Jump to content
Annons

Fristående Monitorstativ - Vad är fördelen?


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Fristående Monitorstativ - Vad är fördelen?

Ja, vad är nu vinsten med fristående monitorstativ mot att ha dem stående på ett bord? Finns det andra smarta lösningar?

Skälet till att jag frågar är dels att jag funderar på att skaffa ett par stativ och vill höra era åsikter då jag har en rad förutfattade meningar.

En sådan är att jag upplever det lättare att jobba med panorering om inte högtalarna står för nära varrandra.

En annan att mina Samson Resolv 65A är rätt "tröga" och inte jobbar bra i lägre volymer (basen gör sig verkligen inte till rätta i rummet på låg volym) och därmed sitter jag med rätt hög volym - vilket gör det smått smärtsamt att ha högtalarna precis "framför" ansiktet. Med stativ kan postera ut dem en god bit från bordet...

Samt att med stativ kan jag placera dem längre från den bakre väggen - Vilket jag utgår från är önskvärt, då det aldrig är bra att ha högtalare stående mot en vägg - right?

Mvh,

Bo Gabriel Nurmi

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå,

Den största vinsten med stativ för högtalarna är att så liten yta av högtalarna som möjligt är i kontakt med golvet/väggarna i rummet eller ev bord etc. Detta för att minimera konstiga vibrationer och resonanser vid lyssningen. En annan fördel är att man får en bra lyssning position och en bra höjd på högtalarna.

Hur en högtalare ska stå placerad mot bakre väggen beror lite på om det finns en bakåtriktad reflexport eller inte. En regel är att undvika hörn i rummet och inte för nära den bakre väggen.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...