Jump to content
Annons

Mac Mini och Logic Studio/Pro


Pesek

Recommended Posts

TJa.

Jag är snart ny mac användare och kommer satsa helhjärtat och 100% på Logic och Mac miljö för min framtida musik satsning. Det jag inte har är mycket pengar (nahe!). Mina planer ligger på att köpa en Mac mini med c2d processor och köra 2 gig minne. Jag har en riktigt fin 22" skärm som skulle passa perfekt.

Det jag undrar är hur mycket en Mac mini klarar av när det gäller Logic Pro innan den belastas för mycket? Det kanske är så att jag inte ens behöver en kraftfullare dator t.ex iMac för mina ändamål 😊

Det mesta producerar jag själv, beats, slingor osv. Det kommer att förekomma en del inspelning i form av rap, och lite sångpålägg. Även gitarr kommer att spelas in. Så det mesta kommer att bestå av mjukvaru synthar vilket kräver en del som jag förstått det. Jag är dock inte beroende av att köra 560 kanaler med structure synthen på varenda kanal 😛 Ni som kör Mac mini med c2d hur mycket klarar burken av?, känner ni att det räcker eller når den taket ganska snabbt? Det är både burk och Logic Studio paketet som jag måste köpa vilket innebär en del pengar.......

Tackar för svar // PP

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prata med Göran. Han bor också i Linköping och har precis skaffat Mac Mini och Logic Studio.

Jag tror att du klarar dig med Mac Mini, 2 GB RAM, en Firewire-hårddisk och ett enklare Firewire-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Billigaste Minin har en 1.83gHz Intel. Billigaste Macbooken eller iMacen har 2.0gHz processorer.

Försumbar skillnad.

Disken är som sagt långsam men en FW disk löser problemet galant. Det finns en finess att ha en separat disk för audiospåren i Logic oavsett vilken av ovan du väljer.

Grafiken är inte för rolig i Minin men skall du ínte lira spel på den så funkar det troligen alldeles utmärkt. En bra dator för pengarna. När du inte vill ha den som din musikdator kan du ställa den i vardagsrummet kopplat till din TV och ha den som en snygg multimedia dator med fjärrkontroll och allt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har ju en mini men fan det kommer hela tiden saker i vägen så jag har inte hunnit testa den fullt ut ännu men PM:a så får du komma och kolla den om du vill jag bor i Sya kan hämta dig på Mantorp station om du inte har bil. En sak bara, det går att stoppa in mer minne iden själv så man kan köpa versionen med 1 gig och satsa på den med större hårddisk istället. Ska kolla om jag hittar länken och klistra in den här, det här företaget säger oxå att det går att stoppa in 3 gig men om det är lönt vet i hundan men dom säger så.

Göran

Filmen en bit ner på sidan (would you like to do it yourself)

http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/

Benchmark efter 3 gig monterat

http://eshop.macsales.com/shop/apple/memor...mory_Benchmarks

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh tack för svaret.

För min del kommer det nog bli den billigare varianten av mac mini då jag anser att prestandaskillnaden som är dem emellan inte är värd de tusenlappar det skiljer i pris. Kanske har fel? Jag kommer ju ändå att köra en FW extern hårddisk till den så dom 80gb som följer med den lilla lär räcka för OS'et samt tilläggsprogram. Plus att jag kommer att se till att den får 2 gig minne direkt också vilket kostar lite extra.

Jag bor i Linköping och har bil så det är inga problem, tackar för inbjudan 😊 Du kan väl säga till när du kommit igång lite med testandet så kan jag nog dyka förbi och spana läget lite. Jag vet hur det är med tid som inte räcker till, samma sak när det gäller musik producerandet. Blir inte mkt effektiv tid tyvärr 😛

Vilken mini kör du och hur mkt minne har du idag? Vågar man verkligen peta i macen själv? 😛

Tack för länkarna ska spana direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag köpte den billigaste core2dual 1.85 Ghz 80 gig HD, även jag 2 gig i minnet men det kunde man ju fått betydligt billigare om man lyckas med demonteringen. Har sett flera filmer om demontering av Mac minin på youtube så folk ger sig på det faktiskt, det läggs till minnen och byts till dvdbrännare och större hårddiskar och givetvis så byts det ut sånt som går att ersätta som gått sönder.

Jag har väl kört en runt 24 audiospår eller nåt men det säger nog inte så mycket däremot så var det nån här eller på kontrollrummet som sa att man hade testat på nåt mer seriöst sätt och om jag inte minns fel så var det ett gäng syntar inblandade och fler spår än som jag hade igång innan den kroknade. Det går ju också jäkligt bra att köra Logic i nätverk (Logic node) det funkar klockrent och då blir det ju inte så viktigt att ha en monstermaskin, det kan jag också visa om du dyker upp. Det passar i princip vilken eftermiddag eller kväll som helst iom. att jag jobbar här hemma. Den här veckan passar det bäst efter Onsdag och Onsdag eftermiddagar är jag normalt på sjukgymnastik med frugan jobbar som assistent till henne.

Projektet jag håller på med nu har en orgelplugg (Logics egen) och EZ drummer på 8 egna auxkanaler ett gäng gitarr och bas pluggar (Logics egna) och lite sång. Sen blir det väl effekter,EQ och bussar på alla kanaler och lite fler audio kanaler kommer det väl på men det blir inte jättestort. En sak med Minin det är att den verkar generera ett jäkla magnetfält så står den för nära monitorer så blir det oljud men den är ju så jäkla liten så det är ju inget problem att hitta ett ställe. Nåväl hör av dig så sätter jag på kaffet.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Waltzberger (oregistrerad)

Hej hej.. Tänkte blåsa liv i denna tråden igen. Var ju ett tag sen den var aktuell.

Lite uppföljning 🙂

Är själv inne på att satsa på den nya Mac Minin för att köra Logic Studio på.

Kommer detta också att flyta på?

Sen det här med utgångar/ingångar.. Blir väl ett Firewireljudkort av något slag gissar jag men hur är det med USB för Midiklaviatur osv?

Hur gör man med dubbla skärmar osv?

Jag har aldrig haft Mac förut utan suttit med Cubase på PC som så många andra så det är en ny värld som öppnar sig 😳

Så, nu är det väl bara o se om de blir nåt gehör i denna gamla lådan 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

antar att det funkar eftersom det gjorde det redan 2007.. men någon som kör den uppsättningen och kan ge lite feedback på det? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv inne på att satsa på den nya Mac Minin för att köra Logic Studio på.

Kommer detta också att flyta på?

Ja, men jag skulle rekommendera en andra hårddisk för instrument och ljudbanker.

Mac Mini Server kommer visserligen med två hårddiskar istället för en DVD, men då är det också OS X Server - så det är inget bra val för musikdatorn.

Skaffa "vanliga" Mac Mini och sätt dit en hårddisk med Firewire 800. Jag förespråkar WD My Book Studio Edition II.

men hur är det med USB för Midiklaviatur osv?
Inte svårt. Plugga i USB-kabeln. 😕

Det finns många klaviaturer som fungerar direkt, du behöver inte installera några drivrutiner osv. Vilket klaviatur?

Hur gör man med dubbla skärmar osv?
Dina skärmar ska ha DVI-ingång.

Mac Mini har en Mini DisplayPort, precis som de bärbara Macarna, och en HDMI vilket ofta används för att koppla in i en TV.

Skaffa en adapter från Mini DisplayPort till DVI, om det inte följer med datorn så finns det hos närmaste Apple-återförsäljare. Här kopplar du skärm 1.

Skaffa en adapter från HDMI till DVI alternativt en bildskärmskabel från HDMI till DVI. Finns även hos Clas Ohlson. Här kopplar du skärm 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

allright. tusen tack för svaren!

verkar som det kanske vore nåt.

såg sen att det fanns en del USB-ingångar 😕

det är en m-audio keystation 61es så det ska väl gå.

om man ska satsa på en hårddisk för 1394'an så ryker ju den porten för ljudkortet.

är det lika stabilt/snabbt/bra med ett USB-ljudkort istället?

tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man ska satsa på en hårddisk för 1394'an så ryker ju den porten för ljudkortet.
Nej då, Firewireprylar kan för det mesta kopplas seriellt.

Hårddisken jag tipsade om har två FW-portar, så det bli firewirekabel från datorn till hårddisken och en andra firewirekabel länkar vidare från hårddisk till ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

okej. då ska det väl inte vara några problem.

nu får jag klura om jag ska casha ut för en imac eller om jag ska köra på mac mini då 😕

tack för din hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en riktigt bra bildskärm redan? För tänk på att iMacens bildskärm är både IPS-panel och LED-belyst, vilket bara det egentligen är värt flera tusenlappar. Det gör iMac mer prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

nja just nu har jag 2st Samsung 19" plattskärmar.. inget extraordinärt, men funkar fint. däremot har jag nog "bara" råd med 21,5" på imac men det räcker kanske ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

okej. tycker mig tro att 21.5 borde räcka.

även om jag har hört att det är svårt att vänja sig av 2 skärmar 🙂

ska ta mig en allvarlig funderare. byte till mac är ju lite av ett moment eftersom man måste byta mkt annat också.. som ljudkort osv.. tänkte ju även satsa på logic så det blir lite förändringar men vafan.. sånt e ju kul 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Hmm... lutar mer åt en iMac i nuläget. ska se över ekonomin bara.. alltid lika roligt ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...