Jump to content
Annons

Studiofestival # 3 - FINAL


hammagrella

Vilket är nu den absolut sämsta låten?  

73 röster

  1. 1. Vilket är nu den absolut sämsta låten?

    • Hiphop Hasse featuring Country Bob - Cross-over
      13
    • The Wommits - Fok U down
      11
    • The Bungalow Boys - Dist in the house
      15
    • Jörn Gretzky & The Eggnog Dogs - Born in the USA
      14


Recommended Posts

Man kanske skall skicka sitt bidrag till melodifestivalen också?

Poststämpel på tisdag gäller. Dock får ditt bidrag inte ha gjorts tillgänglig för allmänheten tidigare vilket det gjort här, så ditt bidrag får tyvärr icke tävla i melodifestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Grattis Jazzman...nu får du åtminstone inte göra dåliga trummor.. då får du lämna tillbaka DFH.. 😉

Grattis igen.

Ett tack till Hammagrella för en väl genomförd Festival

..och ett tack till Olsberg som höjde kvalitén i festivalen med sin donation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade på kategorin sämsta låtar som var ämnet för studiofestival 3. De var riktigt usla allihop. 😄

Annars så tycker jag att en hel del bidrag, dock långt ifrån alla i tidigare festivaler håller rätt bra kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag måste säga nåt om Jörn Gretzky (som för övrigt bytte namn mitt under festivalen, han hette tidigare Jörn Bolton (efter Michael förstås) men upplevde det som om det saknade star-quality och bytte raskt).

"Born in the USA" var egentligen tänkt som en schlagerdänga, nån sorts odräglig Bängt-Göranzz-parodi. Men med svensk sång lät det ju nästan som jag brukar göra (självrannsakan, AJ, fan vad ont det gör! 😆 ) så jag la på en engelsk pretto-banal-lyric och låtsades vara nån som vill, men inte kan, vara Elvis. Kompletterade med lite Bopperskörer i ett försök att nästan få det att låta bra, men tackolov lyckades jag inte ända fram med det.... Kul vare iallafall.... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner att jag måste säga nåt om Jörn Gretzky (som för övrigt bytte namn mitt under festivalen, han hette tidigare Jörn Bolton (efter Michael förstås) men upplevde det som om det saknade star-quality och bytte raskt).

"Born in the USA" var egentligen tänkt som en schlagerdänga, nån sorts odräglig Bängt-Göranzz-parodi. Men med svensk sång lät det ju nästan som jag brukar göra (självrannsakan, AJ, fan vad ont det gör! 🙂 ) så jag la på en engelsk pretto-banal-lyric och låtsades vara nån som vill, men inte kan, vara Elvis. Kompletterade med lite Bopperskörer i ett försök att nästan få det att låta bra, men tackolov lyckades jag inte ända fram med det.... Kul vare iallafall.... 😄

Kul att höra motiveringen av kompositörerna till varför bidragen blev som de blev. Min motivering har ni ju redan hört. Hur var det med er andra? Vad var det som fick er att göra just de låtarna?

inspirationen till denna tävlingen var ju just alla diskussioner omkring va som var bra respektive dålig musik. Blev det ett representativt urval av uselheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehrm...det var någon som sa om mitt bidrag: Se till att dom aldrig får använda ett instrument eller studio igen..nånsin!!!... och jag har kickat hela bandet.. The Wommits..

Gjorde arret på 20 minuter och gjorde en (1) spontan improviserad "sångtagning"..hmm..nåja... distade den med amplitube, pitchade gitarrljudet i realtid konstant lite off + sura bendningar..och några obligatoriska Techno-Hit's här o var.

Allt är inspelat utan nån form av eftereditering och via klaviatur..kan det bli annat än dåligt?

ehm..nu vill jag glömma dom där killarna..dom var faktiskt jävligt egotrippade allihop...skönt att slippa dom... dom eländiga kräken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehrm...det var någon som sa om mitt bidrag: Se till att dom aldrig får använda ett instrument eller studio igen..nånsin!!!... och jag har kickat hela bandet.. The Wommits..

Gjorde arret på 20 minuter och gjorde en (1) spontan improviserad "sångtagning"..hmm..nåja... distade den med amplitube, pitchade gitarrljudet i realtid konstant lite off + sura bendningar..och några obligatoriska Techno-Hit's här o var.

Allt är inspelat utan nån form av eftereditering och via klaviatur..kan det bli annat än dåligt?

ehm..nu vill jag glömma dom där killarna..dom var faktiskt jävligt egotrippade allihop...skönt att slippa dom... dom eländiga kräken..

Bäst var texten, "I wanna fak U doooooown" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra motiveringen av kompositörerna till varför bidragen blev som de blev. Min motivering har ni ju redan hört. Hur var det med er andra? Vad var det som fick er att göra just de låtarna?

inspirationen till denna tävlingen var ju just alla diskussioner omkring va som var bra respektive dålig musik. Blev det ett representativt urval av uselheter?

Tror jag gick på linjen "försök göra så många fel som möjligt, för folk irriterar sig på olika sorters fel".

Det verkar bara ha varit jag som jobbat med ljudbild i form av brus i vänster öra och tinnituspip i högra (som jag sänkte rätt rejält, det blev för jobbigt...) och så spelade jag in ibland med munnen i micken och ibland vände jag mig åt andra hållet...

Det är ingen som har försökt att återställa bilden av nattvaktarens avatar förresten? Den ambitiöse borde kunna göra mp3 -> wave 44,1 kHz, och ta samplingen jag spelar i mitten och försöka importera som rgb-rådata (64 x 64) i nåt bildprogram. Hade varit intressant att se hur mycket mp3 egentligen förstör av en bild 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit intressant att se hur mycket mp3 egentligen förstör av en bild

skulle tippa på att mp3 mest förstör de höga spatiala frekvenserna i bilden.

Jag satt och spånade på olika idéer och vad dåligt egentligen är. Då tänkte jag att jag skulle göra en låt i pretantiös stil som säkert någon skulle missta för seriös. Min jazzlåt Cold Summer Breeze tycker jag träffar rätt bra.

Jag satte igång Groove Agent och improviserade in akustisk bas via SampleTank. Sen spelade jag in piano kompet och försökte fullständigt skita i skalor utan körde på jazzackord och färgningar så att det kan förväxlas med genomtänkt. Sedan dundrade jag på med en ostämd altsax och gjorde lite räkor och tryckte mycket på de olika klaffarna. Jag gjorde faktiskt två inspelningar med saxen... 😆

Bidraget verkade dock inte uppskattas för det hån som det är 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. jag drar lite inspelningsteknik jag också 😕

Började med nåt fult midipiano, va väl det enda som hade någon slags uppfattning om tempot 😆 . Men sen kom trummisen + bassisten med absolut noll i taktkänsla. Så småningom även gitarrerna med mycket dist 😏

Ångrar nästan att jag pitchade upp rösten så mycket, blev liksom lite mycket smurf över det hela, men det slog ju ändå 😲. Till sist ett reverb med "garage"-ljud.

Men kul va det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry MG, men det gick över iallafall mitt huvud. Kunde inte riktigt skilja din kakafoni från dom motsvarande på P2 och Fasching..... så där illa låter det ju faktiskt ibland, eller har jag fel...?

Nej, det finns ju all möjlig konstig fusionjazz och sånt..

Jag tycker faktiskt att din lät för bra, MG 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kanske borde göra en skiva med bara improviserad jazz-trio. Det skulle väl ta sisådär 120 minuter att spela in plus en del mixning och efterarbete. Allt som allt en dags jobb för en hel skiva. Inte fy skam! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kanske borde göra en skiva med bara improviserad jazz-trio. Det skulle väl ta sisådär 120 minuter att spela in plus en del mixning och efterarbete. Allt som allt en dags jobb för en hel skiva. Inte fy skam! 😏

Ja varför inte? Och så säger man att jazz är svårt....!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kanske borde göra en skiva med bara improviserad jazz-trio. Det skulle väl ta sisådär 120 minuter att spela in plus en del mixning och efterarbete. Allt som allt en dags jobb för en hel skiva. Inte fy skam! 😕

Ja varför inte? Och så säger man att jazz är svårt....!!! 😏

Nänä, svårt att dansa till tror jag det ska vara... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag satt och spånade på olika idéer och vad dåligt egentligen är. Då tänkte jag att jag skulle göra en låt i pretantiös stil som säkert någon skulle missta för seriös. Min jazzlåt Cold Summer Breeze tycker jag träffar rätt bra.

Jag satte igång Groove Agent och improviserade in akustisk bas via SampleTank. Sen spelade jag in piano kompet och försökte fullständigt skita i skalor utan körde på jazzackord och färgningar så att det kan förväxlas med genomtänkt. Sedan dundrade jag på med en ostämd altsax och gjorde lite räkor och tryckte mycket på de olika klaffarna. Jag gjorde faktiskt två inspelningar med saxen... 😆

Bidraget verkade dock inte uppskattas för det hån som det är 😆

Jag höll på ditt bidrag. Det var nog det enda som fick mig att må fysiskt riktigt illa. Speciellt när saxofonen brölade på. Det var så att jag mådde illa. Plus att det lät så proffsigt i övrigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll på ditt bidrag. Det var nog det enda som fick mig att må fysiskt riktigt illa. Speciellt när saxofonen brölade på. Det var så att jag mådde illa. Plus att det lät så proffsigt i övrigt. 

Det värmer mitt hjärta 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kanske borde göra en skiva med bara improviserad jazz-trio. Det skulle väl ta sisådär 120 minuter att spela in plus en del mixning och efterarbete. Allt som allt en dags jobb för en hel skiva. Inte fy skam! 😕

Komplettera gärna med lösskägg och fyrkantiga starka glasögon så har du karriären som i en liten ask.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...