Jump to content
Annons

Feta till ljudet på heminspelning (Metalcore/Death Metal)


Bulldozer

Recommended Posts

Tjenare alla inspelningsnissar!

Jag är rätt färsk på detta forum så var lite tålmodiga 😉

Detta är vad jag spelat in:

http://hem.passagen.se/kkampe/Mix_1.mp3

Min referens:

http://www.myspace.com/allthatremains

(lyssna på låten This Calling)

Hur får jag det där "feta" soundet? `Vet inte riktigt hur jag ska förklara; mer basiga fast ändå inte mer basgitarr.

Vill ha mer punch i låten, en "smäll-på-käften"-känsla.

Vad använder sig "riktiga" studios sig utav för att få det ljudet?

Hoppas någon vill hjälpa till!

Mvh David

Redigerat av Bulldozer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad använder sig "riktiga" studios sig utav för att få det ljudet?

Bra mickar , Bra rum , Bra stärkare och på det en producent/tekniker som vet hur man får

till det ljud man är ute efter.

I din låt så är väl nivåerna det största problemet , tyckte att trummorna var lite för långt bak i ljudbilden övrigt lät det bra fast utan sång så blir ju det ju lite missvisande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har mer botten i virveln .

säkert en miljard samplingar, typiskt den genren.

annars är du ju nära, deras kagge låter ju bedrövligt, det tycker jag itne du ska ha som ljudideal, då lät din egen bättre.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på din referens.

Ta en ordentlig lyssning med lurar för att komma så nära källan som möjligt går.

Jämför dina gitarrer med din referens.

En jäkla skillnad där. Girtarrerna är mer urgröpta och ihåliga.

Basen är mer framträdande i referensen.

I din låt uppfattar jag den inte alls. Den känns väldigt mycket 80 heavy metal sound á la Ampeg SVT.

Tillåt något annat instrument än gitarren driva på botten så ska du se att du kommer nära.

ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det du upplever som fläsk är inte massa grötig gitarr under 100hz utan en stadig fint kompresserad bas. jobba med att få basen att sitta som fan så kommer gitarrerna att kännas större också

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på din referens.

Ta en ordentlig lyssning med lurar för att komma så nära källan som möjligt går.

Jämför dina gitarrer med din referens.

En jäkla skillnad där. Girtarrerna är mer urgröpta och ihåliga.

Basen är mer framträdande i referensen.

I din låt uppfattar jag den inte alls. Den känns väldigt mycket 80 heavy metal sound á la Ampeg SVT.

Tillåt något annat instrument än gitarren driva på botten så ska du se att du kommer nära.

ha det gött!

Tackar för alla svar! (även om det är Crunchers svar som jag quotar.)

Cruncher! Hur menar du med urgröpta och ihåliga? Hur fixar jag det?

Hur och vilket intrument kan driva på botten?

Tack som fan igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

du skär lite mer hänsynslöst, men jag tyckte inte de här gitarrena lät speciellt mycket urgröpta, det var ovanligt mycket mid för att vara metalcore t.ex, men nu skär ju myspace en del topp men det låter så iaf. låt basen driva botten som sagt, låt den inte vara för sladdrig utan tighta till den lite, så du får en stadig grund ihop med trummorna, jobba lite med frekvenserna gentemot kaggen och pukorna också, städa upp alltså, för annars blir det bara grötigt och det kommer inte låta fett hur mycket botten du är har

sen känns det iofs lite orättvist att jämföra med en färdig master

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

du skär lite mer hänsynslöst, men jag tyckte inte de här gitarrena lät speciellt mycket urgröpta, det var ovanligt mycket mid för att vara metalcore t.ex, men nu skär ju myspace en del topp men det låter så iaf. låt basen driva botten som sagt, låt den inte vara för sladdrig utan tighta till den lite, så du får en stadig grund ihop med trummorna, jobba lite med frekvenserna gentemot kaggen och pukorna också, städa upp alltså, för annars blir det bara grötigt och det kommer inte låta fett hur mycket botten du är har

sen känns det iofs lite orättvist att jämföra med en färdig master

Tack!

Hm, hur menar du att jag ska tighta till basen? Hur jobbar jag mellan frekvenserna (jag är totalnybörjare på att spela in) och hur städar jag upp?

Du behöver absolut inte svara på detta om du inte har tid/lust/ork 😕

Skulle dock vara till stor hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på din referens.

Ta en ordentlig lyssning med lurar för att komma så nära källan som möjligt går.

Jämför dina gitarrer med din referens.

En jäkla skillnad där. Girtarrerna är mer urgröpta och ihåliga.

Basen är mer framträdande i referensen.

I din låt uppfattar jag den inte alls. Den känns väldigt mycket 80 heavy metal sound á la Ampeg SVT.

Tillåt något annat instrument än gitarren driva på botten så ska du se att du kommer nära.

ha det gött!

Tackar för alla svar! (även om det är Crunchers svar som jag quotar.)

Cruncher! Hur menar du med urgröpta och ihåliga? Hur fixar jag det?

Hur och vilket intrument kan driva på botten?

Tack som fan igen!

Då ska vi se vad vi kan hitta på...

Ett av de mest användbara trick att gröpa ur ett instrument är med fasförskjutning.

Gör en kopia på ditt instruments kanal. Alltså, duplicera spåret.

Alla sequensers har möjligheten att ´kunna förskjuta det spelande spåret tidsmässigt.

Praxis:

En gitarrkanal dupliceras till två identiska kopior. Inte "dubbad" nu utan kopior.

Låt din orginalkanal vara som den är.

Förskjut sedan tiden på det dupliserade spåret med något värde mellan 1 - 6 millisekunder.

Lyssna på hur ljudet förändras ganska radikalt.

Gör nu likadant med ditt andra, dubbade gitarrspår så att du slutligen har totalt fyra kanaler gitarr. Två förskjutna och två orginal.

Egentligen så är detta grunden till en phaser eller flanger förutom det att du inte modulerar tiden som förskjuts utan sätts fast.

Pröva detta med gitarrerna.

Att stabilisera en bas kan vara lättare sagt än gjort.

Jag hoppas att du har ett litet humm om kompressorer annars får du läsa på om det, testa dig fram och sedan återkomma i frågan.

mestadels handlar det om hur basen faktiskt spelas, snarare än om ljud för att skapa en fet matta.

I förproduktioner brukar jag göra det ytterst enkelt för mig.

Lägg en kompressor med hög ratio på basen använd threshold för att precis nudda det låga mellanregistrets energi.

Sätt ett så kort releasevärde som möjligt går och styr sedan punchet i basen med attacken.

Lång attack ger poppigt, stickigt ljud medans en kort attacktid ger ett instängt ljud som ofta är svår att hantera i en mix.

Naturligtvis ska inte gitarrerna ha för mycket dist då det dödar energin i ljudet och låter ärligt talat mindre än en gitarr med fullt register och bra dynamik.

Hoppas detta ger dig nåt!

Ps. naturligtvis kan du holka ur ett instrument med hjälp av eq men testa detta.

Jag tror att du kommer få nytta av det.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan städa upp genom att köra low-cut och hi-cut på nästan alla spår, bara ta bort det som du inte behöver längst upp och längst ner i frekvenskspektrumet alltså. Sen kan du städa genom att klippa bort "tysta" delar exempelvis om en gitarr inte spelar på en stund, se till så att det inte bara ligger massa brum då, utan klipp spåret. Du kan göra samma sak med pukorna, eller bara gate:a dem ifall du vill ha ett mer kliniskt trummsound.

Du borde som sagt skära lite mellanregister på gitarrerna, prova att eqa bort lite mellan 1-4khz kanske, bara att prova sig fram! Lowcutta gitarrerna runt100hz. Höj basen lite. Sen tycker jag att du ska dra ner diskanten på cymbalerna, jämför mot din referens där. Annars låter det ju bra, vore coolt att höra detta med skrik! Kicken låter som nån sa innan jävligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på din referens.

Ta en ordentlig lyssning med lurar för att komma så nära källan som möjligt går.

Jämför dina gitarrer med din referens.

En jäkla skillnad där. Girtarrerna är mer urgröpta och ihåliga.

Basen är mer framträdande i referensen.

I din låt uppfattar jag den inte alls. Den känns väldigt mycket 80 heavy metal sound á la Ampeg SVT.

Tillåt något annat instrument än gitarren driva på botten så ska du se att du kommer nära.

ha det gött!

Tackar för alla svar! (även om det är Crunchers svar som jag quotar.)

Cruncher! Hur menar du med urgröpta och ihåliga? Hur fixar jag det?

Hur och vilket intrument kan driva på botten?

Tack som fan igen!

Då ska vi se vad vi kan hitta på...

Ett av de mest användbara trick att gröpa ur ett instrument är med fasförskjutning.

Gör en kopia på ditt instruments kanal. Alltså, duplicera spåret.

Alla sequensers har möjligheten att ´kunna förskjuta det spelande spåret tidsmässigt.

Praxis:

En gitarrkanal dupliceras till två identiska kopior. Inte "dubbad" nu utan kopior.

Låt din orginalkanal vara som den är.

Förskjut sedan tiden på det dupliserade spåret med något värde mellan 1 - 6 millisekunder.

Lyssna på hur ljudet förändras ganska radikalt.

Gör nu likadant med ditt andra, dubbade gitarrspår så att du slutligen har totalt fyra kanaler gitarr. Två förskjutna och två orginal.

Egentligen så är detta grunden till en phaser eller flanger förutom det att du inte modulerar tiden som förskjuts utan sätts fast.

Pröva detta med gitarrerna.

Att stabilisera en bas kan vara lättare sagt än gjort.

Jag hoppas att du har ett litet humm om kompressorer annars får du läsa på om det, testa dig fram och sedan återkomma i frågan.

mestadels handlar det om hur basen faktiskt spelas, snarare än om ljud för att skapa en fet matta.

I förproduktioner brukar jag göra det ytterst enkelt för mig.

Lägg en kompressor med hög ratio på basen använd threshold för att precis nudda det låga mellanregistrets energi.

Sätt ett så kort releasevärde som möjligt går och styr sedan punchet i basen med attacken.

Lång attack ger poppigt, stickigt ljud medans en kort attacktid ger ett instängt ljud som ofta är svår att hantera i en mix.

Naturligtvis ska inte gitarrerna ha för mycket dist då det dödar energin i ljudet och låter ärligt talat mindre än en gitarr med fullt register och bra dynamik.

Hoppas detta ger dig nåt!

Ps. naturligtvis kan du holka ur ett instrument med hjälp av eq men testa detta.

Jag tror att du kommer få nytta av det.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Oj, det var mycket information! Jag satt här och funderade ifall någon skulle svara... men nu förstår jag varför det tog lite tid 🙂 Tackar!

Jag ska ge det ett försök! De 2 kopiorna, ska de ligga synkade med varandra eller ska den ena ligga t.ex. 3ms före och sen andra 2 ms efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på din referens.

Ta en ordentlig lyssning med lurar för att komma så nära källan som möjligt går.

Jämför dina gitarrer med din referens.

En jäkla skillnad där. Girtarrerna är mer urgröpta och ihåliga.

Basen är mer framträdande i referensen.

I din låt uppfattar jag den inte alls. Den känns väldigt mycket 80 heavy metal sound á la Ampeg SVT.

Tillåt något annat instrument än gitarren driva på botten så ska du se att du kommer nära.

ha det gött!

Tackar för alla svar! (även om det är Crunchers svar som jag quotar.)

Cruncher! Hur menar du med urgröpta och ihåliga? Hur fixar jag det?

Hur och vilket intrument kan driva på botten?

Tack som fan igen!

Då ska vi se vad vi kan hitta på...

Ett av de mest användbara trick att gröpa ur ett instrument är med fasförskjutning.

Gör en kopia på ditt instruments kanal. Alltså, duplicera spåret.

Alla sequensers har möjligheten att ´kunna förskjuta det spelande spåret tidsmässigt.

Praxis:

En gitarrkanal dupliceras till två identiska kopior. Inte "dubbad" nu utan kopior.

Låt din orginalkanal vara som den är.

Förskjut sedan tiden på det dupliserade spåret med något värde mellan 1 - 6 millisekunder.

Lyssna på hur ljudet förändras ganska radikalt.

Gör nu likadant med ditt andra, dubbade gitarrspår så att du slutligen har totalt fyra kanaler gitarr. Två förskjutna och två orginal.

Egentligen så är detta grunden till en phaser eller flanger förutom det att du inte modulerar tiden som förskjuts utan sätts fast.

Pröva detta med gitarrerna.

Att stabilisera en bas kan vara lättare sagt än gjort.

Jag hoppas att du har ett litet humm om kompressorer annars får du läsa på om det, testa dig fram och sedan återkomma i frågan.

mestadels handlar det om hur basen faktiskt spelas, snarare än om ljud för att skapa en fet matta.

I förproduktioner brukar jag göra det ytterst enkelt för mig.

Lägg en kompressor med hög ratio på basen använd threshold för att precis nudda det låga mellanregistrets energi.

Sätt ett så kort releasevärde som möjligt går och styr sedan punchet i basen med attacken.

Lång attack ger poppigt, stickigt ljud medans en kort attacktid ger ett instängt ljud som ofta är svår att hantera i en mix.

Naturligtvis ska inte gitarrerna ha för mycket dist då det dödar energin i ljudet och låter ärligt talat mindre än en gitarr med fullt register och bra dynamik.

Hoppas detta ger dig nåt!

Ps. naturligtvis kan du holka ur ett instrument med hjälp av eq men testa detta.

Jag tror att du kommer få nytta av det.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Oj, det var mycket information! Jag satt här och funderade ifall någon skulle svara... men nu förstår jag varför det tog lite tid 🙂 Tackar!

Jag ska ge det ett försök! De 2 kopiorna, ska de ligga synkade med varandra eller ska den ena ligga t.ex. 3ms före och sen andra 2 ms efter?

samma förskjutning ger samma typ av urgröpning.

Med tanke på att ditt gitarrljud är relativt platt (odynamiskt), kanske du ska testa att lägga olika.

Börja med ett spår så att du får koll på vad som händer.

Tänk oxå på att du kan tidsförskjuta i mindre steg än 1 msek. Till exempel 1.23 msek.

Hoppas du får kul för det har räddat många dåligt inspelade gitarrer till exempel. Din är inte dålig, menar inte det utan endast att det är ett fiffigt verktyg att ta till i stället för processorkrävande pluggar.

Take care!

/Cruncher

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du lyssnar på din referens.

Ta en ordentlig lyssning med lurar för att komma så nära källan som möjligt går.

Jämför dina gitarrer med din referens.

En jäkla skillnad där. Girtarrerna är mer urgröpta och ihåliga.

Basen är mer framträdande i referensen.

I din låt uppfattar jag den inte alls. Den känns väldigt mycket 80 heavy metal sound á la Ampeg SVT.

Tillåt något annat instrument än gitarren driva på botten så ska du se att du kommer nära.

ha det gött!

Tackar för alla svar! (även om det är Crunchers svar som jag quotar.)

Cruncher! Hur menar du med urgröpta och ihåliga? Hur fixar jag det?

Hur och vilket intrument kan driva på botten?

Tack som fan igen!

Då ska vi se vad vi kan hitta på...

Ett av de mest användbara trick att gröpa ur ett instrument är med fasförskjutning.

Gör en kopia på ditt instruments kanal. Alltså, duplicera spåret.

Alla sequensers har möjligheten att ´kunna förskjuta det spelande spåret tidsmässigt.

Praxis:

En gitarrkanal dupliceras till två identiska kopior. Inte "dubbad" nu utan kopior.

Låt din orginalkanal vara som den är.

Förskjut sedan tiden på det dupliserade spåret med något värde mellan 1 - 6 millisekunder.

Lyssna på hur ljudet förändras ganska radikalt.

Gör nu likadant med ditt andra, dubbade gitarrspår så att du slutligen har totalt fyra kanaler gitarr. Två förskjutna och två orginal.

Egentligen så är detta grunden till en phaser eller flanger förutom det att du inte modulerar tiden som förskjuts utan sätts fast.

Pröva detta med gitarrerna.

Att stabilisera en bas kan vara lättare sagt än gjort.

Jag hoppas att du har ett litet humm om kompressorer annars får du läsa på om det, testa dig fram och sedan återkomma i frågan.

mestadels handlar det om hur basen faktiskt spelas, snarare än om ljud för att skapa en fet matta.

I förproduktioner brukar jag göra det ytterst enkelt för mig.

Lägg en kompressor med hög ratio på basen använd threshold för att precis nudda det låga mellanregistrets energi.

Sätt ett så kort releasevärde som möjligt går och styr sedan punchet i basen med attacken.

Lång attack ger poppigt, stickigt ljud medans en kort attacktid ger ett instängt ljud som ofta är svår att hantera i en mix.

Naturligtvis ska inte gitarrerna ha för mycket dist då det dödar energin i ljudet och låter ärligt talat mindre än en gitarr med fullt register och bra dynamik.

Hoppas detta ger dig nåt!

Ps. naturligtvis kan du holka ur ett instrument med hjälp av eq men testa detta.

Jag tror att du kommer få nytta av det.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Oj, det var mycket information! Jag satt här och funderade ifall någon skulle svara... men nu förstår jag varför det tog lite tid 🙂 Tackar!

Jag ska ge det ett försök! De 2 kopiorna, ska de ligga synkade med varandra eller ska den ena ligga t.ex. 3ms före och sen andra 2 ms efter?

samma förskjutning ger samma typ av urgröpning.

Med tanke på att ditt gitarrljud är relativt platt (odynamiskt), kanske du ska testa att lägga olika.

Börja med ett spår så att du får koll på vad som händer.

Tänk oxå på att du kan tidsförskjuta i mindre steg än 1 msek. Till exempel 1.23 msek.

Hoppas du får kul för det har räddat många dåligt inspelade gitarrer till exempel. Din är inte dålig, menar inte det utan endast att det är ett fiffigt verktyg att ta till i stället för processorkrävande pluggar.

Take care!

/Cruncher

Då kör jag på det! Testar en liten blandning så att säga.

Hör av mig här imorgon igen, kolla gärna hit då.

Ha det gött!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

mietek:

Blir verkligen ((("gitarrerna"))), som i flera gitarrer ur fas?

Ujujujuj....

jag vet ju inte vad du lyssnar på, men jag fattar inte varför du vill lura en nybörjare så?

mietek:

Vadå lurar?

Här luras fan inte.

Det är ett välkänt gammalt knep för att rädda ett fel inspelat instrument.

Är du helt säker på att du har koll på det här mietek.

Vad jag lyssnar på är helt ointressant om jag ska vara ärlig.

Jag förmodar att du hänvisar till låtarna som laddats upp och länkats till.

Det jag pratar om är bara en teknik som kan hjälpa Bulldozer att gröpa ur gitarrerna. Finns ingen lögn i det!

Summan av två identiska ljudspår där den ena är förskjuten tidsmässigt skapar "ett" paket av ljudspår med annan karaktär. Och då menar jag absolut inte spelmässig karaktär. Det är ju en kopia för böfelen! Ett nytt ljud som absolut inte ligger ur fas med resten av instrumenten.

Jag hoppas att du vet vad jag pratar om här mietek för det låter verkligen inte som det.

Hoppas att jag har fel i min antydan till ditt inlägg.

Ljuga för en nybörjare.... bah, befängt!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Mietek menar, antar jag, är att du skapar en kamfiltereffekt genom att förskjuta kopiorna så lite som 1-6 millisekunder.

Det är självklart en fråga om tycke och smak, men personligen tycker jag det ger en för kraftig färgning av ljudet. Grovt uttryckt, har man hört en kamfiltereffekt har man hört alla.

Till Bulldozer: Med tanke på att du är nybörjare föreslår jag att du testar att ta bort lite mellanregister med en vanlig eq. Börja med att ta bort runt 3 dB kring 800 Hz. Svep sedan uppåt och nedåt i frekvens för att hitta det ställe som ger bäst effekt.

För att ge lite mer fyllighet till gitarrerna, testa att spela in fyra identiska kompgitarrer och panorera två till vänster och två till höger. Håll tillbaka disten och botten oh spela så tajt du kan!

Edit: Och med spela in menar jag alltså att du lägger samma gitarrkomp fyra gånger, inte kopierar ine i programmet.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Mietek menar, antar jag, är att du skapar en kamfiltereffekt genom att förskjuta kopiorna så lite som 1-6 millisekunder.

Det är självklart en fråga om tycke och smak, men personligen tycker jag det ger en för kraftig färgning av ljudet. Grovt uttryckt, har man hört en kamfiltereffekt har man hört alla.

Till Bulldozer: Med tanke på att du är nybörjare föreslår jag att du testar att ta bort lite mellanregister med en vanlig eq. Börja med att ta bort runt 3 dB kring 800 Hz. Svep sedan uppåt och nedåt i frekvens för att hitta det ställe som ger bäst effekt.

För att ge lite mer fyllighet till gitarrerna, testa att spela in fyra identiska kompgitarrer och panorera två till vänster och två till höger. Håll tillbaka disten och botten oh spela så tajt du kan!

Tjenare Joachime!

Provar mig frammåt som bara den! 😛

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej men kolla här, först och främst det stora frågan är varför du från första början tog upp att det låter urgröpt?

den referensen han hade låter som vilken rockinspelning som helst.

Solida dubbar bara, inget onödigt krux, därför tycker jag det är dumt att leda in honom på andra spår när man kan få det han frågade efter med några dubbar och lite eq.

Och för det andra, den ihåliga phasereffekten du talar om, hur är det på nåt sätt synonymt med det fläsket han är ute efter?

kan var så att jag misstolkade dej, klart det går att CTRL+ V dubba, och du kanske inte menade total motfas? I vilket fall som helst tycker jag att det låter oändligt mycket bättre bara att spela sina dubbar själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad Mietek menar, antar jag, är att du skapar en kamfiltereffekt genom att förskjuta kopiorna så lite som 1-6 millisekunder.

Det är självklart en fråga om tycke och smak, men personligen tycker jag det ger en för kraftig färgning av ljudet. Grovt uttryckt, har man hört en kamfiltereffekt har man hört alla.

Till Bulldozer: Med tanke på att du är nybörjare föreslår jag att du testar att ta bort lite mellanregister med en vanlig eq. Börja med att ta bort runt 3 dB kring 800 Hz. Svep sedan uppåt och nedåt i frekvens för att hitta det ställe som ger bäst effekt.

För att ge lite mer fyllighet till gitarrerna, testa att spela in fyra identiska kompgitarrer och panorera två till vänster och två till höger. Håll tillbaka disten och botten oh spela så tajt du kan!

Edit: Och med spela in menar jag alltså att du lägger samma gitarrkomp fyra gånger, inte kopierar ine i programmet.

Indeed.

Att spela in gitarren 4 ggr är det enda jag fått att låta riktigt bra. Och tajt som TUSAN måste det vara. Att kopiera och förskjuta är iaf inget som jag lyckats få att låta naturligt - snarare som en bandsåg skulle jag säga. Jag kanske missat nåt knep

Link to comment
Dela på andra sajter

nej men kolla här, först och främst det stora frågan är varför du från första början tog upp att det låter urgröpt?

den referensen han hade låter som vilken rockinspelning som helst.

Solida dubbar bara, inget onödigt krux, därför tycker jag det är dumt att leda in honom på andra spår när man kan få det han frågade efter med några dubbar och lite eq.

Och för det andra, den ihåliga phasereffekten du talar om, hur är det på nåt sätt synonymt med det fläsket han är ute efter?

kan var så att jag misstolkade dej, klart det går att CTRL+ V dubba, och du kanske inte menade total motfas? I vilket fall som helst tycker jag att det låter oändligt mycket bättre bara att spela sina dubbar själv.

Precis!

Menad inte motfas. Det låter illa som fan. Och med två identiska spå i motfas.... blir inget ljud kvar.

Om du dubbar gitarren så skapas ju en modulerad fasförskjutning i enkel benämning.

Det jag ville att Bulldozer skulle göra var att skapa den bandsågskänslan som tofumannen avser.

Det är hela syftet. Det ger ett ordentligt urgröpt ljud som kan förändras genom att välja olika tidsskillnader mellan de två identiska spåren.

Det är bara att pröva själva.

Om Bulldozer vill ha rejält med punch i sin musik så kommer han inte direkt någonstans med att kleta igen det med fyra gitarrdubbar á la Rammstein.

Det är matta, inte punch och lämnar sällan plats åt energin i andra instrument.

Vi närmar oss ganska fort problem då man inte lär höra varken trumstommar eller lågt mellanregister på basen.

Ganska vanligt fel att tro att gitarre blir fetare och kraftigare ju fler man lägger på.

Jag gör själv ofta så för att se hur mycket jag får plats med.

Prova själva med att lägga gitarr efter gitarr. Ingen som börjar höra ett synthljud till slut?

Låt var sak ha sin plats i mix för att ge djup och bredd så kommer ljudet att upplevas som ordentligt fett för att alla frekvenser finns med och får tillräckligt stor plats för att förmedla energi.

Blir så trött på sånt här.

Testa, prova... låter det rätt så gör det väl det?

Vem ska säga annat? Det är som att skruva ljud visuellt.

Bulldozer!

Om du tycker att det låter ballt med det du gör så är du rätt oavsett vad andra säger.

Kör så det ryker och sluta aldrig prova saker. Det dödar din kreativitet.

/Cruncharn lägger ner i och med detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

nej men kolla här, först och främst det stora frågan är varför du från första början tog upp att det låter urgröpt?

den referensen han hade låter som vilken rockinspelning som helst.

Solida dubbar bara, inget onödigt krux, därför tycker jag det är dumt att leda in honom på andra spår när man kan få det han frågade efter med några dubbar och lite eq.

Och för det andra, den ihåliga phasereffekten du talar om, hur är det på nåt sätt synonymt med det fläsket han är ute efter?

kan var så att jag misstolkade dej, klart det går att CTRL+ V dubba, och du kanske inte menade total motfas? I vilket fall som helst tycker jag att det låter oändligt mycket bättre bara att spela sina dubbar själv.

Precis!

Menad inte motfas. Det låter illa som fan. Och med två identiska spå i motfas.... blir inget ljud kvar.

Om du dubbar gitarren så skapas ju en modulerad fasförskjutning i enkel benämning.

Det jag ville att Bulldozer skulle göra var att skapa den bandsågskänslan som tofumannen avser.

Det är hela syftet. Det ger ett ordentligt urgröpt ljud som kan förändras genom att välja olika tidsskillnader mellan de två identiska spåren.

Det är bara att pröva själva.

Om Bulldozer vill ha rejält med punch i sin musik så kommer han inte direkt någonstans med att kleta igen det med fyra gitarrdubbar á la Rammstein.

Det är matta, inte punch och lämnar sällan plats åt energin i andra instrument.

Vi närmar oss ganska fort problem då man inte lär höra varken trumstommar eller lågt mellanregister på basen.

Ganska vanligt fel att tro att gitarre blir fetare och kraftigare ju fler man lägger på.

Jag gör själv ofta så för att se hur mycket jag får plats med.

Prova själva med att lägga gitarr efter gitarr. Ingen som börjar höra ett synthljud till slut?

Låt var sak ha sin plats i mix för att ge djup och bredd så kommer ljudet att upplevas som ordentligt fett för att alla frekvenser finns med och får tillräckligt stor plats för att förmedla energi.

Blir så trött på sånt här.

Testa, prova... låter det rätt så gör det väl det?

Vem ska säga annat? Det är som att skruva ljud visuellt.

Bulldozer!

Om du tycker att det låter ballt med det du gör så är du rätt oavsett vad andra säger.

Kör så det ryker och sluta aldrig prova saker. Det dödar din kreativitet.

/Cruncharn lägger ner i och med detta...

Jag kommer testa och prova ändå tills låtfan dör ut. Man måste ju lära sig någon gång. den där fasförskjutningen gjorde verkligen att man får en mer punch i gitarrerna. 4 gitarrer (ja, jag är tight med mig själv ;😛 gjorde att det inte blev samma tryck utan det lät mest som jag hade taskiga chops :/

Tackar alla för tipsen!

Finns det mer man kan göra så det är bara att skriva!

Link to comment
Dela på andra sajter

nackdelen är ju då stereobilden, det blir helt skevt. och du får inte samma bredd.

Och 4 kan man ju verkligen komma undan med utan att det blir rammstein man får vara sparsam med disten bara.

sen kan man uppnå samma resultat med 2 dubbar också. tror inte jag är ensam om att tycka det låter bättre med natuliga dubbar, men jag orkar inte bry mej mer, mina tips verkar inte vara så intressanta ändå

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

nackdelen är ju då stereobilden, det blir helt skevt. och du får inte samma bredd.

Och 4 kan man ju verkligen komma undan med utan att det blir rammstein man får vara sparsam med disten bara.

sen kan man uppnå samma resultat med 2 dubbar också. tror inte jag är ensam om att tycka det låter bättre med natuliga dubbar, men jag orkar inte bry mej mer, mina tips verkar inte vara så intressanta ändå

Mietek! Jag provade alla grejer ni sa så alla tips var PRECIS lika välkomna. Känn inte så!

Tänkte byta gitarrljud och/eller gitarr till nästa inspelning. Så jag får ett mer utstickande rent ljud.

Det kanske gör det hela lite fetare.

Link to comment
Dela på andra sajter

RicoRider (oregistrerad)

Klart som satan att man ska dubba gurorna!!! Det ger väl fett ljud om nåt. Sen gäller det fan att vara tight oxå. Spelar du minsta otight så får du totalt motsatt effekt och bara en massa gröt. Hur tror du Entombed fick sitt feta ljud på exemplevis Wolverine Blues? Disten ska oxå dras ner lite. Man lurar sej lätt när man sitter o jammar med sej själv ensam. Då vill man ha mer dist för att "fylla ut" ljudet, men när man lirar in blir det bara muddigt och konstigt. Platt!!!

Ett tips till: Lägg alla guror först enligt ovannämnda metod. Panorera och se till att det känns ok. Inte för mycket botten. SEN LÄGGER DU BASEN SOM DU SKULPTERAR EFTER GURORNA. Fyller ut tomrummen för att få det där homogena, feta ljudet. Så gjorde alltid Tomas (Skogsberg) i Sunlight Studion på den gamla goda tiden och med bra resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

nåväl så tight behöver man ju inte vara bara man är van så att man spelar likadant

distad gitarr är väldigt lätt att klippa upp också om det behövs

en bra mixbusskompressor kan ge intrycket av mer punch också, brukar alltid göra gott för gitarrerna speciellt, det berömda limmet liksom

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

RicoRider (oregistrerad)

Jodå. Det är en grym skillnad mellan heltight och halvdassigt. Blir en helt annan femma när allt sitter som ett spett i arslet. Det funkar inte att spela otight när det gäller sån här musik.

Sen finns det en till faktor som är avgörande vid inspelning av aggressiv och hård musik. Det gäller att spela hårt. Inget jävla joller. Inga tjejbandstendenser. Man ska attackera strängarna så att du får bra tryck in i gitarr/baspickupen. Jag spelade bas i ett Dödsband på 90-talet och fick då ofta höra från ljudtekniker (bl.a. ovannämnda Skogsberg) att jag spelade hårt och bra. Det är lätt att få till ett fett ljud då. Ljudet sitter inte i vilken distpedal du har, eller vilken Marshallstack du kör på. Det sitter till stor del i spelsättet. Har lirat gura på en dödsinspelning med en asgammal Hagströmstärkare på 15W (om jag minns rätt), en Boss DS-1 pedal och en sunkig Aria Pro II gura. Vi fick till ett svinfett ljud som många tyckte lät toppen. Blev dock bara en demo, men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

nåväl så tight behöver man ju inte vara bara man är van så att man spelar likadant

distad gitarr är väldigt lätt att klippa upp också om det behövs

en bra mixbusskompressor kan ge intrycket av mer punch också, brukar alltid göra gott för gitarrerna speciellt, det berömda limmet liksom

Tjenare igen mietek (och välkommen in i diskussionen RicoRider! 😳)

Har lagt upp en ny mix på låten under låtar. Du får gärna lyssna och säga om det blev bättre/sämre.

Även vad jag kan göra mer.

Samma sak gäller dig Rico!

Take care

/Bulldozer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...