Jump to content
Annons

Förbättra ditt gehör


VacUm

Recommended Posts

Ursäkta bumpningen, men är det verkligen ingen som använder sig av gitarrhalsen? Eftersom jag tycker den är helt förvirrande vore det bra om nån tabulaturvan kunde göra nån sorts utlåtande.... Behöver göra en utvärdering här och sitter fast lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

tjena, kul pryl det där...men shit vad svårt, men ruggigt lärorikt.

men en fråga?? sitter ni med en keyboard/gitarr och plinkar medan ni lyssnar på tonerna? För mig är det otroligt mkt enklare och sitta med gitarren men visst klarade jag de flesta utan men när man kommer upp till 6000 poäng blev det inte lika lätt och jag tog till guran som hjälp.

finns det verkligen folk som kan tala om rakt ut vilka ackord/toner de hör utan något instrument till hjälp?... och då menar jag när man hamnar runt 6000+ poäng

isf fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

najs!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

Grymt spel! Ska spela mer imorgon. Körde bara ca 20 st nu. Riktigt bra initiativ. Bra att såna människor som du finns som vill hjälpa andra 🙂

Har du några mer såna idéer?

Du skulle kunna göra så att man kan switcha mellan melodiska och harmoniska intervall. Harmoniska är nog snäppet svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta bumpningen, men är det verkligen ingen som använder sig av gitarrhalsen? Eftersom jag tycker den är helt förvirrande vore det bra om nån tabulaturvan kunde göra nån sorts utlåtande.... Behöver göra en utvärdering här och sitter fast lite.

Jag körde en del med gitarrhalsen. Jag blir dock förvirrad eftersom jag använder båda och gör lite misstag. Kanske någon funktion att man kan välja vilken man vill använda?

Det gäller att man är bra på gitarrintervallen för man ska använda den tror jag. Piano är lättare för intervall känns det som. Mer logisk eller nåt. Ställ några frågor om du vill att jag ska skriva något mer utvärderligt.. kommer inte på något i stunden. Det är lördag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder halsen 🙂 första inlägget för mig på studio!

har inte lyssnat/övat intervaller på 2 år (sen skolan) men jag klarade mig ok den lilla biten jag körde, faktiskt förvånad då jag var dålig i skolan... tog kanske bara en stund för det att sätta sig och mogna 🙂

ska ta mig tid och köra igenom hela nåndag. sen är det ett fint litet "test" bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

bra program för att lära sig , tack 😉

Redigerat av pet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni använder appen! Har testat mot ganska många nu och dom flesta upplever att deras gehör förbättras efter ett par pass. När det finns tid ska jag nog utveckla lite mer och inkludera rytmer, blanda in mer melodik och kombinera.

Skönt att gitarrhalsen verkar va duglig för iaf några av er. Den va mekig att göra plus att det är svårt att skriva användarvänligt när man inte har nån ordentlig koll själv.

zsimpey: det finns inget slut 😉 Det blir svårare och svårare och tar aldrig slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha! 🙂

men halsen tänker jag en förbättring att lägga till "närmsta vägen". som det är nu följer det ju som bara en sträng, även när man ligger ex på tolfte osv. det känns inte så naturligt(iaf inte för mig) att gå ner efter strängen ex istället för att byta sträng och ligga kvar i rätt läge.

om du får det till? kanske blir besvärligt när du är ovan stränginstrument i den formen?

Redigerat av zsimpey
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder enbart gitarrhalsen. 🙂 Den är grym som den är. Ett förslag är att införa tidsbegränsning, låt säga 1 minut, för att ta reda på sitt egentliga gehör istället för att sitta i flera minuter och chansa fram tills det blir rätt. Alternativt enbart 3-4 lyssningar per omgång.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med tofumannen; meningen är att man ska öva upp sitt gehör. Och anledningen till att det är en web-app är att man i lugn och ro - utan stress - kan sitta själv och öva. Highscore-listan är mest en rolig grej.

Alternativet är att man gör någon sorts arcade-mode och bygger ett datorspel av det hela. Kanske vore kul det också...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Du är ett geni VaCum!

Det var ordentligt mycket svårare än jag trodde...jag var genomusel. Men som någon skrev, man kanske ska ha ett keyboard eller gitarr med sig i början. Extra kul med kurvan som "sporrar" lite.

Det vore intressant att höra om någon av er som kört denna mycket upplever någon förbättring.

/Roffe tondöv

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ett geni VaCum!

Det var ordentligt mycket svårare än jag trodde...jag var genomusel. Men som någon skrev, man kanske ska ha ett keyboard eller gitarr med sig i början. Extra kul med kurvan som "sporrar" lite.

Det vore intressant att höra om någon av er som kört denna mycket upplever någon förbättring.

/Roffe tondöv

:rolleyes: Jag tycker jag blev bättre efter att ha kört lite, och andra har sagt det också. Det viktiga är nog att värma upp först. Kommer man in i "zonen" när koncentrationen ligger på topp prickar man klanger som man tyckte lät helt omöjliga tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...