Jump to content
Annons

Är jag en skurk?


ThomasJ

Recommended Posts

Hållerpå o jobbar med en låt.

Satt o plinka melodi o vipps så hadde jag en enkel melodi som troligvis andvänds i någonannan låt.

Frågan är alltså, FÅR jag andvända en melodi som redan andvänt?

Alltså, klassas det som låtstöld om jag inrpoviserarfram en melodi o det råkar vara så att att nån redan gjordt den?

Tänker mest att det blir jue jävligt svårt att göra en låt i sånnafall:s

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hållerpå o jobbar med en låt.

Satt o plinka melodi o vipps så hadde jag en enkel melodi som troligvis andvänds i någonannan låt.

Frågan är alltså, FÅR jag andvända en melodi som redan andvänt?

Alltså, klassas det som låtstöld om jag inrpoviserarfram en melodi o det råkar vara så att att nån redan gjordt den?

Tänker mest att det blir jue jävligt svårt att göra en låt i sånnafall:s

känner du själv igen låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hållerpå o jobbar med en låt.

Satt o plinka melodi o vipps så hadde jag en enkel melodi som troligvis andvänds i någonannan låt.

Frågan är alltså, FÅR jag andvända en melodi som redan andvänt?

Alltså, klassas det som låtstöld om jag inrpoviserarfram en melodi o det råkar vara så att att nån redan gjordt den?

Tänker mest att det blir jue jävligt svårt att göra en låt i sånnafall:s

känner du själv igen låten?

Ja, käns som jag hört den förr:s på någotvis.

Är rätt säker på att den andvänds tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Go for it! Man kan inte tänka så där då skulle aldrig någonting bli gjort. Omdu direkt känner att nu har jag plankat Carolas Främling rakt av så bör man lägga ner men att fundera på om någon någonstans har gjort någonting som liknar det du har fått fram är inte fruktbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Go for it! Man kan inte tänka så där då skulle aldrig någonting bli gjort. Omdu direkt känner att nu har jag plankat Carolas Främling rakt av så bör man lägga ner men att fundera på om någon någonstans har gjort någonting som liknar det du har fått fram är inte fruktbart.

Okej, då kan jaga vara lugn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 🙂

Det e bara att köra på tycker jag...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 🙂

Det e bara att köra på tycker jag...

😛

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hållerpå o jobbar med en låt.

Satt o plinka melodi o vipps så hadde jag en enkel melodi som troligvis andvänds i någonannan låt.

Frågan är alltså, FÅR jag andvända en melodi som redan andvänt?

Alltså, klassas det som låtstöld om jag inrpoviserarfram en melodi o det råkar vara så att att nån redan gjordt den?

Tänker mest att det blir jue jävligt svårt att göra en låt i sånnafall:s

känner du själv igen låten?

Ja, käns som jag hört den förr:s på någotvis.

Är rätt säker på att den andvänds tidigare

då har du förmodligen helt omedvetet plockat fram melodislingan ur ditt minne av en låt som redan finns

och nej, den som EV skulle störa sig på om du snott dennes låt kommer inte bry sej om du TÄNKT sno låten eller bara RÅKADE göra en kopia

är den för lik så är den för lik

å för lik är den om det går att känna igen

spela upp den för lite andra folk å se om dom känner igen den

gör dom det så får du börja om

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 🙂

Det e bara att köra på tycker jag...

😛

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

just melodier är ju det man kan skydda

däremot inte ackordföljder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 🙂

Det e bara att köra på tycker jag...

😛

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Det är ju bl a melodin som gör låten unik, så att den uppnår "verkshöjd", som det heter formellt. Du får alltså inte använda en melodislinga utan att ha fått tillstånd från den som var först. Ska du bara göra något för ditt eget nöjes skull, så kvittar det förstås - men om du ska ge ut en skiva eller lägga upp låten på Internet för nedladdning, så får du alltså inte göra det, utan du gör dig i så fall skyldig till brott mot upphovsrätten - även om melodin har tillkommit av omedvetet klinkande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 🙂

Det e bara att köra på tycker jag...

😛

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Det är ju bl a melodin som gör låten unik, så att den uppnår "verkshöjd", som det heter formellt. Du får alltså inte använda en melodislinga utan att ha fått tillstånd från den som var först. Ska du bara göra något för ditt eget nöjes skull, så kvittar det förstås - men om du ska ge ut en skiva eller lägga upp låten på Internet för nedladdning, så får du alltså inte göra det, utan du gör dig i så fall skyldig till brott mot upphovsrätten - även om melodin har tillkommit av omedvetet klinkande...

Detta faltum gör det jue genast avsevärt svårare att komponera en helt egen låt?!

Hur bestäms om jag får eller inte får andvända melodin?

Vart vänder jag mig? STIM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade en gång med min grupp och mina egna låtar på en klubb i Karlstad. Efter spelningen kom en överförfriskad yngling fram och tyckte att jag snott i stort sett allt från Michael Schenker Group! Jag hade aldrig hört MSG, har aldrig varit ett fan av UFO. Jag och resten av gruppen hade mycket roligt åt det där, speciellt när vi lyssnade in oss på de två skivor som då fanns. Jag kan lugnt säga att någon någonstans i världen kommer att tycka att Du snott allt i Din låt från Michael Schenker. Det är synd om honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

hm..fett svårt det där....själv tycker jag att det bara är att köra på........visst, känner man att det är snott rakt av, så...va fan, byt ut nån jävla ton dårå......eller skrota idén....

personligen tycker jag att, visst, sitter man där med slutproduktionen och märker att man har "fångad av en stormvind, fast för dig"-melodin som refräng i sin schlager-influerade låt, så kanske man får tänka om......men om man däremot märker att gitarr-riffet i verserna på sin rocklåt börjar med tonerna "fångad av en stormvind" och sen bryter mönstret så tycker jag man kan köra på liksom....och jag skulle inte ens säga att man snott det.....då det förekommer i ett helt annat sammanhang....

en kul sak man kan leka med är att utgå från en känd melodi och sätta den som basgång i en låt....och kanske utveckla lite.....kan bli ganska klockrena resultat. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nirvana snodde ju hela "Come As You Are" riffet, rakt av 😛

I så fall hade de garanterat tillstånd att använda det. Det finns inget skivbolag som skulle ta sådana risker att få en stämning på halsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en videofilm som förklarar problematiken med att skriva nya låtar på ett ganska vitsigt sätt 😄

ja 😛 det visar väl att det går att använda samma akord och bara ändra sång melodin lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 😛

Det e bara att köra på tycker jag...

😎

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Det är ju bl a melodin som gör låten unik, så att den uppnår "verkshöjd", som det heter formellt. Du får alltså inte använda en melodislinga utan att ha fått tillstånd från den som var först. Ska du bara göra något för ditt eget nöjes skull, så kvittar det förstås - men om du ska ge ut en skiva eller lägga upp låten på Internet för nedladdning, så får du alltså inte göra det, utan du gör dig i så fall skyldig till brott mot upphovsrätten - även om melodin har tillkommit av omedvetet klinkande...

Är det verkligen så? Då blir det som sagt nästan omöjligt att komponera. Jag är ganska säker på att alla mina melodier använts på något vis förut. I alla fall delar av dom. Får man inte ens omedvetet ta delar av melodier? Och var går gränsen för hur långt av en melodi man får ta? Och vi säger att en låt har 10 toner. Så råkar jag skriva en låt där dom första 4 tonerna är identiska. Får inte jag fortsätta med låten då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😛

Du fattar? 😛

Det e bara att köra på tycker jag...

😎

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Det är ju bl a melodin som gör låten unik, så att den uppnår "verkshöjd", som det heter formellt. Du får alltså inte använda en melodislinga utan att ha fått tillstånd från den som var först. Ska du bara göra något för ditt eget nöjes skull, så kvittar det förstås - men om du ska ge ut en skiva eller lägga upp låten på Internet för nedladdning, så får du alltså inte göra det, utan du gör dig i så fall skyldig till brott mot upphovsrätten - även om melodin har tillkommit av omedvetet klinkande...

Är det verkligen så? Då blir det som sagt nästan omöjligt att komponera. Jag är ganska säker på att alla mina melodier använts på något vis förut. I alla fall delar av dom. Får man inte ens omedvetet ta delar av melodier? Och var går gränsen för hur långt av en melodi man får ta? Och vi säger att en låt har 10 toner. Så råkar jag skriva en låt där dom första 4 tonerna är identiska. Får inte jag fortsätta med låten då? 😄

Som jag skrev innan, blir ju ofantligt svårt arr komponera något nytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😱

Du fattar? 😕

Det e bara att köra på tycker jag...

😉

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Det är ju bl a melodin som gör låten unik, så att den uppnår "verkshöjd", som det heter formellt. Du får alltså inte använda en melodislinga utan att ha fått tillstånd från den som var först. Ska du bara göra något för ditt eget nöjes skull, så kvittar det förstås - men om du ska ge ut en skiva eller lägga upp låten på Internet för nedladdning, så får du alltså inte göra det, utan du gör dig i så fall skyldig till brott mot upphovsrätten - även om melodin har tillkommit av omedvetet klinkande...

Är det verkligen så? Då blir det som sagt nästan omöjligt att komponera. Jag är ganska säker på att alla mina melodier använts på något vis förut. I alla fall delar av dom. Får man inte ens omedvetet ta delar av melodier? Och var går gränsen för hur långt av en melodi man får ta? Och vi säger att en låt har 10 toner. Så råkar jag skriva en låt där dom första 4 tonerna är identiska. Får inte jag fortsätta med låten då? 😳

Som jag skrev innan, blir ju ofantligt svårt arr komponera något nytt!

Ja och om det är så blir det ju helt galet. Vart sätter man gränsen? Om jag inte fick använda 4 av 10 toner får jag då använda 3? 2? till slut kommer vi till 1 ton. 1 ton. På en ton kan man ju inte ha ensamrätt. Hur många toner krävs för att tonerna ska bilda en melodi? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt intressant detta.

Blir jue enheldel kominationer man kan göra på ett piano eller klaviatur.

Men nu är det ju så att folk har spelat piano i en bra stund.

Det innebär jue att nästan alla melodier som kan göras troligen redan har gjorts.

Om jag spelain en melodi, en bas och trummor.

Melodin har säkert redan andvänds.

Men övriga saker i låten tx bas och trummor gör jue låten unik.

Det är jue inte enbart melodin i låten som gör det till en låt, ellerhur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är väl så att alltid är det nått som finns.. Tror inte man ska vara rädd för att man råkar sno nått. Det är skillnad på att man tänker sno en låt eller om man råkar sno.. en låt. 😱

Du fattar? 😕

Det e bara att köra på tycker jag...

😉

Okej.

Men rent allmänt, med just melodier och acordföljder, kan man äga rätten till något sådant?

menar om alla skulle börja skydda meloider som tasut på ett piano skulle det jue bli jävligt svårt att skapa något nytt!

Det är ju bl a melodin som gör låten unik, så att den uppnår "verkshöjd", som det heter formellt. Du får alltså inte använda en melodislinga utan att ha fått tillstånd från den som var först. Ska du bara göra något för ditt eget nöjes skull, så kvittar det förstås - men om du ska ge ut en skiva eller lägga upp låten på Internet för nedladdning, så får du alltså inte göra det, utan du gör dig i så fall skyldig till brott mot upphovsrätten - även om melodin har tillkommit av omedvetet klinkande...

Är det verkligen så? Då blir det som sagt nästan omöjligt att komponera. Jag är ganska säker på att alla mina melodier använts på något vis förut. I alla fall delar av dom. Får man inte ens omedvetet ta delar av melodier? Och var går gränsen för hur långt av en melodi man får ta? Och vi säger att en låt har 10 toner. Så råkar jag skriva en låt där dom första 4 tonerna är identiska. Får inte jag fortsätta med låten då? 😳

Som jag skrev innan, blir ju ofantligt svårt arr komponera något nytt!

Ja och om det är så blir det ju helt galet. Vart sätter man gränsen? Om jag inte fick använda 4 av 10 toner får jag då använda 3? 2? till slut kommer vi till 1 ton. 1 ton. På en ton kan man ju inte ha ensamrätt. Hur många toner krävs för att tonerna ska bilda en melodi? 😕

Det som krävs är vad som kallas "verkshöjd" - och om en låt ska bedömas som plagiat eller inte, brukar avgöras i domstol - eller med förlikning under hot om domstolsförhandling. Det finns alltså inga fasta gränser om att det ska handla om 5 eller 15 toner - eller ett visst antal takter, utan det bedöms från fall till fall.

Om man själv tycker att en egen låt påminner väldigt mycket om någon annan, så är det alltid bättre att skippa den eller göra om den rejält.

Jag tycker inte att det är så jättesvårt att göra nya låtar - och jag har aldrig hittills gjort någon låt som jag har tyckt påminner om annat jag har hört, så det finns nog väldigt många kombinationer kvar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Någonting som kan vara intressant kring ämnet (tycker jag) är ju Septembers låt "Can't get over". Låter ju precis på som Come on feel the noise på ett ställe. Hon har lyckats planka samma text t.o.m. "I don't know why" men det är ju bara en liten liten del av låten.

Är det låtstöld? Jag kan tycka det. Jag hade kanske inte tänkt på det om det inte hade varit samma text. Men hur har dom missat detta? Eller har dom inte brytt sig bara?

Can't get over 1:07

feel the noise 0:23

Eller är jag överkänslig nu? 😕

Edit: Snickra ihop det här lite snabbt.. Lättare för den late 😕

http://sallad.biz/mapp/berra/september_-_c...l_the_noise.mp3

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan Hellström har ju blivit anklagad ett par ggr och den här borde det ju svårt att ro hem för honom 😕

Blue Öyster Cults "Dominance and submission":

"Put me in the backseat, and they took me for a ride. Yeah, the radio was on, can"t you dig the locomotion. Kingdoms of the radio, 45 RPM. Too much revolution then".

Hellström:

"Satte mig i baksätet och tog mig på en tur. Radion var på. Kan du digga det är locomotion, för mycket revolution".

Link to comment
Dela på andra sajter

Drog inte igenom alla inlägg men jag ser det såhär...

Du känner igen det, alltså har du härmat. Kommer någon att bry sig? Ja om du lyckas göra en hit som spelas på radion. Kommer det att hända? Då ska du absolut hitta på något annat. Annars är det ju bara att köra vidare om det låter nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär funkar det...

För att luska ut om en melodi har verkshöjd kan man använda sig av dubbelskapandekriteriet som innebär att verkshöjd föreligger om det inte finns någon risk att någon annan oberoende av originalmelodin skulle komponera samma melodi.

Ju mer originell och säregen en melodi är, ju högre sannolikhet att den uppnår verkshöjd.

Om du gör en melodi och sedan upptäcker att någon annan har gjort samma melodi tidigare, så gör du dig inte skyldig till upphovsrättsintrång.

Om du däremot vet att du hört melodin förut så föreligger en risk att du gör intrång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...