Jump to content
Annons

Sendeffekter?


Steve-o

Recommended Posts

Hejhej!

En fråga om send/insert effekter.

Kan man lägga vilka effekter som helst som SEND eller skall

man bara köra med Reverb och exempelvis Delay.

Har faktiskt lagt in både Chorus & Kompressor för att spara

lite datorkraft. Är detta helt fel eller?

Tacksam för lite riktmärken angående mixning samt effekter och i vilken ordning!

Stiffmeister

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Effekter som kompressor, limiter och eq använder man för att förändra originalsignalen - och därför ska de normalt ligga som Inserteffekter.

Effekter som reverb och delay ska normalt ge ett tillägg till originalsignalen, men låta originalsignalen ligga kvar opåverkad - och passar därför bäst som Sendeffekter.

Chorus, Flanger och många andra används normalt också som Inserteffekter - men vissa kan användas som antingen Insert- eller Sendeffekt.

Till syvende och sist, så är det egentligen upp till dig. Tycker du att det låter bra, så kan du köra som du gör - men i vissa fall tappar du en del av funktionen om du kör på fel sätt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men en effekt som compressor, skulle det funka som SEND?

Jag lägger COMP på nästan alla spår. Om jag lägger compressor på nästan alla spår

som en en INSERT effekt tar det inte väldigt mycket kraft av datorn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men en effekt som compressor, skulle det funka som SEND?

Jag lägger COMP på nästan alla spår. Om jag lägger compressor på nästan alla spår

som en en INSERT effekt tar det inte väldigt mycket kraft av datorn då?

Kompressorn tar inte så fruktansvärt mycket kraft - men det beror kanske lite på vilken plugin man använder - men funktionsmässigt, så gör den ju inte det jobb den är avsedd att göra, om man lägger den som Sendeffekt.

Den ska ju komprimera signalen - men om du lägger kompressorn som Sendeffekt, så kommer originalsignalen att gå igenom opåverkad, medan en kopia av signalen går genom kompressorn. Du kommer alltså inte att få den funktion som kompressorn egentligen ska ge dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...