Jump to content
Annons

Vad kan denna förstärkare vara värd?


KaptenGnissel

Recommended Posts

Blev inspirerad av Bulldozers intilliggande tråd. Jag har en gammal trotjänare som har häng med i sisådär 12 års tid. Köpte den begagnad på MUG i götet i inte helt originalskick. Modellen heter 4210 och är rörbestyckad. Jag har jagat runt på nätet och hittat diverse dokumentation om den men inte sett något ex av samma modell till salu ännu.

Eftersom jag jobbar med elektronik så har jag underhållit den själv. Pottar, rattar och rör är nyligen bytta. 2st EL34 från Electroharmonix i slutsteget och 5st ECC83 från JJ Electronic i för- och drivsteg. Rattarna valde jag medvetet en helt annan typ när jag bytte - tyckte det var kul med en lite udda 'look'. Det blev en sorts blandning mellan Marshall och Vox 😕.

img2625co1.th.jpg img2626zu0.th.jpg

Nu är frågan, vad kan den vara värd? Är det någon idé alls att sälja den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fan, den såg fräsch ut med de där rattarna!

Jag har ingen aning, men här har du några länkar:

Finns också en anniversary-modell:

http://reviews.harmony-central.com/reviews...ary+Series/10/1

Säljs här för 6.995:-

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5155788

Vet inte om det hjälper dig. Harmony Central's länk till 4210 icke anniversary-modellen fungerar inte.

Ha det bra!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Bulldozer! Kul att du gillade rattmodden. 🙁 Jösses, trodde inte att de gick för så mycket pengar... t.o.m. i bruksskick.

Hur som helst är den en arbetshäst, en gigburk som tål att flängas omkring med. Kollade på harmony central JCM 800 4210. Jag lyckades komma in på den och kunde konstatera att den är byggd i början/mitten på 80-talet någon gång (de första ex:en byggdes 81). De förändringar jag har gjort är att jag satt infällda handtag på sidorna, dämpat lådan invändigt med mineralull och monterat på ett basreflexrör på bakskivan.

Tja, vaffan - man kanske skulle behålla den ändå trots brum, brus, reverbspiralklirr och otymplighet. Ibland är det skönt att slippa "modellburkarna" och spela på något rejält. Man måste spela rätt högt för att det skall låta riktigt bra så den passar sådär i en hemmastudio - bättre då i replokalen.

Hälsningar

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...