohälsosam ut och säger: Jag tror inte många vet hur man njuter av livet. 😊

För mig är musik, tobak, alkohol och mediciner vad som gör livet skönt för de gör att man glömmer det elände ens liv egentligen är. MvH

Ja, nu när du säger det så .

Fast audiofilerna har prylar som får min studio nästan att blekna pengarmässigt

Jag håller med. Jag tycker att ju tidigare i ledet man är när det hndlar om hur en skiva gjorts bör där ha varit dyrare och dyrare saker för att få bäst ljud. Vad jag menar är att studios verkar inte köpa mikrofon-, patch- och linekablar för 10'000kr styck. Dock gör den sista i ledet det vilka är audiophilerna. Men det kanske är naturligt då ju längre mot slutet i ledet man kommer, ju mer har/kan produktionen haft sina brister så det krävs mer pengar för att återskapa det som det en gång varit medans att göra det och vara först i ledet har ingen betydelse över vad för saker man använder. Man försöker återskapa. Fan jag känner att jag börjar komma in på för djupa tankar som jag själv inte klurar ut. MvH

Jo, det har jag också tänkt på men kommit fram till att de gör det ju enbart för sin egen skull. Det är helt enkelt en hobby (jävligt dyr sådan). Ungefär som när jag ska köpa t.ex en digital kamera så letar jag till förbannelsen efter recentioner, bästa pris osv... det är det som är hela grejen. När man väl har köpt den, efter par veckor, så blir det ett tomrum kvar efter sig!

Det är trånandet man är ute efter

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här på planket, kommer ej ihåg vem, berättade att någon hifi-tidning en gång gjort ett blindtest på lite olika högtalarkablar. En del var riktigt dyra. Segrade gjorde dock en vanlig 220-volts-kabel, El-johan hette den nog, för några kronor/metern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Jag tycker att ju tidigare i ledet man är när det hndlar om hur en skiva gjorts bör där ha varit dyrare och dyrare saker för att få bäst ljud. Vad jag menar är att studios verkar inte köpa mikrofon-, patch- och linekablar för 10'000kr styck. Dock gör den sista i ledet det vilka är audiophilerna. Men det kanske är naturligt då ju längre mot slutet i ledet man kommer, ju mer har/kan produktionen haft sina brister så det krävs mer pengar för att återskapa det som det en gång varit medans att göra det och vara först i ledet har ingen betydelse över vad för saker man använder. Man försöker återskapa. Fan jag känner att jag börjar komma in på för djupa tankar som jag själv inte klurar ut. MvH

Jo det är ju lite tokigt när man tänker efter...frågan är ju vad som blir så mycket bättre med dessa exklusiva kablar. Blir som att lyxa till sin Jeltsinvodka genom att hälla den på ekfat....

Fast de sitter väl knappast och lyssnar på våra demos i alla fall och det är ju tur för de här killarna är väl typ de enda som hör skillnad på om vår röst är inspelad med en SP B1 och inte nån dyr 20 000-kronors mic 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön kommentar när "sista ordet" står och röker och ser allmänt ohälsosam ut och säger: Jag tror inte många vet hur man njuter av livet. 🙂

För mig är musik, tobak, alkohol och mediciner vad som gör livet skönt för de gör att man glömmer det elände ens liv egentligen är. MvH

Ja, nu när du säger det så .

Fast audiofilerna har prylar som får min studio nästan att blekna pengarmässigt

Jag håller med. Jag tycker att ju tidigare i ledet man är när det hndlar om hur en skiva gjorts bör där ha varit dyrare och dyrare saker för att få bäst ljud. Vad jag menar är att studios verkar inte köpa mikrofon-, patch- och linekablar för 10'000kr styck. Dock gör den sista i ledet det vilka är audiophilerna. Men det kanske är naturligt då ju längre mot slutet i ledet man kommer, ju mer har/kan produktionen haft sina brister så det krävs mer pengar för att återskapa det som det en gång varit medans att göra det och vara först i ledet har ingen betydelse över vad för saker man använder. Man försöker återskapa. Fan jag känner att jag börjar komma in på för djupa tankar som jag själv inte klurar ut. MvH

Det går aldrig att återskapa detaljer som har försvunnit i tidigare led, så om audiofilerna tänker på det sättet, så är de verkligen ute och seglar. 😛

De drabbas ju av de eventuellt dåliga produktionerna, som av naturliga skäl inte kan påverkas av annat än eq och den eventuella färgning som deras anläggning ger (men en riktig puritan fnyser åt eq, så den biten går fetbort) - så det enda de någonsin kan kompensera för med sina hysteriskt dyra kablar, är brister i deras egna anläggningar. Det mesta av audiofil-hysterin är med andra ord fullständigt bortkastade pengar - men eftersom folk vill tro att det gör skillnad, så är det lönt att tillverka och sälja allehanda specialkablar som kostar som en halv bil eller något. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon här på planket, kommer ej ihåg vem, berättade att någon hifi-tidning en gång gjort ett blindtest på lite olika högtalarkablar. En del var riktigt dyra. Segrade gjorde dock en vanlig 220-volts-kabel, El-johan hette den nog, för några kronor/metern.

Jag har läst om flera sådana blindtester där man har fått lika slumpmässigt resultat som om man gissar hej vilt - trots enorma skillnader i pris mellan de olika högtalarkablarna som har varit med i testerna.

Jag kör f.n. med vanliga elkablar på 1.5mm2 - trots att jag har högtalare för ca 19000:-/st - och ljudet är helt underbart trots de "dåliga" kablarna. 🙂 Jag har dock fått nys om en kabel (ca 50:-/m) som tillsammans med en specialbox som man lätt bygger ihop själv, ska jämna ut impedanssvängningarna (som eventuellt kan påverka slutsteget) vid riktigt höga frekvenser med hjälp av en RC-länk. Det kan vara värt att testa det eftersom kostnaden inte är extrem - men jag misstänker ändå att skillnaden inte blir revolutionerande precis... 😊 Länken till beskrivningen: http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf

Jag tar mig friheten att sno ett citat från LTS' hemsida angående högtalarkablar:

En normal kabel, ungefär en normal lampsladd, är inte speciellt dålig, när det gäller de renodlade elektriska parametrarna, som högtalarkabel (ofta mycket bättre än svindyra högtalarkablar). När det gäller induktansen så påverkar den tonkurvan redan vid strax under 100kHz medan kapacitansen inte börjar påverka förrän strax under 1GHz!
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka jäkla muppar.

Dom kallar sig själva för audiofiler trots båda har missat dom två viktigaste sakerna.

Högtalare och akustikreglering.

Carlsson är ju förstås bra högtalare men för att återge kyrkoorgel korrekt (som Mushroomsnubben ville ha)

så krävs det annat vill jag lova. Det finns inte många högtalare som klarar det överhuvudtaget.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Fåniga feta skrytskåningar!

OFF-TOPIC!

Vad har du emot skåningar??? Jag trodde att detta var ett musikforum...

/P

EDIT: Den omedelbara vreden försvann...

Redigerat av DNoise
Link to comment
Dela på andra sajter

Men grabbar... är det inte så att en bra stereo ska låta bra i _ALLA_ rum och inte bara i rum som är gjorda för att lyssna på musik i? 😉

Nej - en anläggning kan bara låta på bästa möjliga sätt om den placeras i ett "perfekt" rum. Skriver "perfekt" inom citationstecken, eftersom ett 100% perfekt rum inte finns... 😛

En fantastisk anläggning kan låta kasst i ett akustiskt sett dåligt rum, eftersom rummet alltid påverkar ljudet mycket - medan en halvkass anläggning kan låta förhållandevis väldigt bra i ett "perfekt" rum. Eftersom rumsakustiken påverkar så mycket som den gör, så är det löjeväckande med all kabelhysteri som förekommer i hifi-branschen, när en hyfsad akustikbehandling med stor säkerhet hade gjort mycket mer nytta i jakten på den perfekta ljudåtergivningen.

På samma sätt är det med studiomonitorer. Om man utgår från ett obehandlat kontrollrum, så kan en relativt enkel akustikbehandling göra större nytta för ljudet, än att byta till ett par betydligt dyrare monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå audiofiler o kablar har jag en ny teori. I princip tror de att om det låter annorlunda så låter det bättre. Fast en kabel är mest en kabel, ingen större skillnad hur man än anstränger sig. Så dyra kablar har en massa extra impedance och nätverk o sånt som får ljudet att bli annorlunda -- alltså måste det vara bättre. Syftet är alltså inte att få minsta påverkan, utan att färga ljudet på ett trevligt sätt. Ungefär som när man distar en gitarrstärkare med rör -- mängder av distorsion som man aldrig vill ha annars, men gött låter det.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...