Jump to content
Annons

Vilket moderkort?


saverman

Recommended Posts

Gjorde "tabben" att uppgradera min dator när Dual Core (Pentium D) processorn kom ut och fick stå ut med höga temperaturer och högljudda fläktar. Dags att byta nu och tänkte ta den lätta vägen genom att kolla här. Vilket moderkort är det som gäller för musikdatorer nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😕 Du vet inget om höga temperaturer! Jag har en Prescott 3.6GHz. DÄR kan man snacka om spisplatta. 70 grader vid full belastning - med vattenkylning... :rolleyes:

Det mesta fungerar bra numera. Undvik nForce4 chipset och moderkort med inbyggd grafik, så är du i land. ASUS och Intel är säkra kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en lite besvärlig fråga egentligen...

De 4 kärnorna i en Quad delar ju på samma bandbredd som 2 kärnor i en Duo - och det gör att alla 4 kärnorna inte kan utnyttjas lika effektivt som de 2 i en Duo, så frågan är hur mycket man egentligen skulle vinna på en Quad i jämförelsen...

Jag skulle nog ändå skaffa en Quad om jag skulle bygga nytt i dag - men helst av allt skulle jag vänta tills busshastigheten på moderkorten åker upp en bit till, så att man får större nytta av alla kärnorna...

Link to comment
Dela på andra sajter

...och DDR-3 minnen sjunker i pris.

Kan man hålla sig några månader tro? 😆

DDR 3 e på tok för dyra och kommer säkert att vara ett bra tag till..

Runt 7500:- för 4GB svider regält om man jämför med DDR2 som kostar ca 2300:-

( kollade på 2x2GB moduler )

Kanske detta moderkortet kunde vara nått som Claes väntar på ?!

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/...t=ASMAXIMUSFORM

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tittade på det där förut. Kan absolut vara något att ta hem. DDR3 är bara att glömma, ja. Men jag såg att det fanns hyffsade kort för runt 1000kr där största den enda väsentliga skillnaden var att FSB:n var 1333MHz. mer behövs ju inte för dom processorerna som finns nu.

Drog på datorn förut för att göra lite back-up:er. Åbäket är 63 grader varmt bara vid kopiering till USB-hårddisk... Jag kan nog inte hålla mig med att köpa nytt trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och DDR-3 minnen sjunker i pris.

Kan man hålla sig några månader tro? 😳

DDR 3 e på tok för dyra och kommer säkert att vara ett bra tag till..

Runt 7500:- för 4GB svider regält om man jämför med DDR2 som kostar ca 2300:-

( kollade på 2x2GB moduler )

Kanske detta moderkortet kunde vara nått som Claes väntar på ?!

https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/...t=ASMAXIMUSFORM

Nu börjar det ju likna något... 😱

1600MHz busshastighet är ju ganska ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tycker jag låter som helt olika önskemål till uppgradering.

Varm dator och högljudda fläktar? Byt fläkt på CPU, sätt i ett grafik kort utan fläkt. Är det ett billigt nätaggregat som blåser luft på fel sätt?

(Långsam dator) Får du knaster pga att du maxar burken? De flesta DAWs visar CPU/HDD användning, hur är det på din dator? Behöver du massvis med RAM pga att du kör sampling arkiv?

Visst vill vi väl alla ha ny dator så ofta som möjligt. Men efter att jag byggt ny dator och skall trycka på skicka så blir det aldrig av för jag är förståndig nog att inse att min nuvarande burk fungerar förträffligt. Varför kasta pengar i sjön på en uppgradering som du ändå kan göra nästa år när det ändå blir bättre prylar för mindre pengar.

4Gb, 1333Mhz Buss, 3Ghz DUO/Quad Tillverkare/Säljare/Tidningar finns inte till för att göra oss en tjänst i förta hand. De finns här för att tjäna pengar... våra pengar som vi sliter ihop på ett eller annat sätt.

Varför bygga en ny dator med 4Gb 1333Mhz minne för flera tusen? 64Bit Vista ligger förmodligen +6mån framåt i tiden om inte längre tills alla fått i ordning på pluggar, DAWs och drivrutiner. Är du beredd att betala värde minskningen på det du köpt fast ändå aldrig fått riktig användning för?

Man köper det man vill för sina slantar... Men eftersom de flesta av oss måste jobba ihop dessa pengar så tycker iaf jag att det viktig att prioritera och handla sunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser egentligen inget större behov att uppgradera ännu, eftersom min burk klarar det jag utsätter den för - men inom ett års tid är det nog dags, så att jag fortfarande kan bli av med de gamla prylarna utan att skänka bort dem helt gratis, utan åtminstone kan få en symbolisk summa för dem... ☺️

I nuläget tycker jag nog att det är lite svårt eftersom det händer mycket och alla delar inte är riktigt i fas med varandra - så därför skulle jag vänta åtminstone ett par månader till...

Samtidigt kan man ju inte vänta hur länge som helst på det som väntar runt hörnet - för då kan man vänta i evigheter innan man bestämmer sig för att uppgradera sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där tycker jag låter som helt olika önskemål till uppgradering.

Varm dator och högljudda fläktar? Byt fläkt på CPU, sätt i ett grafik kort utan fläkt. Är det ett billigt nätaggregat som blåser luft på fel sätt?

(Långsam dator) Får du knaster pga att du maxar burken? De flesta DAWs visar CPU/HDD användning, hur är det på din dator? Behöver du massvis med RAM pga att du kör sampling arkiv?

Visst vill vi väl alla ha ny dator så ofta som möjligt. Men efter att jag byggt ny dator och skall trycka på skicka så blir det aldrig av för jag är förståndig nog att inse att min nuvarande burk fungerar förträffligt. Varför kasta pengar i sjön på en uppgradering som du ändå kan göra nästa år när det ändå blir bättre prylar för mindre pengar.

4Gb, 1333Mhz Buss, 3Ghz DUO/Quad Tillverkare/Säljare/Tidningar finns inte till för att göra oss en tjänst i förta hand. De finns här för att tjäna pengar... våra pengar som vi sliter ihop på ett eller annat sätt.

Varför bygga en ny dator med 4Gb 1333Mhz minne för flera tusen? 64Bit Vista ligger förmodligen +6mån framåt i tiden om inte längre tills alla fått i ordning på pluggar, DAWs och drivrutiner. Är du beredd att betala värde minskningen på det du köpt fast ändå aldrig fått riktig användning för?

Man köper det man vill för sina slantar... Men eftersom de flesta av oss måste jobba ihop dessa pengar så tycker iaf jag att det viktig att prioritera och handla sunt.

Hela livet handlar om prioriteringar oavsett om det handlar om boende, bilar eller vad du vill..

En del tjänar så mkt att man inte behöver bry sej att prioritera i huvudtaget 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ska man göra som man själv känner. Tycker bara att det går hysteri i att uppgradera dator komponenter. Om man håller på med musik så har jag svårt att se att en dator som var hi-end för 1.5 år sedan skulle behöva uppgraderas pga att den inte orkar längre. Då är det isf att man stör sig på vissa saker som tex högljudda fläktar. Det kommer man förmodligen inte bli av med när man köper nytt heller. Så bättre att lägga några hundra på att tysta det man har istället för att lägga 10k på nytt. Och sedan när det verkligen behövs så köper man för 10k iaf men då är det befogat.

Detta var bara en egen tanke jag hade. Nu kryper jag tillbaks inunder min sten ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Multiband, självklart slänger jag inte ut pengar utan att ha en tanke bakom det först. SÅ dum är jag förhoppningsvis inte. ☺️

För att besvara dina frågor, ja, datorn är varm och har därmed högljudda fläktar. Har fläktlös grafik och har provat olika 3 olika CPU-fläktar med samma resultat. Det här är en processor som säljare på Intel själva har beklagat. Spelar ingen roll om jag sätter fläktkontrollern i Performance eller Silence, den har fortfarande en hög grundtemperatur och en temperatur som smittar av sig på andra komponenter även om det sitter bra och tysta fläktar i ett väl godkänt chassi. Nätaggregatet är ett silence-aggregat för 1.800kr som bara går igång om det behöver kylas (vilket jag aldrig ens har hört, i P180 sitter nätaggregatet längst ner och kommer undan all värme och dessutom har en chassifläkt som står och blåser på det). Har 3 GB RAM och knastret kommer redan vid 70 % cpu-förbrukning utan någon märkvärd hårddiskanvändning.

Klart att sakerna kostar men jag kommer undan runt 4.000kr tack vare kontakter. De gamla delarna är tänkt att gå i ett mediacenter som vi tänkt köpa ändå, orkar inte med videon längre och den börjar hänga in handduken. 😉 Men då åker det i en Celeron-processor i den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det hysteriskt - men det är ju den verklighet vi lever i, där det går typ ett år för en fördubbling av hastigheten och det som var rykande färskt för 4-5 år sedan, är stenålder i dag. Programmen anpassas enligt den principen också, så att nya program ofta inte kan köras på gamla sega maskiner - så man har inte så mycket val, annat än att uppgradera lite då och då...

Mina moderkort brukar hinna vara bas för 2st CPU:er innan det är dags att byta moderkort+CPU+RAM för att det har kommit nya standarder som gör att man måste byta allt. Uppgraderingar gör jag kanske vartannat år ungefär. I nuläget sitter jag med en 3,6GHz CPU enkelkärne-CPU och har lyckats avstå från suget att skaffa de första dubbelkärne-CPU:erna, men räknar med att hoppa på tåget med quad ganska snart - och jag tar aldrig annat än tysta prylar från början... 😉

Jag byter aldrig hela maskinen på en gång, utan kör vidare med det som går att återanvända. Efter att inte ha använt diskdriven någon enda gång på flera år, så kommer den att försvinna vid nästa uppgradering... 😛 Kommer också att välja bort den separata DVD-läsaren och enbart köra med en DVD-brännare. Jag kopierar skivor så sällan, att det inte känns meningsfullt med två enheter, även om de numera bara kostar en spottstyver.

Den passiva vattenkylningen (Zalman Reserator) har hänt med i några år nu - och är på väg att få ny vattenpump, så i nuläget kyler jag CPU:n med en vanlig heatpipe/kylfläns+fläkt-kylare, vilket innebär ca 10 grader högre temp på CPU:n än det brukar vara med vattenkylningen... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, byta allt är onödigt. Och man lärde sin läxa när man köpte D-processorn när den kom... 😛

Enkel DVD och ingen diskettstation vad som gäller, sant. Disketter tror jag inte ens jag har några kvar. Möjligtvis i någon gammal skolkartong någon stans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...