Jump to content
Annons

Förbättra ditt gehör


VacUm

Recommended Posts

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

Verkar inte funka att registrera sig... gissar på att det är för att jag kör firefox. Ska prova IE nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

Verkar inte funka att registrera sig... gissar på att det är för att jag kör firefox. Ska prova IE nu.

Nej... jag kan inte skriva något i registreringsfälten med IE heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

Verkar inte funka att registrera sig... gissar på att det är för att jag kör firefox. Ska prova IE nu.

Nej... jag kan inte skriva något i registreringsfälten med IE heller...

Har du flashplayer9?

Klickar du till höger om "Namn:" .. Det är lite otydligt, men kan måste klicka i den tomma delen av fältet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min webbläsare stände ner innan jag var färdig. Vet inte om det är nåt med sidan som du har anledning att kolla i såna fall

Hur som helst. Kul att leka med och lagom progression(innan mitt fönster stängdes) men som med det mesta av gehörsundervisning som jag stött på i skolor så lider det här av samma problem: ingen metod

Det som kallas gehörsträning är i själva verket ett gehörstest. Kul för dom som redan vet vad dom håller på med men ångestskapande för de som känner att de har mindre bra gehör och vill göra nånting åt det

Visst ja. Sen råkade jag klicka bort en ton som jag redan markerat för skillnaden mellan svart och grå var så liten på tangenten. Ev kanske du vill ha en funktion som gör att man inte kan klicka "klart" utan att rätt antal toner är markerade, eller nåt

Redigerat av tofumannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Min webbläsare stände ner innan jag var färdig. Vet inte om det är nåt med sidan som du har anledning att kolla i såna fall

Hur som helst. Kul att leka med och lagom progression(innan mitt fönster stängdes) men som med det mesta av gehörsundervisning som jag stött på i skolor så lider det här av samma problem: ingen metod

Det som kallas gehörsträning är i själva verket ett gehörstest. Kul för dom som redan vet vad dom håller på med men ångestskapande för de som känner att de har mindre bra gehör och vill göra nånting åt det

Visst ja. Sen råkade jag klicka bort en ton som jag redan markerat för skillnaden mellan svart och grå var så liten på tangenten. Ev kanske du vill ha en funktion som gör att man inte kan klicka "klart" utan att rätt antal toner är markerade, eller nåt

Ajaj! Det borde inte ha med sidan att göra, men man vet ju aldrig. Råkar någon mer ut för detta så säg till. Vilken webläsare?

Håller verkligen med om att gehörsmetodiken i skolvärlden inte är något vidare. Det är dock skitsvårt att hitta bra metoder. Det positiva med min idé är att man slipper sitta och svettas i ett klassrum med en trött lärare framför sig och en massa andra elever brevid sig; många presterar oändligt mycket sämre av den stressfaktorn.

Tack för feedbacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite mer feedback:

Bra att man slapp börja om från början(gick in på sidan igen) men webbläsaren stängde igen

Skulle vara bra med nån markering som visar hur många toner man ska pricka i.

Om man vet att nästa exempel innehåller 4 toner till skillnad från 3 innan så blir man inte förvirrad

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite mer feedback:

Bra att man slapp börja om från början(gick in på sidan igen) men webbläsaren stängde igen

Skulle vara bra med nån markering som visar hur många toner man ska pricka i.

Om man vet att nästa exempel innehåller 4 toner till skillnad från 3 innan så blir man inte förvirrad

Fast är det så himla förvirrande att antalet toner ökas på? Det är ju en del av gehöret också.. Alltså att höra antal toner.. Men du har en poäng.. Ska fundera.

Gällande buggen så vet jag vad det kan bero på. Ska ta mig en titt på det så snart så möjligt.

edit: Explorer-buggen troligen borta. Rensa cachen och testa igen..

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på med en webbaserad gehörstränings-applikation och skulle vilja få lite feedback.

Min tanke är att den inte alls ska vara beroende av några som helst förkunskaper när det gäller musikteori. Man behöver veta hur ett piano eller en gitarr fungerar och sedan ska det vara fritt fram att köra.

Konceptet är enkelt: man får höra ett antal toner, den första markeras på pianot och gitarrhalsen och sedan klickar man i dom övriga. Efter hand blir det svårare och svårare. Allt sparas så nästa gång man kör fortsätter man på den nivån man var sist.

Testa gärna och kom med feedback. Jag la ut en beta nyligen.

http://www.sundhage.com/mediemetodik

edit: ful särskrivning

Verkar inte funka att registrera sig... gissar på att det är för att jag kör firefox. Ska prova IE nu.

Nej... jag kan inte skriva något i registreringsfälten med IE heller...

Har du flashplayer9?

Klickar du till höger om "Namn:" .. Det är lite otydligt, men kan måste klicka i den tomma delen av fältet...

Ah, vad dum man är ibland... nu funkar det... Tack...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va folk spelar såg jag nu. Kul!

Har skummat musictheory.net, men har inte kollat in gehörsbiten där. Borde kanske göra det.

Förresten: är det någon som använder gitarrhalsen? Jag vet att det finns några buggar i den, men hur känns det att klicka in toner osv? Jag fick tidig feedback av mina gitarrskompisar att dom tyckte det var krångligt med pianoroll så då gjorde jag halsen. Dom tyckte det blev mycket lättare efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt kul. Belv lite stressad av att telefonen ringer hela tiden och att mina arbetskamrater ropar på mig. Kommer säkert att återkomma på kvällstid. 🙁

😛 Man presterar sjukt mycket bättre om det är tyst omkring och man är avstressad har jag märkt.

Funderar på att fixa om lite i poängfördelningen så svårighetsgraden ökar långsammare... Det känns som om det blir bomstopp för ganska många en bit in i det trestämmiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att fixa om lite i poängfördelningen så svårighetsgraden ökar långsammare... Det känns som om det blir bomstopp för ganska många en bit in i det trestämmiga...

Det är nog för att det snabbt blev udda avstånd när det var tre toner. Femmor o nior och allt vad det var 😄 kanske man ska börja med kvinter, terser, oktaver sedan lägga på någon sjua, nia osv och successivt göra det svårare. 😎

Vet inte.. bara min åsikt.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att fixa om lite i poängfördelningen så svårighetsgraden ökar långsammare... Det känns som om det blir bomstopp för ganska många en bit in i det trestämmiga...

Det är nog för att det snabbt blev udda avstånd när det var tre toner. Femmor o nior och allt vad det var 🙂 kanske man ska börja med kvinter, terser, oktaver sedan lägga på någon sjua, nia osv och successivt göra det svårare. 😱

Vet inte.. bara min åsikt.

/M

Algoritmen tar inte hänsyn alls till vilka intervall som är vanliga inom västerlänsk musik. Min tanke är att "udda" avstånd inte finns; ju större avstånd desto svårare är det att identifiera. Givetvis är det lättare att höra en oktav än en liten sext, men algoritmen funkar helt enkelt inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara jag som är kinkig men det känns som att jag skulle vilja ha ett pianoljud eller så istället. Svårare att urskilja toner som ligger tätt än jag är van vid. Men vafan, det var nog inte meningen att det ska vara lätt 😱

jag kände lite samma sak med ljudet. Men annars tycker jag detta är en grym idé, utveckla det så kommer jag låta mina elever att få sitta där lite och träna sitt gehör 🙂 Nått jag skulle vilja ha ur pedagogiskt synvinkel är en slags meny där man kan välja att intervallen bara spelas uppåt eller nedåt eller blandat som nu. Många börjar ju bara med intervall uppåt och sedan tar man de nedåt. Sedan skulle jag gärna vilja att ackord fanns med också som tillval samt rytmikdiktamen 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det optimala vore om man hade ett antal ljud att välja på. Själv tycker jag piano är alldeles för övertonsrikt, men det är nog en vanesak också.. Sant att klanger i det nedre registret blir svårhörda när det inte finns så mycket övertoner att ställa in sig på.

Gizmozis: Det är mycket som kan utvecklas och dina idéer är bra. Grejen är att applikationen hör till en högskolekurs och ska motsvara 1-2p och det känns dumt att lägga tid på att lägga till nya funktioner nu; vill hellre få det som redan finns att funka så bra så möjligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

mysko datorn stängde ner när jag skulle logga in.

Konstigt, konstigt.. Vilken webläsare/os?

Förövrigt: Är det någon som använder gitarrhalsen??? Är den funktionsduglig? Själv tycker jag den är asjobbig, men är ju inte gitarrist och har aldrig använt mig av tabs osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...