Jump to content
Annons

STIM Stämmer Siba på en halv miljon.


ThomasJ

Recommended Posts

Intressant att musiker här ställer sig på Sibas sida.. en halv miljon är väl vad Siba drar in på en halv dag eller nåt, hehe.

Låtskrivare har inte så många sätt att tjäna pengar, detta är en av de små bäckarna.

Känns ju rätt galet att andra musiker protesterar mot det..?

My 5 cents

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något jag undrat över länge är hur STIM egentligen kan veta hur många gånger en viss låt har spelats, och på så sätt ge rätt pengar till rätt personer. För vad jag har hört så betalar klubbar/radio etc. en engångssumma per år eller per månad. Vet inte hur ofta, men iaf en summa åt gången, oberoende på hur mycket musik de spelar. Har inga "riktiga" källor som styrker det utan det är bara något jag har hört. Men OM det nu är så så känns det väldigt skumt. Hur vet STIM sedan vilka låtar som har spelats mest etc.? Hur får rätt personer rätt antal kronor? Det måste väl finnas något annat system för just bokföringen av vilka låtar som spelas? Men jag tror inte att klubbar håller reda på vilka låtar en DJ spelar per kväll. Någon som är kunnig på ämnet kan ju berätta hur det ligger till, jag spekulerar bara lite i vad jag har hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det radio och TV är det nog ganska lätt, eftersom dom säkert är ganska duktiga på att skicka in låtlistor. Fast ärligt talat har jag ingen aning. Men jag tror allt sånt står på STIM:s hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det radio och TV är det nog ganska lätt, eftersom dom säkert är ganska duktiga på att skicka in låtlistor. Fast ärligt talat har jag ingen aning. Men jag tror allt sånt står på STIM:s hemsida.

Tror det är så som du säger att de skickar in spellistor. Däremot så undrar jag hur dom gör med de pengar de får från dansklubbarna. Känner en dansinstruktör och deras klubb betalar in pengar till STIM, men de behöver inte skicka in några låtlistor. Så där är ju frågan hur dom gör, vart dom pengarna sedan hamnar. Till frågan om SIBA så ställer jag mig på STIM:s sida. Klart att man inte skall kunna spela musik hur man vill bara för att man råkar sälja musikanläggningar. Alla här vet vilket jobb det är att få till en låt, eller ett helt album, om man sedan har gjort det så pass bra att det har hamnat på ställen som SIBA och överallt, så skall man ju också få ersättning för det. Att säga att det är löjligt eller att de inte behöver göra det är att se ner på på yrket som musiker/producent och alla inblandade.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det radio och TV är det nog ganska lätt, eftersom dom säkert är ganska duktiga på att skicka in låtlistor. Fast ärligt talat har jag ingen aning. Men jag tror allt sånt står på STIM:s hemsida.

Tror det är så som du säger att de skickar in spellistor. Däremot så undrar jag hur dom gör med de pengar de får från dansklubbarna. Känner en dansinstruktör och deras klubb betalar in pengar till STIM, men de behöver inte skicka in några låtlistor. Så där är ju frågan hur dom gör, vart dom pengarna sedan hamnar.

//Anders

Troligtvis så gör dom lika som närradio- och internetradiostationer. Dom rapporterar in hur många som kan höra musiken och hur många timmar per år dom spelar musik, dom skickar inga spellistor men betalar en fast klumpsumma per år och pengarna går till de låtskrivare som SR och kommersiell radio spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag undrat över länge är hur STIM egentligen kan veta hur många gånger en viss låt har spelats, och på så sätt ge rätt pengar till rätt personer. För vad jag har hört så betalar klubbar/radio etc. en engångssumma per år eller per månad. Vet inte hur ofta, men iaf en summa åt gången, oberoende på hur mycket musik de spelar. Har inga "riktiga" källor som styrker det utan det är bara något jag har hört. Men OM det nu är så så känns det väldigt skumt. Hur vet STIM sedan vilka låtar som har spelats mest etc.? Hur får rätt personer rätt antal kronor? Det måste väl finnas något annat system för just bokföringen av vilka låtar som spelas? Men jag tror inte att klubbar håller reda på vilka låtar en DJ spelar per kväll. Någon som är kunnig på ämnet kan ju berätta hur det ligger till, jag spekulerar bara lite i vad jag har hört.

Detta har jag länge undrat också.

Finns en massa info på STIMs hemsida, men inget om detta specifikt. De vill ju att man betalar in till STIM även om man spelar kassetter eller CD skivor. Hur vet de vad man spelar?

Man vet i det fallet inte vart pengarna går.

T.ex. Jag kan väl spela en skiva med ehm...okänd italiensk opera i låt säga någon butik. Får den artisten pengarna?

Nepp, trodde inte det heller. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Restauranger, klubbar, affärer etc betalar en klumpsumma som sedan fördelas till alla kompositörer anslutna till Stim.

Hur stor del man får baseras som tidigare nämnts på hur mycket speltid man har hos dem som har skyldiget att rapportera, såsom tv- och radiostationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är en okänd artist som spelas i en närradiostation som inte detaljrapporterar, så måste man anmäla spelningen själv till STIM för att få ersättning. Det är något som jag tycker är dåligt, eftersom man ju "överlåter övervakningen" till STIM, men ändå måste hålla koll på det själv...

Om man inte anmäler en sådan spelning, så går pengarna till den almänna potten som delas ut proportionellt enligt spelningar i de media som detaljrapporterar - något som innebär att om min låt spelas i närradion, så får G-son pengarna... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig lite skyldig till att diskussionen hanmnade här. Det jag menade var att jag tycker kanske att det finns bättre ställen att statuera exempel med än Siba. Siba är fortfarande inte ett ställe jag går till för att höra på musik. Jag struntar blankt i om de spelar Queensryche eller Carola. Vad gäller restaurangbranchen så är jag inte lika övertygad om att folk skickar in pengar till Stim. min erfarenhet är att det är högst en tredjedel iallfalla av de ställen jag spelade på. Ingen var någonsin intresserade av spelningslistor t e x. Basisten i vårt band brukade roa sig med att fråga om de var stimmade och svaret var i de allra flesta fall tveksamt. Puben är ju verkligen ett ställe dit man går för att höra musik. Men jag kan förstå poängen i resonmangen det gäller ju att vara konsekvent. Finns det ett regelverks om skall garantera musiker inkomst så skall det naturligtvis följas. Jag tyckte nog bara att det var underligt att just Siba blev galjonsfigur för den här debatten. 😛

Edit: som svar på lars XLn så ställde inte jag mig på Sibas sida och dessutom, hur mycket pengar de tjänar känns inte så relevant. De tjänar inte pengarna på att spela musik - eller?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud, tror du att Siba spelat musik i sina butiker om dom _inte_ trodde att dom tjänade på det? 😉

Vad gäller Siba här i Halmstad så skulle dom nog i och för sig tjäna mer på att utbilda sina säljare (om det är till priset av tysta butiker så är det nog fortfarande rejäl vinst). Kommer ihåg när jag var och tittade på laptops på Siba. Berättade om mina då ganska enkla krav (DVD-brännare och firewire-port, det är 3.5 år sen...). "Varför ska du ha firewire-port" frågade säljaren. "Kan ju vara bra att ha" började jag. "Nja, är det verkligen så bra att ha det?" frågade säljaren mig då.

Något märklig diskussion när jag senare var där och tittade på någon hyfsat portabel högtalare till laptop/mp3-spelare. Frågade en säljare om han kunde visa vad dom hade. Han tog direkt fram ett par 2.0-högtalare, kommer ej ihåg vilket märke, för 250 kr och tyckte jag skulle köpa dom. Inga alternativ gavs, fick själv fråga vidare. Något motvilligt visade han ett par Philips för ca 800 kr. Frågade om dom inte hade några mer kompakta högtalare så att man slipper alla sladdar, typ båda högtalare i en låda. "Nja", sa han, "dom är rätt dyra och kostar ju 1000-1500 kronor, det finns ingen som vill köpa sådana". "Jag hade gärna gett dom pengarna om den lät bra" sa jag. "Jamen vänta lite så ska jag hämta en till dig" sa han, och kom efter en stund springande med någon special-designad högtalare för Ipod (kan den heta Logitech Audiostation måntro?). "Jaha, vad kostar den då?" frågade jag. Tydligen tre och ett halvt tusen...

Ingen aning om vad en STIM-licens kostar för ett år, men här hade dom kunnat sälja för 11-12000 i a f 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är en okänd artist som spelas i en närradiostation som inte detaljrapporterar, så måste man anmäla spelningen själv till STIM för att få ersättning. Det är något som jag tycker är dåligt, eftersom man ju "överlåter övervakningen" till STIM, men ändå måste hålla koll på det själv...

Om man inte anmäler en sådan spelning, så går pengarna till den almänna potten som delas ut proportionellt enligt spelningar i de media som detaljrapporterar - något som innebär att om min låt spelas i närradion, så får G-son pengarna... 😉

Nej, det är inte ens så bra så man kan rapportera själv. Jag har försökt rapportera in att mina låtar har spelats på både webradio- och närradiostationer, men dom svarade att dom inte tar emot rapporter från den typen av spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är en okänd artist som spelas i en närradiostation som inte detaljrapporterar, så måste man anmäla spelningen själv till STIM för att få ersättning. Det är något som jag tycker är dåligt, eftersom man ju "överlåter övervakningen" till STIM, men ändå måste hålla koll på det själv...

Om man inte anmäler en sådan spelning, så går pengarna till den almänna potten som delas ut proportionellt enligt spelningar i de media som detaljrapporterar - något som innebär att om min låt spelas i närradion, så får G-son pengarna... 😉

Nej, det är inte ens så bra så man kan rapportera själv. Jag har försökt rapportera in att mina låtar har spelats på både webradio- och närradiostationer, men dom svarade att dom inte tar emot rapporter från den typen av spelningar.

Det var som 17! 😛

Jag har själv fått STIM-pengar (flera kronor... 😉 ) för närradiospelningar efter att ha redovisat spelningarna själv, men det var flera år sedan, så de har tydligen ändrat hanteringen där... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud, tror du att Siba spelat musik i sina butiker om dom _inte_ trodde att dom tjänade på det? 🙂

....

Kanske inte, men jag går fortfarande inte dit för att lyssna på musik, det var bara det jag menade. Jag tycker fortfarande att det vore mer motiverat att ge sig på dem som verkligen tjänar pengar på musiken. Jag struntar för övrigt blankt i Siba. Jag handlar aldrig där. Lägger heller några hundra mer på att köpa av den lokala tevebutiken. Eller via nätet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om att skjuta sig i foten, jag blir så less på dessa komunistfasoner som detta att en butikskedja skulle

skinna nå musiker på inkomster. Ren o skär idioti, dom gör ju reklam för en massa musik(er) när dom spelar

deras musik. Inte menar dom väl att folk tillbringar sina dagar på en butik för att tjuvlyssna på musik. 🙂

Hmm... nej, men det är inte vad stimavgiften är till för heller. Stimpengar betalar man för att ha rätt att framföra någon annans musik offentligt. Det är helt enkelt bestämt att upphovsmannen ska ha pröjs när nån (i det här fallet Siba) använder hans eller hennes arbete, det har inget att göra med att Sibas kunder skulle "åka snålskjuts" på att Siba spelar musik...

Det jag säger att det är gratis reklam för musik(er). Tala om vad musiker förlorar på att siba eller liknande

spelar deras musik, skit pengar jämfört med vad dom vinner på det. Men som sagt dessa "föreningar"

drar åt sin egen snarar.

Är nog dags att upphovsmännen vaknar och inser när det svajar i knoppen på dom som dom

anförtrott att se till sina alster.

Är nå helt annat om det spelas på restauranger och dylikt som jag kan förstå stim pengar.

Men en affär, hallååå!!!

Den springande punkten är ju att SIBA utnyttjar någon annans arbete för att själv få vinning av det.

Exakt!!

Kompositörern/artisten får ju inget av siba för varje anläggning de sålt genom att spela upp deras musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nu den sensationslystne journalisten skulle skjuta från höften med automathagelkarbin:

Det var STIM:s VD som KIDNAPPADE SIBA:s VD!!!

För övrigt tror fan att de skulle betala för att använda artisters musik. Annars får de väl köpa en skiva med muzak där uppspelningsrättigheter ingår i priset för CD:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...