Jump to content
Annons

Ett tips om hur man blir bättre på att skapa synthpresets


cm0s

Recommended Posts

Tänkte bara beskriva en ganska bra metod för att bli bättre på att ratta fram ljud på synthar.

Öppna två olika synthpluggar, t ex albino och massive. Bläddra fram ett preset som du tycker låter bra på den ena synthen. Sen försöker du återskapa samma ljud på den andra. Detta förutsätter att båda syntharna har samma syntesmetod (i det här fallet subtraktiv syntes), annars kan det bli riktigt svårt.

Genom att göra så lär du dig dels vad det är som karaktäriserar den preset:en du återskapar, samtidigt som du tvingas lära dig båda syntharna (vart sitter oscillatorna och envelopes, hur modulerar jag pitchen, vad kan jag modulera öht osv).

Du kan t ex börja med att först försöka efterlikna oscillatorinställningarna, sedan modulationen, sedan filtret, och sist de inbyggda effekterna (om det finns)..

Jag har gjort detta ett flertal gånger och det händer ofta att man skapar ett helt nytt ljud som inte låter som det ursprungliga man försökt efterskapa.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...