Dexter Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 I gÄr sÄlde jag mitt Mackie 32-8 bus och jag hade egentligen tÀnk köpa ett Toft ATB-16 i stÀllet. Men sÄ har jag börjat fundera lite pÄ om jag verkligen behöver ett mixerbord, annat Àr för syns skull och det kÀnns som en lite onödig lyx. Jag gör alla mina mixar "in the box" och funderar pÄ om jag ska skaffa ytterligare en bra uppsÀttning preampar (har en Audient ASP008 och sneglar pÄ en Focusrite ISA 828 eller möjligtvis en ASP008 till) i stÀllet och sköta lyssningen via en Mackie Big Knob eller liknande. Samtidigt fÄr jag lite Ängest vid tanken pÄ att köra helt datorbaserat - Àven som det Àr sÄ jag i praktiken har gjort hittills. Jag har aldrig mixat genom bordet, utan bara anvÀnt dess preamps och lyssningsfunktionerna. NÄn som har lite kloka synpunkter till en tvehÄgsen sjÀl? /Dex.
Claes Holmerup Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Det var ungefÀr sÄ min situation var för ett par Är sedan, nÀr jag insÄg att mixern var meningslös, eftersom jag ÀndÄ bara körde medhörning vid inspelning genom den. Vid inspelning har jag bara anvÀnt externa preamps i mÄnga Är - och lyssningen körde jag ut till en extern omvandlare i stÀllet för genom mixern eftersom det blev ett rejÀlt lyft, sÄ det enda som egentligen Äterstod för mig, var att köra medhörningen genom en hörlursförstÀrkare och att skaffa ett nyare ljudkort för att kunna köra routing och mixning för monitorlyssningen i ljudkortets egen DSP-mixer, för att helt komma ifrÄn problemet med latency. NÀr jag bytte frÄn en analog till en digital mixer, sÄ var jag lite orolig för att jag skulle sakna den omedelbara överblicken över allt, som fanns pÄ den analoga - men det visade sig att mina farhÄgor inte var motiverade - för jag saknade faktiskt ingenting. NÀr jag skulle gÄ frÄn digitalmixern till att köra utan mixer, sÄ var jag ocksÄ lite orolig för at förlora överblick, men inte heller dÄ var det nÄgra problem. Det handlar mest om vilken instÀllning man har. Numera kör jag alltsÄ mixerfritt - och kör med ett RME HDSP9652 för att ha alla möjligheter öppna. In kör jag genom RME ADI-96 Pro, Aphex 207D eller True Systems P-Solo+Benchmark ADC1. En RME ADI-8 DS fÄr vara ingÄng de gÄnger jag behöver fler ingÄngar - och tjÀnstgör som ingÄng för mina externa syntar, de enstaka gÄnger jag vill spela in nÄgot med deras ljud. Ut till monitorerna kör jag genom Benchmark DAC1. För att kunna switcha mellan olika monitorer, sÄ kör jag med en SM Pro Audio M-Patch efter DAC1. Medhörningen vid sÄnginspelning tar jag ut genom RME ADI-8 DS och till en Behringer Powerplay Pro hörlursförstÀrkare. Jag tycker inte att ett mixerbord kÀnns som onödig lyx - utan bara onödig och platskrÀvande, om det inte Àr sÄ att man behöver en mixer för att kunna spela live... Hu gillar du Audient förresten? Jag har bara testat en sÄdan ganska flyktigt, men fick i alla fall ett gott intryck av den...
trombonisten Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Claes har gjort en bra beskrivning. NÄgra tankar till dock: - monitormix för medhörning -- RME-s totalmix Àr riktigt bra pÄ det. Andra ljudkort klarar inte alltid det. - en volym pÄ uppspelning vill jag ha. Benchmark DAC1 funkar utmÀrkt. Har du bara ett par monitorer behövs inget mer, förutom en möjlighet att enkel stÀnga av strömmen till monitorerna. - kontrollyta kan man sakna. GÀrna med motoriserade reglar. Behringers 8-kanalare ger mycket för pengarna och kan vara en början. Alternativen ger förstÄs mer, men kostar ocksÄ rejÀlt mycket mer. Gunnar
Dexter Postat 9 november 2007 TrÄdstartare Postat 9 november 2007 Hur gillar du Audient förresten? Jag har bara testat en sÄdan ganska flyktigt, men fick i alla fall ett gott intryck av den... Tack Claes, nÄnstans har jag vÀl ocksÄ insett att mixerbordet Àr överflödigt, men det fungerar bra som "imponansfaktor" nÀr det kommer kunder till studion. Det kanske Àr min största invÀndning mot att bli mixerlös... Larvigt, jag vet. Jag har ett Motu-kort och kan routa latencyfri medhörning genom det, Àven om jag inte har gjort det tidigare, sÄ lyssningen Àr inte heller nÄt problem i det mixerfria sammanhanget. Min Audient ASP008 kör jag via Adat och det lÄter vÀldigt bra, men den har kanske inte lika mycket karaktÀr som till exempel min Vintagedesign M81D Mk2. Dock Àr Audienten tÀnkt som bruks-preamp och till det funkar den som sagt otroligt bra. Nu ska jag lÄta frÄgan mogna över helgen, sÄ fÄr vi se vad nÀsta steg blir. Tack! /Dex.
Anders F Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Ett sjyst kontrollbord kan imponera lika mycket, plus att det har man anvÀndning utav //Anders
Mr Keys Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 (redigerat) Ett sjyst kontrollbord kan imponera lika mycket, plus att det har man anvĂ€ndning utav đ //Anders haha....speciellt nĂ€r reglarna rör sig under playback, dĂ„ blir alla alltid imponerade... fast min lilla ultrafjantiga behringer controller blir ingen nĂ„nsin imponerad av, hur mkt reglarna Ă€n rör pĂ„ sig. đł Redigerat 9 november 2007 av Mr Keys
Anders F Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 haha....speciellt nĂ€r reglarna rör sig under playback, dĂ„ blir alla alltid imponerade...fast min lilla ultrafjantiga behringer controller blir ingen nĂ„nsin imponerad av, hur mkt reglarna Ă€n rör pĂ„ sig. đł NĂ€, inte min command 8 heller (förutom pĂ„ mamma *ler*). Men en C24 skulle nog imponera pĂ„ en del iaf đ //Anders
drloop (oregistrerad) Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Man har ju sĂ„ otroligt mĂ„nga fler spĂ„r idag i sin DAW mot nĂ€r man körde med bandspelare förr. Tittar man pĂ„ "Bang for the bucks" sĂ„ Ă€r preamps grejen. Vad gĂ€ller kontrollenheter sĂ„ har jag tidigare trott att jag skulle mĂ„ bra av en kontrollenhet med transport och reglar och möjlighet att sĂ€tta eq och sendar med mera. Men nu för tiden anvĂ€nder jag sĂ„ mĂ„nga olika pluggar att en kontroller bara blir volymen pĂ„ kanalerna som man styr. Och sitta att switcha 8 kanaler i stöten pĂ„ mindre kontroller tycker jag blir rörigt. HĂ€nder ofta att jag Ă€ndrar fel kanal. Dessutom sĂ„ blir det inte riktigt samma sak nu för tiden som nĂ€r man satt med en analog mixer och transporten till en bandare. Jag upplever det som om kontrollen Ă€r ur vĂ€gen för musen och datatangentbordet. FĂ„r inte till ett vettigt arbetsĂ€tt. Föredrar att köra i mjukvaran pga detta. NĂ„gon annan som upplever samma sak? Skulle jag ha en kontrollenhet sĂ„ blir det en D-Control kontroll med minst 32 (eller liknande helst med 48 reglar) reglar skulle sitta som en flĂ€sklĂ€pp đ
KaptenGnissel Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 StĂ€mmer rĂ€tt bra. Har en BCF2000 som jag bara anvĂ€nder faders och panoringsknapparna pĂ„ i stort sett. TĂ€nkte lite fel nĂ€r jag skaffade den. Eftersom Traction har sina faderreglar i en kolumnlayout Ă€r det ingen ryggradsmĂ€ssig koppling mellan BCF'ens regelrad och Tractions reglar. Rycker dĂ€rför ofta i fel regel đ //KG
Dexter Postat 9 november 2007 TrĂ„dstartare Postat 9 november 2007 StĂ€mmer rĂ€tt bra. Har en BCF2000 som jag bara anvĂ€nder faders och panoringsknapparna pĂ„ i stort sett. TĂ€nkte lite fel nĂ€r jag skaffade den. Eftersom Traction har sina faderreglar i en kolumnlayout Ă€r det ingen ryggradsmĂ€ssig koppling mellan BCF'ens regelrad och Tractions reglar. Rycker dĂ€rför ofta i fel regel đ //KG Det hĂ€r skulle bli en preamp vs mixer-trĂ„d, inte en control surface-trĂ„d. Ju. /Dex.
drloop (oregistrerad) Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 UrsĂ€kta, I got carried away.... đ Men min Ă„sikt Ă€r preamps framför mixerbord...
android Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Fast nĂ€r man lĂ€ser Claes inlĂ€gg dĂ€ruppe, sĂ„ kĂ€nner jag att det Ă€r rejĂ€lt mycket enklare att ha ett litet mixerbord som fixar allt, Ă€n en skild grej för varje liten funktion som man kan tĂ€nkas behöva... đ€Ș đ
drloop (oregistrerad) Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Fast nĂ€r man lĂ€ser Claes inlĂ€gg dĂ€ruppe, sĂ„ kĂ€nner jag att det Ă€r rejĂ€lt mycket enklare att ha ett litet mixerbord som fixar allt, Ă€n en skild grej för varje liten funktion som man kan tĂ€nkas behöva... đ€Ș đ `Hur tĂ€nker du dĂ„?
android Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 (redigerat) Ăh, jag var inte sĂ„ enormt allvarlig... đ€Ș Blev bara lite smĂ„tt förvirrad nĂ€r jag lĂ€ste alla prylar Claes rĂ€knade upp att han behövde ha för att kunna göra det ena eller andra, nĂ€r man istĂ€llet kan ha ett enda mixerbord som klarar allt. Fast Ă„ andra sidan tĂ€nker jag i precis samma tankebanor som Claes nĂ€r det gĂ€ller synthar. -BĂ€ttre att ha flera olika som var och en för sig Ă€r bra pĂ„ sin specifika sak, Ă€n att ha en enda som Ă€r halvbra pĂ„ allt. đ Redigerat 9 november 2007 av android
drloop (oregistrerad) Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Ăh, jag var inte sĂ„ enormt allvarlig... đBlev bara lite smĂ„tt förvirrad nĂ€r jag lĂ€ste alla prylar Claes rĂ€knade upp att han behövde ha för att kunna göra det ena eller andra, nĂ€r man istĂ€llet kan ha ett enda mixerbord som klarar allt. Fast Ă„ andra sidan tĂ€nker jag i precis samma tankebanor som Claes nĂ€r det gĂ€ller synthar. -BĂ€ttre att ha flera olika som var och en för sig Ă€r bra pĂ„ sin specifika sak, Ă€n att ha en enda som Ă€r halvbra pĂ„ allt. đ Min devis ocksĂ„. BĂ€ttre att ha nĂ„t som funkar nĂ€ra 100% Ă€n en flock med grejer som funkar sĂ„ dĂ€r. Toft mixerbord som nĂ€mdes tidigare Ă€r behĂ€ftat med jordens sĂ€msta ergonomi, jag fĂ„r inte mina fröken fingrar att lira med ett toft bord. DĂ„ faller liksom hela grejen. det Ă€r lika sexigt som Yamahas Sampler TX16W som lĂ€t bra men inte gick att anvĂ€nda.
Claes Holmerup Postat 9 november 2007 Postat 9 november 2007 Fast nĂ€r man lĂ€ser Claes inlĂ€gg dĂ€ruppe, sĂ„ kĂ€nner jag att det Ă€r rejĂ€lt mycket enklare att ha ett litet mixerbord som fixar allt, Ă€n en skild grej för varje liten funktion som man kan tĂ€nkas behöva... đ đ ...fast sÄÄÄ mycket prylar Ă€r det ju Ă€ndĂ„ inte som Ă€r nödvĂ€ndiga... đ Har du ett ljudkort med ADAT-I/O och kopplar till en bra 8-kanalig omvandlare som blir kopplingen mot omvĂ€rlden (eller om du har ett ljudkort med tillrĂ€ckligt mĂ„nga analoga I/O av god kvalisort), sĂ„ behöver du bara en bra 2-kanalig preamp och en hörlursförstĂ€rkare, sĂ„ Ă€r du igĂ„ng. Allt annat jag nĂ€mnde Ă€r bara lite extra lull-lull... đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.