Jump to content
Annons

Angående låtar som publiceras på forumet


Bengan (oregistrerad)

Recommended Posts

Bengan (oregistrerad)

Hej hopp Olsberg, Studios demorecensenter och Studios forumläsare!

Får börja med att tacka för att min och Mattes websida "www.benganomatte.tk" fått gratisreklam i 20.000 exemplar idag. Vill dock klargöra följande;

Vare sig jag (Bengan) eller Matte har skickat någon "färdig" demo till tidningen Studio för recension. Vare sig i mp3- eller CD-format. Vår färdiga/slutgiltiga demo-CD med låten har varit officiellt färdig sedan den 7:e september (då vi fick skivorna i postpaket från kopiering) och ingen variant av färdig mix eller mastrad version av låten kan rimligtvis ha nått recensenterna före pressläggning av aktuellt nummer. Inte heller finns, (eller har funnits), hela låten på den websida som vi har "som vår egen". Däremot kan man lyssna på ett klipp av refrängen och beställa skivan från sidan. (Gör det!!!)

Att sedan både Babusjka och Tublenco har sina fingrar med i 67% av de demos som recenseras i tidningen den här gången är ju kul i sig.

- Japp. Babusjka finns med i kören och Fudgesson spelar synthen på "Som Maräng" 😲. Det skall de också ha credits för. De skall också ha credits för att "Gray" är en riktigt bra låt och produktion!

Vad vill jag då ha sagt med det här? Jo - att jag vill ha en TYDLIG disclaimer på där det står något i stil med "Genom att posta länkar till dina demolåtar på detta forum ger Du tidningen Studio möjlighet och tillstånd att recensera låten i tidningen".

Jag vill nämligen själv ha möjligheten att välja vilka låtar samt vilka versioner av desamma jag vill kalla "officiella".

Jag delar gärna med mig av min musik här, men vill jag ha låtarna recenserade i tidningen så skickar jag en CD-skiva. Förstått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske känns lite snopet att få en produktion man inte gillar recenserad, annars så skulle jag nog bli glad rent allmänt tror jag 😲

Håller dock med om att det skulle finnas en disclaimer, för sakens skull om det är så att de har recenserat låten utan att du skickat in ngt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter underligt...

Jag blev kontaktad via email innan och förfrågad om det var

ok att recensera min låt i tidningen.

Givetvis tyckte jag att det var ok. Men det låter konstigt om dom ej har tillfrågat dig innan...

Nåja, i vilket fall, som icke proffesionell musiker så bugar jag och bockar för all slags publicitet man kan få. Speciellt tryckt i en tidning med stor upplaga 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Nattvaktaren: Konstruktivt svar. Mitt svar är; - Nej. Jag är inte sur över att ha blivit recenserad i tidningen. Jag tycker bara det är konstigt att min och Mattes låt norpas i cyberspace (låt vara för att det var på det här forumet) för recension i en tryckt tidning där det framstår som att jag och Mattias skickat in demon - för så är det inte.

Neko: Rent allmänt är jag glad. Det var en kul överraskning men samtidigt undrar jag om det är så att det är så dåligt med inskickade låtar till "demospalten" att de två recensenterna måste ut och surfa själva för att hitta låtar att recensera. I så fall är det bättre att använda det utrymmet i tidningen till annat - tycker jag.

Demoniqus: Yep. Agree, men vi har ju diskuterat det här sedan innan.

Nu skall jag skicka runt skivor innan det dyker upp mystiska recensioner på fler ställen..........

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bengan. Först och främst tar jag till mig ditt konstruktiva förslag och har förtydligat i den nitade tråden Regler för demopostningar samt förklarat mig ännu tydligare i forumreglerna.

Sedan vet jag faktiskt inte vad som har hänt i de här fallen - vi tar alltid som vana att fråga medlemmar här först om en låt kan recenseras i tidningen, och det har hänt flera gånger. Nu är det så olyckligt att jag har raderat de utgående PM:en från forumet och inte vet när jag har skickat och exakt till vilka. Uppenbarligen har något hänt på vägen - men det spelar egentligen ingen roll. Kan du inte minnas att du har fått ett brev av mig så skulle låten inte ha kommit med i tidningen.

Det kommer inte hända igen.

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Hej Björn!

Gott att du tog till dig kritiken/förslaget! När det gäller PM/Mail har jag dock inte fått någon förfrågan vare sig på ena eller andra stället. Än mindre returnerat något mail med "ja". Gott dock att mitt lilla inlägg "tog skruv". Gillar tidningen i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får bra med demoskivor till redaktionen, men vi brottas fortfarande med problemet att vi inte kan lägga med demo-låtar på vår egen skiva. Det betyder att poängen med en recension av en låt som inte finns på webben blir ganska meningslös - eftersom läsaren då inte kan lyssna på låten. Det är långt ifrån alla demolåtar på skiva som även ligger på nätet.

Låtarna här ligger per definition redan på nätet och är enkla att ge en adress till i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Olsberg: Det där håller ju inte. På den adress ni anger i tidningen har jag ALDRIG länkat till hela låten. Däremot finns det ett refrängklipp att lyssna på där. Mao kan inte läsaren lyssna på hela låten där heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg: Det där håller ju inte. På den adress ni anger i tidningen har jag ALDRIG länkat till hela låten. Däremot finns det ett refrängklipp att lyssna på där. Mao kan inte läsaren lyssna på hela låten där heller.

Demo-låtar skickas till oss på ett av följande sätt:

1. På bränd cd i ett kuvert märkt "Demo"

2. I ett e-brev till studio@idg.se med titeln "Demo". Låten finns angiven antingen som länk eller ligger bifogad.

3. Postad i ett inlägg här på forumet.

Dessa är de enda sätt vi får reda på demolåtar och är inte ute och letar på andra håll. Det har vi/jag inte alls tid med.

Dock finns det undantag: I de fall vi har fått en låt skickad till oss via en cd eller som en bifogad mp3:a via e-post och som vi vill recensera (och som inte finns refererad till via en länk) gör vi något av följande:

1. Skriver/ringer tillbaka till de kontaktuppgifterna som kom med brevet/cd:n. Detta för att kunna publicera en adress i tidningen.

2. Söker efter låten via Google. Sällan träff, men det har hänt att vi har hittat låten på bandets hemsida. Då länkar vi dit - det är trots allt en låt inskickad för recension.

Hur din låt har skickats in kan jag tyvärr inte kolla. Antingen kom den via detta forum eller som ett brev. Vi har original-mp3:an kvar. Om den kom via ett brev till redaktionen så kan jag mycket väl ha sökt upp bandets hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja se ett förtydligande.

Att man per automatik går med på att låten/demon/skissen eller

vad det nu är kan recenseras i "Papperstidningen" när man postar

lägger upp Demon i Forumet.

Edit: Mina alster är till för att spridas och får därmed per automatik

recenseras hejvilt 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Det redan är vad i praktiken som står (processen med att tillfrågas är mer etiskt korrekt och görs alltid utöver detta). I Forumreglerna står följande:

6. Bra material kan komma att publiceras.

Tidningen Studio förbehåller sig rätten att publicera bra frågor och relevanta svar i tidningens FAQ, samt recensera demolåtar i demospalten. Naturligtvis kommer skribentens/artistens namn eller alias att publiceras jämte dennes text eller låt. Publicerade frågor eller svar ersätts normalt ej.

... och i Regler för demopostning står det

4. Själva inlägget inleder du med så många av följande rader som det går:
  • LÅTNAMN:
     
  • ARTIST/GRUPP:
     
  • GENRE:
     
  • LÅTLÄNGD:
     
  • KOMPOSITÖR:
     
  • PRODUCENT:
     
  • EV. MEDVERKANDE:
     
  • INSPELNINGSÅR:
     
  • FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)
     
  • STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)
     
  • STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)
     
  • LÅTLÄNK:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Olsberg: Ni har förmodligen sparat ned låten själva från en postad länk på forumet. Jag har i alla fall inte mailat den eller skickat någon CD. Det jag försökte säga är att jag inte har eller aldrig har haft låten (mer än det klipp som finns där) under adressen www.benganomatte.tk. Däremot har jag djuplänkat från min ftp-area.

Får jag fråga från vilket datum mp3:an som ni recenserat är? Vore kul för min egen del att veta vilken version som hamnat i klorna på Er? Är det den absolut äldsta, eller är Babusjka och Fudge med, eller vilken variant har det lyssnats på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga från vilket datum mp3:an som ni recenserat är? Vore kul för min egen del att veta vilken version som hamnat i klorna på Er? Är det den absolut äldsta, eller är Babusjka och Fudge med, eller vilken variant har det lyssnats på?

Filen är från 2004-06-24 och heter bengan_o_matte_som_marang.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Olsberg: Det var dagen innan midsommar. Det var mix nummer två då med Fudges synthfigur färskt inbakad (publicerade första mixen den 22:e juni). Knappast en färdig produktion om du frågar mig. Ganska mycket har hänt på mix/mastering-fronten sedan dess.

Strongt av Babusjka och Fudge att, som sagt, lyckas ha fingrarna med i två av tre produktioner i spalten. Fudge spelar nämlingen syntslingan och Babusjka hörs faktiskt körandes i slutet av refrängen om man anstränger öronen lite. Dock inte i den version som recenserats.

Har förövrigt varit i kontakt med de båda går och idag och ingen av dem verkar vara tillfrågad om innan recensionen av "Gray" heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...