Jump to content
Annons

Uppspelning + inspelning i Cubase 4 Studio


Exil

Recommended Posts

Jag sitter till vardags i Logic men har tidigare suttit i Cubase och nu tvingas jag också använda Cubase endel då det används i en studio som jag jobbar i för tillfället. Men jag har stött på ett problem som jag inte riktigt förstår.

När man spelar in på en kanal så måste ju lilla högtalarikonen på kanalen vara intryckt för att man ska kunna höra i kontrollrummet och även för att den som ska spela in ska kunna höra vad den sjunger/spelar i sina lurar. Men när man sedan ska spela upp det man spelat in så måste man trycka ur den knappen. Man kan alltså inte lyssna på ett spår man spelat in och samtidigt sjunga till? (Man kan såklart göra en ny kanal, men jag vill använda endast en kanal). För att kunna höra vad man sjunger måste man trycka in högtalarknappen och då försvinner ljudet från det man spelat in och tvärt om. Alltså kan man inte göra någon punch-in-tagning. I Logic finns det inställningar för det här och jag antar att det finns någon lösning för detta även i Cubase. Så hur ska jag göra =)?

Som rubriken visar är det Cubase 4 Studio som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Undrar om det är "tapemachine style" du ska välja under preferences nånstans..

Har du det aktiverat hör du det tidigare inspelade samt din egen röst så länge låten spelas. Trycker du på stop försvinner medhörningen och trycker du rec hör du bara medhörningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack det ska testas. Men varför är det inte en grundinställning, man vill väl alltid ha det så? Så fungerar ju de flesta inspelningsprogrammen idag, men cubase måste ju haft någon tanke mitt sitt val?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...