Jump to content
Annons

Högtalare


Reason_user

Recommended Posts

Vet inte om detta är direkt rätt plats o fråga något om högtalare för lokal bruk osv....men det jag undrar är hur många watt det krävs minst för att fylla en hel lokal på 200kvm även hur den bästa placeringen om lokalen är t ex rektangulär som en gympasal nästan. Finns det något mått man kan räkna detta på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vet inte om detta är direkt rätt plats o fråga något om högtalare för lokal bruk osv....men det jag undrar är hur många watt det krävs minst för att fylla en hel lokal på 200kvm även hur den bästa placeringen om lokalen är t ex rektangulär som en gympasal nästan. Finns det något mått man kan räkna detta på?

Utan att vara fysikprofessor tror jag inte man kan räkna på typ watt per kubikmeter eller nåt sånt.

Beror helt på "stil" och hur lättdrivna grejer man har.

För tal/akustiskt material brukar det räcka med 2*400W i en sån lokal.

Men om vi snackar system med stora subbasar (disco, rockband) så springer det ofta iväg till typ 4000W för en sån lokal.

Kolla t ex med en DJ.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså för livebruk??

beroende på hur många som ska vara där, och om det är spelning med band/artist eller om det är DJ:ing, så ska du förmodligen ha ganska stora högtalare..

anledningen till att jag undrade om vad för ty av tillställning är helt enkelt för om det gäller en liten singer/songwriter-spelning eller ett klubbgig.. det säger sig självt att man behöver stora eller mindre stora högtalare till de två exemplen.. 🙂

ska du hyra/köpa?

nytt/begagnat??

budget?

är ni flera som delar på kostnaden??

är det ett företag som ska hyra/köpa??

det finns så många punkter man måste ha koll på!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså för livebruk??

beroende på hur många som ska vara där, och om det är spelning med band/artist eller om det är DJ:ing, så ska du förmodligen ha ganska stora högtalare..

anledningen till att jag undrade om vad för ty av tillställning är helt enkelt för om det gäller en liten singer/songwriter-spelning eller ett klubbgig.. det säger sig självt att man behöver stora eller mindre stora högtalare till de två exemplen.. 😕

ska du hyra/köpa?

nytt/begagnat??

budget?

är ni flera som delar på kostnaden??

är det ett företag som ska hyra/köpa??

det finns så många punkter man måste ha koll på!! 😛

A det är en vän till mig som ska ha en fest den musiken kommer att köras från en playlist på en dator, kanske upp till 50 pers kommer det att vara. helst en sån liten kostnad som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...