Jump to content
Annons

Stagepiano eller MIDI & rack?


azoapes

Recommended Posts

Hej, jag har just nu en KORG Triton proX, alltså stagepianovarianten med vägda tangenter. Jag ska sälja denna och köpa mig något annat, hittills har jag tänkt ungefär såhär;

Nord Stage låter rätt bra och har en skön klaviatur, men 26-28 papp är för mycket för mig. Jag vill gärna ha något som är lätt att bära runt på. Fördelen med ett rack är att det går att uppgradera/byta ut och klaviaturen också. Det optimala vore en MIDI-klaviatur som liknar min Triton för runt 4 papp och t.ex. Nord Rack 2 till det.

Vad är det bästa man kan köpa för runt 20 000, är min fråga. Yamaha Motif Rack ES, hur bra låter de till exempel? Är det bara att glömma högklassiga ljud för under 20 000? Kanske en bärbar dator, ett snabbt ljudkort och några pluggar är det billigaste istället för ett rack? Och enklaste att ta med? Fast det uppdagas många tekniska faktorer då, så det kanske inte är att lita på till 100 % förresten.

Jag skulle vilja ha förstklassiga piano-, elpiano-/rhodes-, orgel-, vibrafon-, stråk- och clav-ljud. Allt annat använder jag högst troligen inte.

(man kan inte alltid få vad man vill ha, men vad kan vara ett bra alternativ? 😕 )

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag har just nu en KORG Triton proX, alltså stagepianovarianten med vägda tangenter. Jag ska sälja denna och köpa mig något annat, hittills har jag tänkt ungefär såhär;

Nord Stage låter rätt bra och har en skön klaviatur, men 26-28 papp är för mycket för mig. Jag vill gärna ha något som är lätt att bära runt på. Fördelen med ett rack är att det går att uppgradera/byta ut och klaviaturen också. Det optimala vore en MIDI-klaviatur som liknar min Triton för runt 4 papp och t.ex. Nord Rack 2 till det.

Vad är det bästa man kan köpa för runt 20 000, är min fråga. Yamaha Motif Rack ES, hur bra låter de till exempel? Är det bara att glömma högklassiga ljud för under 20 000? Kanske en bärbar dator, ett snabbt ljudkort och några pluggar är det billigaste istället för ett rack? Och enklaste att ta med? Fast det uppdagas många tekniska faktorer då, så det kanske inte är att lita på till 100 % förresten.

Jag skulle vilja ha förstklassiga piano-, elpiano-/rhodes-, orgel-, vibrafon-, stråk- och clav-ljud. Allt annat använder jag högst troligen inte.

(man kan inte alltid få vad man vill ha, men vad kan vara ett bra alternativ? :rolleyes: )

Nord Electro finns väl som rackmodul. Vad jag har förstått är det en lite bantad version av nord stage. Det finns andra trådar om den.

Länk här http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=430255

Så är det bara att köpa valfritt klaviatur till.

Redigerat av GuruX
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Har både Nord stage, elecro och en motif 6.

Väldigt svår frågeställning vad man skall köpa med dina behov av ljud-har liknande behov. Använder själv mest stagen nu men saknar de fina stråkarna i motifen.

Har själv tidigare jobbat med en yamaha P90 kopplad till kurz k2600r och och korg tr -rack. Ovanför hade jag min Nord electro. En fantastisk rigg men alldeles för jobbig att sätta upp......hur mycket sladdar som helst och ibland har det lett till problem live. Ju fler syntar desto mer volymer att balansera mot varandra.

Funderat och funderar forfarande på att använda dator med min nord stage men har samma funderingar om stabilitet......mycket sladdar!

Motif syntarna låter fantastiskt bra och jag har själv funderat på en rack(när släpps x?), du får tänka på att du behöver programmera upp syntarna i förväg. Rackar är oftast väldigt oflexibla live.

Mitt skarpaste råd är: köp en nord stage med ben, notställ och väska och spara ryggen eller yamaha s90es(eller MO8 och spara pengar) de flesta sound du vill ha och inget strul med

massa sladdar. Klarar du dig utan viktade tangenter så är nord electo under en motif ett bra alternativ, electron har fantastiska ljud som fungerar bra live, dock är pianoljuden avsevärt förbättrade i stagen.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag släpade länge runt på en Yamaha S80 (Digitalpiano), en Electro 2 samt en gammal D-50 överallt, tills jag kom på att en Macbook och en Edirol midi klaviatur var betydligt trevligare för ryggen och låter nästan lika bra. Vad som är trevligt med Macbooken är att det inbyggda ljudkortet fungerar alldeles utmärkt till skillnad från PC:ns inbyggda ljudkort som ger en extrem latency.

Har laddat Macbooken med Reason 3 + Reason piano för piano ljud och syntar, NI B4 II för orgelljud samt en MiniMoog V för lead-ljud och pads.

Särskilt för repandet är det en väldigt trevlig rigg. På större konserter åker S80 med för att få viktade tangenter samt även Electron eftersom den har bättre orgelljud än B4:an.

Men det är betydligt billigare att skaffa mjukvaru-plugins istället för hårdvara när man tröttnar på ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på racklösningen, har Nord Electro rack, samt en Roland XV-2020. Det är ju smidigt på rep och så att bara släpa rackmodulen, men det är ju _ofta_ som man glömt en kabel eller så :-). Plus att det är lite struligt på vad man ska göra av modulen på scen, och lite extra felsökning när man inte får ljud på soundcheck.

Vill slå ett slag för XV:n, har SRX-kortet "ultimate keys" till, och Rhodes och Wurlitzer tycker jag är helt jämförbara med electron. Electron har inte ljud för alla 88 tangenter heller, inte superbra vid pianospel. Speciellt om du ska ha massa diverse-ljud som stråk och vibrafoner också. Electron är dock lite roligare med rattar och effekter och så.

Växlar mellan Studiologic och M-Audio Keystation 88 pro som kontrollerkeyboard, och Studiologic:en är hästlängder bättre. Snabbare klaviatur, men ändå bättre pianokänsla. Mer rattar på Keystationet dock, nästan löjligt många, men anslagskänsligheten är väldigt svår att få ordning på.

Vill man ha bäst pianokänsla är det ändå Yamaha som gäller, saknar mitt gamla P-80. CP-33 är nog också bra, och den har väl alla ljud du behöver.

Datorer är för den händiga och modiga !

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorer är för den händiga och modiga !

Vill protestera lite mot detta påstående. Jag har kört en Edirol Midiklaviatur samt en Macbook laddad med Reason/Reason Pianos för piano/elpiano ljud, NI B4 II för orglar samt and Minimoog V för pads and leads och jag har aldrig haft ett enda bekymmer.

Enda som behövs är en USB kabel mellan keyboarden och Macbooken samt en ljudkabel ut från Macbookens inbyggda ljudkort. Kör man PC åker man dock på ett externt ljudkort då den inbyggda ljudhanteringen suger rejält, läs extrem latency.

Har man bara lite datorvana ska det inte vara några problem att komma igång.

Tidigare släpade jag runt på en Yamaha S-80 samt en Nord Electro, men numera får de oftast stå kvar hemma. Någon gång då och då kan de få följa med på större spelningar för att få vägda tangenter (S-80) samt i enstaka fall Electron för att jag gillar orgelljudet i Electron aningen mer än B4:an.

Oftast tycker jag det är värt att spara ryggen och bära 6 kilo macbook + midikeyboard istället för 35-40 kg s80 och electro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, nu blev jag sugen på en Mac book, eller annan Mac! Har alla Mac:ar lika låg latency "out of the box" med det inbyggda ljudkortet?

En PC har ju t.ex. det problemet att om man råkar komma åt powerknappen, så får man en ruta där det står "Windows avslutas", och man kan inte göra någonting åt saken. Och det tar _minst_ 2 minuters ombootande, fipplande innan man är tillbaka där man var. Mardröm på scenen! Det är bara ett av alla potentiella fel som kan uppstå, addera olika latencyproblem o.s.v. så vill jag nog stå fast vid mitt påstående: För den modige och händige.

Sen så vill man ju kunna byta ljud snabbt mellan låtarna. Ska man ladda in alla pluggar i en sequencer och köra olika midi-kanaler, med risk för minneskollaps vilket ger latencyproblem, etc. Hur gör du andka771?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, nu blev jag sugen på en Mac book, eller annan Mac! Har alla Mac:ar lika låg latency "out of the box" med det inbyggda ljudkortet?

Jag GISSAR att så är fallet. Jag har inte haft några problem att komma ner på 5ms med Macbooken, lägre har jag inte provat eftersom jag inte sett någon vits med det.

En PC har ju t.ex. det problemet att om man råkar komma åt powerknappen, så får man en ruta där det står "Windows avslutas", och man kan inte göra någonting åt saken. Och det tar _minst_ 2 minuters ombootande, fipplande innan man är tillbaka där man var. Mardröm på scenen! Det är bara ett av alla potentiella fel som kan uppstå, addera olika latencyproblem o.s.v. så vill jag nog stå fast vid mitt påstående: För den modige och händige.

I fallet med powerknappen så pratar vi ganska hög klumpfaktor, vilket kan hända hända även med hårdvara. Jag råkade av misstag komma åt demo-knappen på en lånad synt och hittade inte stopp-knappen, när jag skulle byta ljud mellan två låtar, så det var bara att vackert vänta med demon klingandes i PA systemet tills den behagade vara färdig efter ca 1,5 min!

Sen så vill man ju kunna byta ljud snabbt mellan låtarna. Ska man ladda in alla pluggar i en sequencer och köra olika midi-kanaler, med risk för minneskollaps vilket ger latencyproblem, etc. Hur gör du andka771?

Jag öppnar de virtuella instrument jag använder i stand-alone mode och assignar dem till olika midi kanaler.

Den vanligaste setupen ser ut så här:

Midi kanal: Plugg:

1 Reason/Reason piano

2 Reason/XT sampler med elpiano

3 Reason/Subtractor

4 Reason/Malstrom

5 Arturia Minimoog V

6 NI B4 II,

Sen skiftar jag midi kanal med en ratt på midikeyboarden, går blixtsnabbt.

Enda anledning till att gå via t.ex. Logic är att man kan till reverb eller compressor, men min erfarenhet är att de flesta ljudtekniker blir gladare om de får fixa den biten. En annan fördel skulle väl vara att man ha flera versioner av samma plugg med olika ljud igång samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Hur sätter du upp din rigg på scen, hur placerar du datorn -klaviaturen???

/Fredrik

Vanligtvis har jag datorn placerad på ett ställ snett bredvid klaviaturen. Sen har jag tejpat fast en musmatta på klaviaturen att ha musen på, för smidig åtkomst.

Är dock inne på att köpa en CME VX6:a för att ha de parametrar jag behöver pilla på direkt åtkomliga från klaviaturen. Dessutom smaskigt med motoriserade reglar.

VX6_top.jpg

Redigerat av andka771
Link to comment
Dela på andra sajter

coolt,

Förstår inte riktigt vd du skall med motoriserade reglar live men CMEn är ju röd!

funderar på att köra en macbook att använda tillsamans med min nord stage, scarbees wurlitzer och clavinetter är bättre än stagens samplingar. Speciellt clavinetten som har aftertouch - bend effekt som gör den mer lik min riktiga D6.

Har du testat nedanstående app?

http://www.audiofile-engineering.com/rax.php

eller logics ny live app.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

coolt,

Förstår inte riktigt vd du skall med motoriserade reglar live men CMEn är ju röd!

Fördelen är att om jag ändrar ljud i t.ex. B4:an så ställer reglarna in sig som drawbars:en står i pluggen.

(Åtminstone hoppas jag att det fungerar så, håller på att kolla upp det)

Sen är ju färgen + inbyggt ljudkort (2 in/2 ut) inte fel heller. De som har testat den säger att tangenterna ska hålla riktigt bra klass också.

Har du testat nedanstående app?

http://www.audiofile-engineering.com/rax.php

eller logics ny live app.

/Fredrik

Ingen av dem, Rax så intressant ut, särskilt med tanke på priset ($50).

Jag är i valet och kvalet om jag ska satsa på Logic Studio 8 eller Pro Tools

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet med powerknappen så pratar vi ganska hög klumpfaktor, vilket kan hända hända även med hårdvara. Jag råkade av misstag komma åt demo-knappen på en lånad synt och hittade inte stopp-knappen, när jag skulle byta ljud mellan två låtar, så det var bara att vackert vänta med demon klingandes i PA systemet tills den behagade vara färdig efter ca 1,5 min!

😆 Själv har jag lyckats komma åt "transpose"-knappen, minns en gång på spelning när Electron var ny, och jag typ inte visste ens var den knappen satt. Plus att det ju finns ju både på MIDI-keyboardet och på modulen, som sagt mer felsökning med separata enheter.

VX6:an verkar ju intressant, motoriserade reglar, jag vet inte, hög "lull-lull"-faktor på det. Är ju ordentligt mycket dyrare än UF60, som ju har knappar och reglage så att det räcker. Själv har jag kollat lite på UF80, att byta ut Keystationet emot, men tror ändå inte det är värt pengarna.

Sen en röd produkt som inte är Clavia är ju lite som en vit datorprodukt som inte är Apple :rolleyes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med att komma åt knappar har du naturligtvis både med hård och mjukvara om ni tänker efter lite, hatade yamaha p200 för just detta bytte ofrivilligt ljud x antal gånger....... trasiga sladdar och glapp är ett mkt större problem live än knappfel, ju fler desto större problem. Så skall man hitta dem också.

Electron har jag dock aldrig haft problem med knappar, det måste vara den mest prisvärda "synt" jag köpt! Haft den sedan 2001.........den var ganska dyr då! Jag har inte ägt ett klaviaturinstrument så länge och använt så mycket live(jag har haft och har ganska många keys). Lätt och mobil!!!!! Rekommenderas varmt. Kör själv mer på stagen nu men electron åker med ibland för att spara ryggen. Komplettera med ett leslie(och bryt ryggen) och lite feta gitarrpedaler så blir den fantastisk.

En Nord stage med dator kanske är idealet....................

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en CME UF80 med en Dell XPS 1330. Funkar med datorn kardborrad rakt på UF80:n eller med tvåvåningsrack och datorn på att plan ovanpå.

Ladda ner Electromechanical som gratisrefill från Propellerheads så har du väldigt bra ljud för både elpianon och några orgelljud.

Apropå latency med inbyggda kort kör jag med ASIO4All på inbyggda kortet och betraktar 10 ms med polyfoni över 100 toner som lätt under "riskfri nivå". Skulle inte kunna intyga att det blir bättre med externt kort.

Alla power-relaterade knappar på datorn programmerar man bort, likaså stänger av konstiga popuper, skärmsläckare och systempling. Datorn går ju på batteri så även om någon snubblar över en sladd fortsätter allt precis som det ska eftersom även UF80:n funkar då den får kraft via USB.

Med Reason 4 får man till och med överlappande patchbyten, vilket man verkar verkar omöjligt eller kräver rejäla omvägar för att uppnå på de flesta hårdvarusyntar (dvs som inte är en Kurzweil). Det går med andra ord att ligga kvar med vänsterhanden på ett ackord med pad, byta patch med en pedal och fortsätta spela solo med högerhanden utan att det blir någon glitch alls i ljudet. Släpp vänsterhanden så släpper tonerna. Har ett mycket enkelt filter i MIDI-OX som ser till att automatiskt "släppa upp" sustainpedalen när jag byter ljud så att det inte ligger hängande toner även om man glömmer sustain nere under ett byte.

Skulle jag någon gång vilja ha fler reglage är det bara att köpa till, t.ex. en AlphaTrack eller vad som råkar vara modernt just då.

Eller så övertygar jag mig själv bara för att det är de prylarna jag redan har :-)

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en CME UF80 med en Dell XPS 1330. Funkar med datorn kardborrad rakt på UF80:n eller med tvåvåningsrack och datorn på att plan ovanpå.

Ladda ner Electromechanical som gratisrefill från Propellerheads så har du väldigt bra ljud för både elpianon och några orgelljud.

Apropå latency med inbyggda kort kör jag med ASIO4All på inbyggda kortet och betraktar 10 ms med polyfoni över 100 toner som lätt under "riskfri nivå". Skulle inte kunna intyga att det blir bättre med externt kort.

Alla power-relaterade knappar på datorn programmerar man bort, likaså stänger av konstiga popuper, skärmsläckare och systempling. Datorn går ju på batteri så även om någon snubblar över en sladd fortsätter allt precis som det ska eftersom även UF80:n funkar då den får kraft via USB.

Med Reason 4 får man till och med överlappande patchbyten, vilket man verkar verkar omöjligt eller kräver rejäla omvägar för att uppnå på de flesta hårdvarusyntar (dvs som inte är en Kurzweil). Det går med andra ord att ligga kvar med vänsterhanden på ett ackord med pad, byta patch med en pedal och fortsätta spela solo med högerhanden utan att det blir någon glitch alls i ljudet. Släpp vänsterhanden så släpper tonerna. Har ett mycket enkelt filter i MIDI-OX som ser till att automatiskt "släppa upp" sustainpedalen när jag byter ljud så att det inte ligger hängande toner även om man glömmer sustain nere under ett byte.

Skulle jag någon gång vilja ha fler reglage är det bara att köpa till, t.ex. en AlphaTrack eller vad som råkar vara modernt just då.

Eller så övertygar jag mig själv bara för att det är de prylarna jag redan har :-)

Överlappande patchbyten får jag i den äldsta (antal år sen nytillverkning) i min rigg, Yamaha FB01. Dock bara 8 toners polyfoni men ändå (:..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Nord Stage 88 i nyskick till salu om det skulle vara av intresse.

Jag har lite planer på att köpa en midiklaviatur 88 istället då jag är mer studioinriktad nu, och köra med min 1080 + en annan möjligtvis motif-modul och kanske en bärbar dator för de livegigg jag gör.

Är det någon som har något att säga om CME:s 88-klaviatur? Och hur är den på MO8:an ?

Mvh. Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag skrev tidigare att jag fundera på att köpa CME VX6 samt Logic Studio.

Nu har jag testat dessa med blandat resultat.

Först det dåliga:

Konceptet på CME VX är lyckat men tyvärr är inte mjukvaran färdigutvecklad.

Det ex. jag hade mjukvaruversion 1.02 och var hur buggig som helst.

Problemet var att det inte ens gicka tt ladda in den senaste mjukvarufixen (1.09), det gick inte att få kontakt med datorn i uppdateringsmode, och jag testade både OS X, XP och Vista (3 olika datorer),

så jag vet inte om den löst problemen.

Jag tröttnade i alla fall på den, CME kan inte testat den alls innan den släpptes, för det gick inte att spara inställningar, det gick inte att röra de motoriserade reglarna alls när jag testade med Logic, massor med funktionalitet som stod beskrivning i handboken fanns inte implementerat, så det slutade med att jag lämnade tillbaka skiten.

Uruselt att släppa hårdvara med så undermålig kvalite. Synd för tangentbordet var skönt att spela på och konceptet var lovande.

Sen till det skojiga, Logic Studio:

Mainstage är precis vad jag drömt om i livesammanhang och fungerar klockrent.

Jättesmidigt att lägga upp ett helt gig och sedan sköta alla ljudbyten, parameterändringar osv från midikeyborden.

Att dessutom få hela Logic Pro 8 "på köpet" är ju heller inte fel!

Jag kommer köpa en Roland PCR-800 som efter några timmars testning i musikaffären funkar fint med logic, dessutom under halva priset jämfört med CME VX6.

Redigerat av andka771
Link to comment
Dela på andra sajter

Spridda kommentarer:

Trist att CME VX inte var nåt att ha, läste en recension i en engelsk musiktidning där det också blev sågat med fotknölarna. Tydligen kan får man inte röra de motoriserade reglarna när de har de läget, vilket gör de oanvändbara för t.ex. automatisering. Funkade de med B4 förrestem?

PCR-X00 kan jag rekommendera, har ett PCR-300 vid datorn, bra spelkänsla, många roliga rattar. Seriöst av andka771 att stå "några timmar" i musikaffären och testa förresten 🙂 . Synd att det inte finns en 76-tangenters version. Varning dock för PCR-30, som går sönder efter ett tag.

ASIO4ALL, har det installerat på min stenålders laptop ja, men hade fortfarande problem med klippning/latency som kom och gick, så jag la ner att försöka musicera på den. Därav min grundskepticism mot datorlösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...