Jump to content
Annons

Epiphone EJ-200CE vs. EJ-200


Zamn

Recommended Posts

Ska inhandla en akustisk gitarr med mick.

Har bestämt mig för en Epiphone EJ-200CE men gillar inte cutaway. Dock måste jag ha mick/preamp på den och den finns inte utan cutaway då 😄

Den med mick och cutaway kostar 6400kr och den utan mick och utan cutaway kostar 5000kr. Jag kan åka till växjö och få en B-Band mick+preamp installerad för 1600kr inkl arbete på en musikaffär.

Frågan är vilken som kommer låta bäst? Jag föredrar helt klart utseendet på den utan cutaway...

EJ-200CE http://www.epiphone.com/default.asp?Produc...CollectionID=10

EJ-200 http://www.epiphone.com/default.asp?Produc...&CollectionID=9

I den med mick sitter det en Epi-Six pickup-sytem med preamp och jag har inte lyckats hitta nån vettig info på det ljudmässigt. Nån som vet om B-Bandet låter bättre elelr sämre?

Sen sista frågan 😄 Låter cutaway sämre akustiskt (eftersom kroppen blir mindre) Har hört rykten om det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du spela live så köp med inbyggd mic annars är det ingen idé alls.

Du får tusen ggr bättre resultat om du micar upp med en schysst konding! 🙂

Väldigt svårt att få med det där sköna rasslet från halsen och plektrumljudet med en inbyggd så köp en helakustisk 🙂

varifrån har du hört att Cutaway ger sämre ljud? det enda som har hänt är ju att lådan blir lite mindre men är den rätt byggd spelar det ingen roll. Plus att vid inspelning så behöver du inte ha så mycket akustiskt utljud eftersom det finns micpreamps att köra det igenom 🙂

men som sagt ska du lira mestadels live köp en med inbyggd mic annars så köper du en utan och använder dig av en mic du placerar i hålet när du ska spela Live (tex Seymour & Duncan Acoustic Tube) funkar kalas! 🙂

hoppas detta hjälpt dig lite?

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet i en gura formas i den nedre delan av kroppen så det skall inte spela någon roll vilken av dem du väljer av denna anledning. Live kommer nog ingen höra någon skillnad på micken utan då är det viktigare vilka grejer du använder för att stärka upp den, tex stärkare eller PA. Om du däremot skall spela in den så är det som sagt mycket bättre med en konding. Fördelen med cutaway är att du kan komma högre upp på halsen då du spelar tex solon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era tips. Jag kommer spela mest i studio och inte live. Komemr dock låta montera in en mic i den begagnade EJ-200 jag köpt precis 😄

Det var nån här på studio-forumet som hade byggt in nån kalasmick/preamp i sin gitarr. Vem var det? 😆 Vill ha tips på mic. Är det stor skillnad på dom precis som vanliga eller låter alla ungefär samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...