Jump to content
Annons

Micfrågor


GitarrJim

Recommended Posts

Jag skulle behöva en ny mic till replokalen, men har ingen aning om vad man ska ha. Det måste inte vara den finaste men den ska ändå funka bra. I vilken prisklass ska man satsa? Vet inte vad mer jag ska skriva så om jag glömt någonting fråga hjärna.

Och sedan, skadar det någonting om micen är lite bucklig? Den vi har nu har fått sig en och en annan törn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Till replokalen är det lämpligast med dynamiska micar, eftersom de brukar ha ett betydligt mindre upptagningsområde än kondensatormicar.

De klassiska Shure SM57 och SM58 är trotjänare som passar bra där - eller om man vill ha bättre ljudkvalitet, så kan man titta på Beta-versionerna i stället - men de kostar lite mer...

Bucklor i grillen kan man oftast räta ut genom att skruva av grillen och trycka ut bucklorna inifrån - men det brukar påverka ljudet väldigt lite, så egentligen är det oftast inte så noga om det inte är väldigt stora bucklor... Det är betydligt farligare med fukt som letar sig in till membranet...

Link to comment
Dela på andra sajter

En dynamisk mick låter som ett vettigt alternativ.

En Shure Sm58 är ju perfekt för det ändamålet.

Lite under 1000-lappen kostar den.

Vill ni satsa ännu lite högre, runt 1200 tror jag, Shure Beta 58.

Annars om budgeten är lägre finns ju Shure PG58 som ligger runt 700 kr.

Ännu lägre så är det kanske nån budgetvariant av Shuremickarna

TSM-MT58 tror jag den heter, runt 400 kr.

Självklart finns det andra märken i samma prisklasser, men jag

har fastnat för Shure-mickarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan, skadar det någonting om micen är lite bucklig? Den vi har nu har fått sig en och en annan törn.

Ang. skador på mickar; köp senaste numret av Studio så ska du få se vad en Shure SM58 tål! Rätt kul läsning och 100% vetenskapligt 😎 ...

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan, skadar det någonting om micen är lite bucklig? Den vi har nu har fått sig en och en annan törn.

Ang. skador på mickar; köp senaste numret av Studio så ska du få se vad en Shure SM58 tål! Rätt kul läsning och 100% vetenskapligt 🙁 ...

...eller kolla på filmen

för att se hur de gick tillväga
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...