Jump to content
Annons

Var hittar man billiga gitarrsträngar?


aspucko

Recommended Posts

Jag handlade ett set elgitarrsträngar på min lokala musikaffär i eftermiddags. 95kr kostade de billigaste. Ernie ball råkade det vara. I staden jag kommer från kan man köpa 3 set för 120kr (icke-märkes).

Vill någon tipsa mig om var jag köper billiga strängar vore jag glad. Postorder/internet är nog att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte själv men många jag känner köper på www.strings.com (eller .se eller .nu eller nåt, prova lite), så det kanske är bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Tror Jam är billigast i sverige (?).

Jam

Ännu billigare i USA (sök på cheap strings eller något), kan dock vara svårt att få dem att skicka till Sverige ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Waldemar (oregistrerad)

Bäst och billigast strängar finner du antagligen på:

Strings And Beyond

De har strängar till alla sorters gitarrer.

Billigt!

De har även capos, plektrum, gitarrmickar och andra tillbehör.

Visserligen kostar frakten endel, men man tjänar ändå på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag köpte ett set av märket Blue Steel på Musikbörsen för 10 år sen. Det kostade då 465 kr. Var det billigt? 😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte ett paket elexir en gång och nu byter jag aldrig!

Instämmer med föregående talare, Elixir är överlägsna och behåller tonen även efter månaders giggande. Man sliter dock lite hår om man råkar spela av en sån sträng men det lönar sig ändå i längden. Kikar man dessutom på Strings and Beyond som nämndes tidigare i tråden så ligger ett paket på ca $12 (knappt 90 spänn) jämfört med typ SEK 300 i butik i Svedala.

MUMMA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, just det. Alltså, om man med "billiga strängar" menar att man köper vad som helst som är billigt, måste man vara medveten om att strängarna uppför sig därefter. Trots noggrann intonering så brukar det kunna bli besvärligt med stämningen. Tonen i gitarren skall vi bara inte prata om!.

Om man med "billiga strängar" menar erkända märken med gott rykte som man får tag i billigt så är det ju ok.

Att tro att ingen skillnad hörs är naivt. Speciellt vi som spelar in våra gitarrer borde vara extra nogranna.

Gör ett test själv. Köp ett set "dyra" strängar. Spela in med dem. Byt sen till de billiga. Spela in samma sak med dem. Sätt Dig nu och lyssna. Skillnaden är enorm! Jag pratar absolut inte om några små skillnader, t o m ett otränat öra hör skillnaden.

Sen är ju strängtjockleken också viktigt för bl a tonen i gitarren. Jag började en gång i tiden med 008-strängar. Idag kör jag 0.11. Jobbigt att lära sig spela på en karftigare tjocklek? Ja, i fyra dagar ungefär, sen har man vant sig. Tonen och sustainen förbättras dock avsevärt plus att gitarren håller stämningen bättre. Man behöver också intonera om gitarren men tro mig, det är värt det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

www.strangarhem.se har 3 set för 99:- inkl. frakt just nu.

Jag handlade ett set elgitarrsträngar på min lokala musikaffär i eftermiddags. 95kr kostade de billigaste. Ernie ball råkade det vara. I staden jag kommer från kan man köpa 3 set för 120kr (icke-märkes).

Vill någon tipsa mig om var jag köper billiga strängar vore jag glad. Postorder/internet är nog att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Oj över 5 år gammal tråd som väcks till liv igen. 😛 Men efter att ha läst tråden säger bara en sak och det är köp inte jams egna skitsträngar. Gjorde det och de var inte mycket att ha. Slängde på GHS igen och lät som ny gura jämfört med jams skitsträngar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nä det där en smaksak vilka man gillar bäst. Själv som sagt var GHS TNT. En 44:a istället för en 42:a också. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En kund kom in till mig i verkstan och ville ha en bedömning av en gitarr Fender Japan strata. Det första jag påpekade var att strängarna var slut. De lät som om de suttit på ett år. Kunden svarade att han monterat dem igår. Det var köpta på Musikb. 3 set för 90 spänn. Efter detta avråder från dessa. Men det är klart är man tonåring och inte har så mycket pengar så kan jag förstå att man köper dessa men det lät s-k-i-t. Själv har jag blivit beroende av Elixirsträngar på min elgitarr. Behåller tonen lång tid , mindre gnissel när man glider på strängen plus att man inte blir svart om fingrarna när man spelat. Kanske något mindre diskant men det passar mig bra. De fungerar väldigt bra på min gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med föregående talare, Elixir är överlägsna och behåller tonen även efter månaders giggande. Man sliter dock lite hår om man råkar spela av en sån sträng men det lönar sig ändå i längden. Kikar man dessutom på Strings and Beyond som nämndes tidigare i tråden så ligger ett paket på ca $12 (knappt 90 spänn) jämfört med typ SEK 300 i butik i Svedala.

MUMMA!

Absolut. Har tlm haft samma Elexirsträngar på min elgitarr i över ett år nu. Inte för att de är i bra skick längre, men jävligt bra låter det.

Förstår mig inte på människor som måste byta strängar stup i kvarten. Ett paket Elexir sitter på iaf några månader utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kostade inte mycket heller att få den skickad. Lika billigt som att beställa i Sverige. Ska kanske beställa därifrån nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Har tlm haft samma Elexirsträngar på min elgitarr i över ett år nu. Inte för att de är i bra skick längre, men jävligt bra låter det.

Förstår mig inte på människor som måste byta strängar stup i kvarten. Ett paket Elexir sitter på iaf några månader utan problem.

E-strängen (den tunna) är den som brukar ryka efter sisådär 15-20 år. Annars byter man inte...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...