Jump to content
Annons

Sång som smälter in i musiken...


april second

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på och spelar in lite musik hemma i lägenheten och har lite problem med sång ljudet...

Jag spelar in sången i en liten(väldigt dämpad 🙁 ) garderob så själva sång grundljudet blir torrt och bra...men när jag sedan ska mixa ihop det med musiken (som oftast består av lite gitarrer, syntar och beats) så har jag ofta problem med att få in sången i ljudbilden. Lite konkreta tips skulle sitta fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Misstänkter att du gått och köpt dig en stormembransmick och står nära den när du sjunger?

Du får en förstärkning av basfrekvenserna som kan vara ganska svår att ha att göra med, just därför får man känslan av att sången hamnar "utanpå" den övriga ljudbilden.

Fungerar det att skära basen med en eq? -Nja, inte speciellt bra eftersom basfrekvenserna fortfarande är okontrollerade så innebär en eq oftast att sången börjar låta för tunn på något annat ställe.

Lösningen heter multibandskompression, vilket förresten är ett av mina absolut bästa trix! Komprimera basen i i ett område mellan 50 och upp till 250 hz(lyssna dig fram), så skall du se att dina problem är lösta! Om du har tillgång till någon hyfsad plugin av den sorten så kan du ganska enkelt se var du ska lägga tröskelvärdet.

Fördelen med att komprimera basen är att du slipper problemet med att den blir för dominant, samtidigt som rösten bibehåller fyllighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

allt det där beror ju på sångarens position i förhållandet till mikrofonen (on/off-axis, avstånd mm.) och mikrofonens karakterisktik.

Om du spelar in i en liten garderob kan det t.ex. vara att du är för nära mikrofonen och därmed kan få en höjning i basfrekvenserna, även kallad för närljudseffekt (proximity effect)!

Link to comment
Dela på andra sajter

A51 är en riktigt bra mick i sin prisklass. Det går helt klart att få till bra sånginspelningar, allt är ju dock relativt. Men jag tror att själva micken är ditt minsta problem just nu.

Mys-skär lite med EQn i basen och fixa resten med multibandskompressorn som Andreas L föreslog så ska du nog märka stor skillnad.

Du skulle även kunna testa att sjunga lite från sidan mot micken. Stå alltså inte rakt framför membranet på din mikrofon. Testa att ställa dig 35 grader åt sidan så får du en annan karaktär på ljudet, troligtvis en inte lika framträdande närvaro. Det kan vara önskvärt ibland.

Redigerat av nev
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Nev, och tycker själv att du kan få det att låta hur bra som helst med en A51 när det gäller att micka upp sång (och den fungerar jättebra på akustisk gitarr oxå) det viktiga i en hemstudiomiljö är att man inte slavrar med dämpningen.

Men som vanligt när det gäller att spela in något, så behöver ju själva sånginsatsen vara något att lyssna på (annars blir det vanliga att folk skyller på dåliga grejer) 🙁

Själv lägger jag sällan någon eq på sång men det skiljer ju mellan olika röster förståss. Det du i vilket fall kan göra är att skära de lägsta frekvenserna (kanske under 100 eller så) det brukar jag göra när det gäller sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänkter att du gått och köpt dig en stormembransmick och står nära den när du sjunger?

Du får en förstärkning av basfrekvenserna som kan vara ganska svår att ha att göra med, just därför får man känslan av att sången hamnar "utanpå" den övriga ljudbilden.

Fungerar det att skära basen med en eq? -Nja, inte speciellt bra eftersom basfrekvenserna fortfarande är okontrollerade så innebär en eq oftast att sången börjar låta för tunn på något annat ställe.

Lösningen heter multibandskompression, vilket förresten är ett av mina absolut bästa trix! Komprimera basen i i ett område mellan 50 och upp till 250 hz(lyssna dig fram), så skall du se att dina problem är lösta! Om du har tillgång till någon hyfsad plugin av den sorten så kan du ganska enkelt se var du ska lägga tröskelvärdet.

Fördelen med att komprimera basen är att du slipper problemet med att den blir för dominant, samtidigt som rösten bibehåller fyllighet!

Detta fenomen sker endast om det är en njure karaktäristik. Om han använder sig av en rundupptagande (omni) mik så sker inte detta.

Faktum är att en närbashöjning (proximity effekt) kan låta väldigt bra sång förutsatt att den inte krockar med något annat instrument då givetvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta fenomen sker endast om det är en njure karaktäristik. Om han använder sig av en rundupptagande (omni) mik så sker inte detta.

Faktum är att en närbashöjning (proximity effekt) kan låta väldigt bra sång förutsatt att den inte krockar med något annat instrument då givetvis.

Håller med, det handlar ju snarare om att hantera den och få den att fungera i mixen vilket ju var hans problem. Att kunna få en stabil botten tycker jag är jätteviktigt när det gäller leadsång, ganska oavsett vilken genre det handlar om.

Jag hade länge samma problem att hantera den på ett bra sätt, det är väl lite därför som jag prisar kompressorer med valbart frekvensomfång!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd för mig som snart "tvingas" lära mig do it all by yourself sånginspelning 🙂

Det här med kompressor som plug-in, för inspelning av sång, har någon påstått kunna vara ett mindre bra alternativ till extern kompressor (efter micförstärkare?) på så vis att det inte skyddar mot "digital distorsion" dvs genom a/d. Men hur vanligt är det? Som sagt, jag e tidigare förskonad från inspelningsteknikens problemställningar. 🙂

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver ju inte vara något fel på mjukvarukompressorer i sig. Det man menar är nog att det kan vara viktigt att hålla i signalen innan man spelar in den, just för att undvika digital distorsion och det är ju helt sant.

Det är egentligen inte frågan om alternativ i det fallet. Men det är ofta bra att ha spelat in så ofärgat som möjligt, för när du väl lagt på en effekt så är det inte så lätt att plocka bort den.

Om du spelar in i 32bitar och ser till att lägga dig på en inspelningenivå som inte distar så behöver du oftast inte komprimera speciellt mycket (om ens alls) innan du spelar in signalen. När du väl spelat in den så finns det bra mjukvarukompressorer att jobba med om man vill det.

Jag lägger mig hellre lite lägre i inspelningsnivå än att komprimera onödigt mycket innan jag spelar in signalen. Läs gärna diskussionen om normalisering och bitdjup, som var här för ett par dagar sedan.

(sen kan man naturligt vis vilja spela in med effekter av andra mer "soundmässiga" anledningar) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Andreas L: Du har så rätt! Har en såndär ADK-51 eller vad dom heter (för 995:-) på musikbörsen. Går det att få skapligt sångljud med dom? Är van att använda sm-58 mest innan så det blir ju ett helt annat sorts sångljud att fixa med...

ADK 51-orna är strålande. Väldigt mycket mikrofon för pengarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver ju inte vara något fel på mjukvarukompressorer i sig. Det man menar är nog att det kan vara viktigt att hålla i signalen innan man spelar in den, just för att undvika digital distorsion och det är ju helt sant.

Det är egentligen inte frågan om alternativ i det fallet.

Schysst... då verkar det som att jag greppat galoppen på ett ungefär 🙂

(och jag uttryckte mig fel, det var menat som att det *inte* var ett alternativ!)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver ju inte vara något fel på mjukvarukompressorer i sig. Det man menar är nog att det kan vara viktigt att hålla i signalen innan man spelar in den, just för att undvika digital distorsion och det är ju helt sant.

Det är egentligen inte frågan om alternativ i det fallet. Men det är ofta bra att ha spelat in så ofärgat som möjligt, för när du väl lagt på en effekt så är det inte så lätt att plocka bort den.

Om du spelar in i 32bitar och ser till att lägga dig på en inspelningenivå som inte distar så behöver du oftast inte komprimera speciellt mycket (om ens alls) innan du spelar in signalen. När du väl spelat in den så finns det bra mjukvarukompressorer att jobba med om man vill det.

Jag lägger mig hellre lite lägre i inspelningsnivå än att komprimera onödigt mycket innan jag spelar in signalen. Läs gärna diskussionen om normalisering och bitdjup, som var här för ett par dagar sedan.

(sen kan man naturligt vis vilja spela in med effekter av andra mer "soundmässiga" anledningar) 🙂

Många väljer att just som du ha en sådan ren sångkanal som möjligt.

Däremot så brukar jag faktiskt komprimera "skiten ur sången" för att få den att kännas rakt i ansiktet. En viktig detalj är dock att man måste jobba vädligt mycket med ttt-ljud och sss---ljud. Detta löses genom att automatisera kompressorer, de-essers, eq samt att köra volymautomation just på dom partierna. När man har lärt sig detta så kan det låta fruktansvärt bra.

Sen givetvis om det är en lugn "naken" tunn låt så kanske det inte alls passar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

aceton (oregistrerad)

mycket bra tips. glöm inte bort att det även handlar om resten av det inspelade materialet. för att allt ska sitta ihop krävs det ju en mix som i sin helhet sitter ihop. jobbar du något med rumsklanger på instrumenten så testa få in sången i samma "rum".

nu tror jag kanske inte att det är just detta som är ditt problem, men bara som exempel. har du ett instrument som ligger och stör sången kan det ju resultera i att du höjer den och på så sätt får den att hamna utanför. det kan gälla både basfrekvenser och de mer typiska frekvenserna där en röst ljuder.

därför spelar ju mixen runt kring sången också en stor roll för hur just sången låter.. eller snarare "uppfattas".

hoppas det kanske kan hjälpa ifall du inte redan löst problemet.

😉 ninjasmiley

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att instrumenteringen kontra sången kommer variera beroende på vilken typ av ljudbild du eftersträvar.. precis som Aceton säger

Kör du basfattiga instrument eller samplade dito kanske du får använda EQ för att göra sången "lika stor" som övriga instrument, annars finns risken att som du säger sången lägger sig "ovanpå" som ett lock och blir svårmixad.

Jag kör själv med en ADK GT2 och tycker sången blir fin om man skär lite runt 3 - 400hz och att detta "krymper ner" sången lite och gör den enklare att placera i mixen med mestadels samplade ljud.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

TIPS TIPS TIPS

1.Spela in sången rent och korrekt med en bra kondensator microfon gärna med rör eller liknande (tänk på att en dålig mic ger ett dåligt ljud) d 😳 . ha ett tyst rum så slipper du även lägga på noise gate i efterhand.

2. Skippa alla multikompressorer och vad det heter.

3. Hitta en skön freqvens, typ som speglar din snare drum, hihats eller liknande boosta upp lite EQ på dina vocaler med ett relativt smalt q-värde och limitera/komprimera sedan upp vocalerna några dessibello (obs lämna kvar lite dynamik) och vocalerna kommer färga in sig i mixen beroende på om alla inställningar med EQ och kompressor är korrekta.

4. Toppa det hela med tex waves L2 för att få vocalerna en aning närmare i mixen. överdriv inte typ max 3 db räcker gott och väl.

5. hitta ett fint reverb/delay (tempodelay) som får det hela att låt WOW... använd både och om du känner att du vill ha mycket effekt (överdriv inte)

6. angående körer så ska det vara hyffsat i stereobredd och komprimera körer kan man göra ganska hårt utan att det låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Bosserein (oregistrerad)

Tjena Jag är ganska ny vad det gäller audio har för det mesta jobbat med midi.

Jag o mina barn tänkte spela in lite Jullåtar o ge bort i julklapp, har någon några tipps om man är ny. Hur göra? steg för steg, någon bra bok, sajt, m.m.

Ska man köra keyborden via midi?

Sången in samtidigt?

cakewalk home studio 2002

phonic MM1202 mixer

Behringer XM 2000S mic

SB live

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tjena Jag är ganska ny vad det gäller audio har för det mesta jobbat med midi.

Jag o mina barn tänkte spela in lite Jullåtar o ge bort i julklapp, har någon några tipps om man är ny. Hur göra? steg för steg, någon bra bok, sajt, m.m.

Ska man köra keyborden via midi?

Sången in samtidigt?

cakewalk home studio 2002

phonic MM1202 mixer

Behringer XM 2000S mic

SB live

Posta detta som en egen tråd, så får du nog hjälp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...