Jump to content
Annons

Boss ME5 vs ME6


Bbenderman

Recommended Posts

Jag har testat nya moderna multieffekter för gitarr.

Men Live är det M5 som jag gillar bäst.

Line6 Rolands värstingar funkar bra i studio men inte in i rör stärkaren tappar mycket av det naturliga ljudet på något vis.

Nu till frågan min Me5 går på siste refrängen och letar efter en bättre beg.

Har hittat några Me6 men vad skiljer den mot Me5?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håll dig till ME-5.

Staffan Astner, tobbe Sterner är några som körde på me-5. De var na jäklar på ratta ljud i dom.

När jag jobbade på musikaffär för 100år sen så kom vi över en av deras me5:or och kopierade ljuden. De var hel kalas!

ME-6 blev ju aldrig någon succé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent hypotetiskt, skulle det inte kunna vara så att du gillar ME-5 bättre än t ex GT-8 eller Line6 Pod XT live för att du t ex har hunnit ratta in din ME-5:a mycket nogrannare och hunnit vänja dig vid ljuden?

Tycker ju annars att digitala prylar som är typ 100 år gamla inte borde kunna mäta sig med modernare diton med tanke på prestandautvecklingen. Men vem vet... Allt behöver ju inte vara bättre bara för att det är nyare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent hypotetiskt, skulle det inte kunna vara så att du gillar ME-5 bättre än t ex GT-8 eller Line6 Pod XT live för att du t ex har hunnit ratta in din ME-5:a mycket nogrannare och hunnit vänja dig vid ljuden?

Tycker ju annars att digitala prylar som är typ 100 år gamla inte borde kunna mäta sig med modernare diton med tanke på prestandautvecklingen. Men vem vet... Allt behöver ju inte vara bättre bara för att det är nyare.

Om du menade mig så håller jag nog med dig. Men han frågade skillnaden mellan en me5 och me6 och både är typ 100 resp 98 år gamla. Så det hade nog inte hänt så mycket mellan dem och som sagt blev me6 aldrig en storsäljare.

Men det finns old digital shit som är eftertraktade så som Evintide produktor eller TC 2290 mm

Edit:Har haft Me-5 nån gång på slutet på 80talet har kvar min GT-5 (Jättebra effektdel en del bättre än podens tycker jag) och en Pod Pro och en Pod Xt Live

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kompresorn i me5 som jag gillar passar bra till det country twanget jag är ute efter.

De andra efekterna är inge vidare.

Vilken är den bästa multiefekten nu?.

Gå in i musikaffären och testa!

Du kommer få 100 olika svar. alla som äger nån sorts multieffekt tycker den är bäst!

Har Line 6 XT live och tycker det funkar men inte mer än så. En del effekter är bra men det finns en hel uppsjö av kassa i den! Funkar inte alls in i en stärkare (den är gjort mer för line)! Då tycker jag Boss har riktigt bra effekter i sina produkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma i att ME-5:an är klockren live. Har kört på min i urminnes tider och den är grym. En polare köpte en ME-6:a för att han gillade min ME-5:a och trodde att 6:an skulle vara ungefär likadan fast något uppgraderad. Den lät inte alls lika bra konstaterade vi. Klart att det finns nya bra multieffekter men det beror mycket på vad man har för stärkare med mera. Jag kör en gammal Traynor YBA-1 topp med Marshall 1960A-låda och den låter grymt bra med ME-5:an men när jag kör min Line6 pod på den så tar den bort det fina grundljudet som finns i toppen. Kör därför bara poden till datorn för där krossar den ME-5:an. Det är min åsikt men det är ju en smakfråga det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma i att ME-5:an är klockren live. Har kört på min i urminnes tider och den är grym. En polare köpte en ME-6:a för att han gillade min ME-5:a och trodde att 6:an skulle vara ungefär likadan fast något uppgraderad. Den lät inte alls lika bra konstaterade vi. Klart att det finns nya bra multieffekter men det beror mycket på vad man har för stärkare med mera. Jag kör en gammal Traynor YBA-1 topp med Marshall 1960A-låda och den låter grymt bra med ME-5:an men när jag kör min Line6 pod på den så tar den bort det fina grundljudet som finns i toppen. Kör därför bara poden till datorn för där krossar den ME-5:an. Det är min åsikt men det är ju en smakfråga det där.

Enda jag hittat som inte fördärvar grundljudet är lösa pedaler och ME5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat nya moderna multieffekter för gitarr.

Men Live är det M5 som jag gillar bäst.

Line6 Rolands värstingar funkar bra i studio men inte in i rör stärkaren tappar mycket av det naturliga ljudet på något vis.

Nu till frågan min Me5 går på siste refrängen och letar efter en bättre beg.

Har hittat några Me6 men vad skiljer den mot Me5?.

Skrev du inte en till tråd om Me-5?

Jag svarade iaf i den tråden förut eftersom jag har en fin Me-5 som jag inte använder ofta nuförtiden.

Ge mig ett bud på den så får jag se om jag blir lockad att sälja denna välljudande effektbox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat nya moderna multieffekter för gitarr.

Men Live är det M5 som jag gillar bäst.

Line6 Rolands värstingar funkar bra i studio men inte in i rör stärkaren tappar mycket av det naturliga ljudet på något vis.

Nu till frågan min Me5 går på siste refrängen och letar efter en bättre beg.

Har hittat några Me6 men vad skiljer den mot Me5?.

Skrev du inte en till tråd om Me-5?

Jag svarade iaf i den tråden förut eftersom jag har en fin Me-5 som jag inte använder ofta nuförtiden.

Ge mig ett bud på den så får jag se om jag blir lockad att sälja denna välljudande effektbox.

Tackar men har en på G får se om det blir affär annars hör jag av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...