Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej igen studio-folk!

Mitt problem är att CPUn tuggar på för 100% om jag kör solo på något spår t.ex. gitarr spår (mutar bas, trummor, röst osv). Jag har läst igenom http://phonophunk.com/articles/pentium4-denormalization.php men jag förstår inte vart jag ska lägga Dithering'en om jag har redan inspelade bouncade spår (med lite effekter på) och en mastering plug på master kanalen. Finns det också något sätt att undvika CPU peaken på VSTi's?

Annons
Posted

Bah... gillar inte att bumpa, men någon måste väl veta hur man får bort det irriterande knastret som bara hörs när jag kör solo på enskilda spår.

Posted

Är det två helt skilda frågor, dithering och cpu-spikar? Annars fattar jag ingenting... 😉

I normala fall använder du dithering endast en gång, och det är när du tar ned materialet till 16 bitar (typ för att bränna cd eller göra mp3). Det brukar röra sig om en stereofil, inte enskilda spår.

CPU-spikarna låter buggigt. Om du listar hårdvara (dator, ljudkort) och mjukvara (operativsystem, musikprogram, ljudkortets drivrutiner etc) och om du eventuellt redan har felsökt, dvs uteslutit vissa parametrar, ökar möjligheterna att få hjälp.

Posted
Är det två helt skilda frågor, dithering och cpu-spikar? Annars fattar jag ingenting... ☺️

I normala fall använder du dithering endast en gång, och det är när du tar ned materialet till 16 bitar (typ för att bränna cd eller göra mp3). Det brukar röra sig om en stereofil, inte enskilda spår.

CPU-spikarna låter buggigt. Om du listar hårdvara (dator, ljudkort) och mjukvara (operativsystem, musikprogram, ljudkortets drivrutiner etc) och om du eventuellt redan har felsökt, dvs uteslutit vissa parametrar, ökar möjligheterna att få hjälp.

Då har jag misförstått allt helt fel antagligen, jag förstod efter ha läst http://phonophunk.com/articles/pentium4-de...ial-work-around det som att man använder dithering innan plugins så har pluginsen något att arbeta med istället för att leta efter något obefintligt att arbeta med.

Min hårdvara:

CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4200+ (2,2 GHz x2)

RAM: 2 GB

Ljudkort: Mackie Onyx Sattelite (och Soundblaster X-Fi XtremeMusic, men använder inte det i Cubase)

Mjukvara: Cubase SX 3, Senaste drivrutiner till Onyx'en.

Jag ska se om jag kan förklara problemet på ett bättre sätt:

När jag lyssnar på hela mixen med (VSTi) Trummor, Bas (2 effekter), Gitarr (flera lager gitarrer med 2 gemensamma effekter) flyter allt på utan problem, inget "knaster" och CPUn varierar runt 80-90%. Sedan om jag bara vill lyssna på ett separat spår t.ex. trummor och sätter solo på det, går CPUn upp på 100% och det "knastrar" så mycket att man inte hör något i princip.

Varför arbetar datorn mer när jag lyssnar på mindre?

Posted

Det skulle kunna vara någon av de pluggar som inte solas som har problem med att gå på tyst. Nån typ av normaliseringsproblem tänker jag mig.

Testa att stänga av alla pluggar som inte solas. Sät sedan på dom en efter en. Om CPU-mätaren skjuter i höjden efter en av plugarna satts igång kan man anta att det är problem med just den pluggen.

Gå isf in på tillverkarens hemsida och kolla om det finns uppdateringar. Eller läs på forum som KVRaudio.com eller tillverkarens egna forum om det finns användare med liknande problem.

Ett litet sidospår. Vissa pluggar kräver med resurser när man öppnar användargränssnittet. Jag använder till exempel en plugg som startar en spektrumanalys varje gång man öppnar upp fönstret. Ett redan maxxat projekt börjar lätt att halta då.