Jump to content
Annons

... Reason, Sonar, Cubase, FL, Live eller Protools..?


mmikael

Recommended Posts

Jag har hållt på och gjort låtar ett antal år nu men är ny när det kommer till inspelning i studio. Har istället hållt mig till kassetporta, sång och låtit gitarren spela alla tänkta instruments melodier. Nu har jag dock börjat göra elektronisk musik och håller på och lär mig Reason. Men mina kunskaper om programmet, min tålmodighet och mina datakunskaper begränsar mig och jag misstänker även att programmet begränsar mig också, med tanke på att inte ens dom professionella demolåtarna i Reason låter helt bra.

En kompis tyckte att jag lika gärna kunde gå över till Cubase för att det enligt honom ändå inte var mer komplicerat. Men är det det bästa alternativet? Eller ska jag lära upp mig i Reason för att sen gå över till ett mer avancerat program där ljuden inte som i Reason bara ligger på några kilobyte, eller fungerar Reason så fundamentalt annorlunda att jag inte tjänar på det?

Troligtvis kommer jag fortsätta mecka med Reason ett bra tag framöver gillar ändå enkelheten i det jag iaf lärt mig. Men jag skulle ändå tycka det var jätteintressant om användare av olika program kunde göra objektiv reklam för sitt program (det låter som en motsägelse 🙂)

Vad jag söker är ett program som är lättarbetat, det får gärna i sig innehålla många ljud som man inspireras av och inte som i Reason snabbt som fan hoppar förbi. Jag kommer att främst göra elektronisk musik, men jag kommer vilja använda mig av audio och även koppla in elgitarr och jag kommer nog göra en hel del indiepop också som var det jag brukade göra. Gärna ett program där man inte måste vara dataexpert eller musikalist skolad.

Hoppas nån kan ge mig bra svar!

MVH

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok gissar att du kör PC, så jag kan ju inte föreslå Logic som jag tycker är det klart bästa/mest prisvärda valet annars. Här är min uppfattning av programmen du nämner:

Reason: väldigt kompetent om man håller på med elektronisk musik. Att det inte skulle låta "helt bra" fattar jag inte, mängder av etablerade elektronmusiker använder Reason som sitt huvudsakliga verktyg. Finns många som gör riktigt grymma grejer helt i Reason. Vad är det som inte låter bra? Personligen tycker jag dock inte alls om det, gränssnittet är rakt igenom dumt i mina ögon.

Sonar: Aldrig använt och vet knappt nåt om det, kan inte säga nåt.

Cubase: Har använt det en del och det är absolut kompetent. Trivdes aldrig riktigt med det personligen, men det är väl en vanesak. Tycker vissa saker kändes ologiska eller lite förlegade. Det har väl dock typ alla funktioner man förväntar sig av ett inspelningsprogram. Många använder det, framförallt bland hobbyister och semi-proffs. Nog det mest "fullständiga" alternativet om man vill kunna köra med PC och valfri hårdvara.

FL: Jag har använt det sammanlagt en kvart kanske. 🙂 Det har rätt dåligt rykte och lite stämpel som oseriöst, men det är nog inte särskilt rättvist egentligen. Jag tycker det verkar vara ett lite corny annorlunda musikprogram, verkar vara lätt att komma igång med också. Men det finns inte för min plattform så...

Live: Har tyvärr inte satt mej in i det helt och hållet, har en crack på datorn som jag känt på lite dock. Känner stora sympatier med det här programmet, skönt med nån som har en annan ingångsvinkel i hur man kan lägga upp ett musikprogram. Det känns sjukt smidigt och upplagt mer för att man ska kunna vara kreativ och få ihop något snabbt, snarare än att varenda liten tänkbar funktion ska finnas.

Pro Tools: En av två branschstandarder. Kräver speciella ljudkort från tillverkaren av nån konstig anledning. Jag är inte helt kompis med programmet. Känns verkligen som ett verktyg snarare än något som är särskilt kul eller inspirerande att skapa med.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Cubase funkar. Lite dyrt och få instrument, tycker jag.

Logic, mycket för pengarna, Mac only...

FL verkar coolt, bara tittat på det, men det verkar som sagt ha det mesta.

Reason är mitt huvudprogram. Låter skitbra och är den ultimata synten.

Massvis med ljud följer med och det finns massvis att ladda hem gratis.

Jag kombinerar detta med Tracktion 2 som jag använder för sång och gitarr.

All midi gör jag i Reason.

Tracktion är buslätt och mycket bättre än de flesta daws när man skall stacka VST pluggar tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina åsikter:

Reason:

Jag använder mest Reason och jag gör electronicmusik och även orkester och jazz. Jag gillar gränssnittet med de visuella gränssnittet som gör allt väldigt överskådligt och förståligt. Att det inte skulle låta "helt bra" på låtar som även proffs gjort, håller jag inte heller med om.

Ableton Live:

Jag testade detta med tyckte det var väldigt rörigt. Såg ingen logik i hur det var upplagt. Säkert ett bra program om man förstår det.

Sonar:

Jag har testat Sonar 6 och tyckte det var rätt bra. Jag är iofs inte lika van med det sortens upplägg eftersom jag mest använt Reason men det var ändå ganska lättförståligt.

Cubase:

Började nyligen testa Cubase SX 3 lite grann men inte kommit så långt än så jag kan inte uttala mig riktigt än. 😱

Vet inte om detta var till någon hjälp men eftersom du även vill spela in gitarr så blir det ju svårt att bara använda Reason eftersom det inte stöder audio. (Om man inte samplar det i NN-xt vilket är ganska omständigt) Så antingen får du göra midi-inspelningarna i Reason och sedan exportera och importera in i något Audioprogram som Cubase, Wavelab eller Sonar m. fl och sedan där lägger på gitarren. Men enklast är kanske att kanske använda ett program som stöder både audio och midi som Sonar eller Cubase.

Jag är i samma situation men gillar starkt Reason och känner inte för att lära mig något nytt program just nu. Jag använder Reason för midi och Wavelab för audio.

Lycka till! 😛

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns demoversioner av många program (Sonar, FL och Live iaf), så att du själv kan testa i lugn och ro och bilda dig en egen uppfattning. Kolla på tillverkarnas hemsidor!

Alla de du räknar upp är kompetenta program som kan det du behöver (och säkert lite till), så det är bara upplägget/känslan som borde avgöra.

Fast jag röstar också på Sonar. Du får klart mer för pengarna då än om du kör Cubase. 😱

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som inte låter bra? Personligen tycker jag dock inte alls om det, gränssnittet är rakt igenom dumt i mina ögon.

Jag tycker att det är lite smaklösa ljud, dom akustiska låter inte i närheten av vissa VSTipluggar jag hört och inte alls som riktiga instrument, och syntharna är lite tranciga, eller på nåt sätt otunga. Jag kan tänka mig att man skulle gilla ljuden jättemycket om man ville göra t.ex; Trance, Eurotechno, 90-talsmusik... fast nu var jag elak 🙂

Jag har hela tiden tänkt att det är lika mkt pga av att jag inte kan forma om ljuden bra och knappt kan programmet, men om man lyssnar på Demolåtarna så tycker jag att dom också saknar det här tunga, levande över sig. Och det är många jag känner som säger samma sak om Reason. Det låter Reason helt enkelt.

Men vad jag har hört så ska mastringen kunna göra underverk mot det, alltså om man tar in sitt projekt i ett annat program.

Vilka är alla artister som bevisligen använder Reason och vilka gör det helt och hållet? Jättenyfiken, skulle bli mer än glad om jag fick en knäpp på näsan för jag gillar ju att arbeta med Reason 🙂

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som en gammal analogsynt användare så är Reason grejen.

Reason är en tung synt om man vill skapa egna ljud i alla genres.

(Reaktor med men den är för riktigt avancerade användare)

Vilken version av Reason har du provat?

Syntarna i Reason har inga effekter inbyggda, med undantag av Thor.

Så du måste kunna en del för att få det att låta bra.

Testa Combinator patcharna, där har du patchar med effekter och stackade syntar.

Men gillar man inte arbetsättet välj ett annat program eller VST som passar dig bättre.

Reason är mycket för pengarna, men man måste ge det tid för att behärska det om man är nybörjare.

Att det låter som Reason inte har tryck som du säger beror nog mest på dig själv...

Gå in på Propellerheads hemsida och lyssna på låtarna där.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en gammal analogsynt användare så är Reason grejen.

Reason är en tung synt om man vill skapa egna ljud i alla genres.

(Reaktor med men den är för riktigt avancerade användare)

Vilken version av Reason har du provat?

Syntarna i Reason har inga effekter inbyggda, med undantag av Thor.

Så du måste kunna en del för att få det att låta bra.

Testa Combinator patcharna, där har du patchar med effekter och stackade syntar.

Men gillar man inte arbetsättet välj ett annat program eller VST som passar dig bättre.

Reason är mycket för pengarna, men man måste ge det tid för att behärska det om man är nybörjare.

Att det låter som Reason inte har tryck som du säger beror nog mest på dig själv...

Gå in på Propellerheads hemsida och lyssna på låtarna där.

Jag körde på 3:an tills för två veckor sen nu har jag 4an. Det är just analoga ljud jag vill åt tror jag, typ riktigt tunga minimoog ljud osv, jag lyssnar mkt på techouse och minimaltechno, och skulle vilja kunna få fram Zoo Brazil, Beckster-liknande ljud. Men skulle även vilja kunna få fram Gui Boratto, Trentemöller, Fairmont, The MFA, Phonique-liknande ljud. Om du nu känner till nån av dom artisterna?

Jag skulle vilja få fram plaina ljud med edge, tunghet, som är levande, jag gillar inte ljud där en tangent på klaviaturet är flera toner, jag vill kunna styra helt över ljudet själv, om ljudet ska tweaka till sig så vill jag kunna styra den tweaken själv (vilket jag inte kan än så länge). Jag skulle däremot gilla arpeggljud om jag visste hur jag kunde styra dom bättre. Jag tror det kallas arpeggiator, eller sequencer, vet inte riktigt.

Dessutom gillar jag inte ljuden i Reason där man tydligt hör vilka två ljud som är blandade för att få fram synthen, typ när man har en sågtandsbas och så hör man tydligt 90talskören som ligger i bakgrunden. Och allt som låter Ibiza eller Trance gillar jag inte heller.

Förstår du vad jag menar? Jag skulle bli överlycklig om det hela bara beror på att jag inte behärskar programmet än så länge.

Okej jag ska kika in propellerarnas hemsida efter smakprov 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är alla artister som bevisligen använder Reason och vilka gör det helt och hållet? Jättenyfiken, skulle bli mer än glad om jag fick en knäpp på näsan för jag gillar ju att arbeta med Reason 😳

Ja, min äldre bror med sin kompis gör musik enbart i Reason och är på sätt och vis artister. Har spelat i Tyskland och skall snart till Indien och Schweiz på festivaler och spela.

http://www.myspace.com/dubrizona

Ps. Första låten är inte så bra men det är dom andra! 😊 Speciellt Calicap beach och Eastern Concept. Kanske inte sådan musik med dess ljud du söker men ändå.. 😕

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Som en gammal analogsynt användare så är Reason grejen.

Reason är en tung synt om man vill skapa egna ljud i alla genres.

(Reaktor med men den är för riktigt avancerade användare)

Vilken version av Reason har du provat?

Syntarna i Reason har inga effekter inbyggda, med undantag av Thor.

Så du måste kunna en del för att få det att låta bra.

Testa Combinator patcharna, där har du patchar med effekter och stackade syntar.

Men gillar man inte arbetsättet välj ett annat program eller VST som passar dig bättre.

Reason är mycket för pengarna, men man måste ge det tid för att behärska det om man är nybörjare.

Att det låter som Reason inte har tryck som du säger beror nog mest på dig själv...

Gå in på Propellerheads hemsida och lyssna på låtarna där.

Jag körde på 3:an tills för två veckor sen nu har jag 4an. Det är just analoga ljud jag vill åt tror jag, typ riktigt tunga minimoog ljud osv, jag lyssnar mkt på techouse och minimaltechno, och skulle vilja kunna få fram Zoo Brazil, Beckster-liknande ljud. Men skulle även vilja kunna få fram Gui Boratto, Trentemöller, Fairmont, The MFA, Phonique-liknande ljud. Om du nu känner till nån av dom artisterna?

Jag skulle vilja få fram plaina ljud med edge, tunghet, som är levande, jag gillar inte ljud där en tangent på klaviaturet är flera toner, jag vill kunna styra helt över ljudet själv, om ljudet ska tweaka till sig så vill jag kunna styra den tweaken själv (vilket jag inte kan än så länge). Jag skulle däremot gilla arpeggljud om jag visste hur jag kunde styra dom bättre. Jag tror det kallas arpeggiator, eller sequencer, vet inte riktigt.

Dessutom gillar jag inte ljuden i Reason där man tydligt hör vilka två ljud som är blandade för att få fram synthen, typ när man har en sågtandsbas och så hör man tydligt 90talskören som ligger i bakgrunden. Och allt som låter Ibiza eller Trance gillar jag inte heller.

Förstår du vad jag menar? Jag skulle bli överlycklig om det hela bara beror på att jag inte behärskar programmet än så länge.

Okej jag ska kika in propellerarnas hemsida efter smakprov 😊

Killarna som du nämner kanske inte kör så mycket presets utan just skapar sina egna sound. Det sitter i fingrarna.

Det är en konst att lära sig att få till bra ljud. Tränig, träning.

Det tar tid att lära sig. Men som sagt det finns säkert andra syntar med presets ljud som passar din musiksmak bättre än Reason.

Bättre att testa andra syntar om du inte kommer överens med Reason. Du skall väl ha roligt när du gör musik och inte jobba emot synt utan med 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Dr Loop, trist men kanske sant, jag gillar ju Reason. Men jag ska inte ge upp än, men ni andra upplever ni inte också att 90 % av alla presets i Reason är ointressanta om man kör dom precis som dom är? 😲

Har du kollat in Thor patcharna?

Har du tittat igenom alla Combinator patcharna?

Det finns massvis, det tar timmar att lyssna igenom dessa.

Mitt svar är nej, 90% är inte kass.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...