Jump to content
Annons

tips på att skapa olika lyssningar.


peterpop

Recommended Posts

jag sitter idag i en hemmastudio i endast ett rum, där förstås sångaren och jag som sitter vid spakarna både måste ha lurar. problemet är att jag på mitt motu ultalight bara har en hörlursutgång. Det är väl inga problem att dubbla det, men jag vill gärna också kunna ha unika lyssningar för sångaren och för mig. hur skapar jag enklast en så miljö? jag har en liten mixer (mackie 1202, tyvärr utan controllroom) och det jag gör ibland är att jag dubblar spåren i mitt cubase SL3, skickar orginalet till en hörlursutgången och kopian till utgångar jag assignat till Mackie. Då kan jag ju hantera två olika lyssningar... men det känns som ett ganska taffligt och omständligt sätt. hur gör jag enkals för att på ett lite proffsigare sätt skapar en sån miljö, och vilka produkter rekommenderar ni?

big thanks!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Behringer Powerplay Pro hörlursförstärkare, som faktiskt är väldigt smart. Där kan man skapa 4 olika monitormixar eftersom man har en stereoingång för grundmaterialet - och sedan kan lägga till en extra kanal (under förutsättning att man har fler utgångar på ljudkortet) som mixas in på varje utgång. Inte världens mest lågbrusiga pryl, men smart uppbyggd - och när man spelar in är det ju ingen katastrof om det är lite brusigt i lyssningen, utan funktionaliteten är viktigare. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack! men jag förstår inte riktigt.... :-)

jag har 8 analoga utgångar från motukortet så det är lugn, men oavsett hur många utgångar jag kan ta ut till hörlursförstärkaren så förstår jag inte riktigt hur detta skulle lösa att jag kan ändra lyssningen. vill sångaren ha mer kör och gitarr, så får ju jag också det.... eller?'

thanks!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - så du vill kunna få helt separata mixar? Det vanligaste är annars att man vill höra mer eller mindre av sig själv.

Vill du kunna göra helt olika mixar, så behövs nog snarare en DSP-mixer i ljudkortet, i stil med RME:s Total Mix...

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack! men jag förstår inte riktigt.... :-)

jag har 8 analoga utgångar från motukortet så det är lugn, men oavsett hur många utgångar jag kan ta ut till hörlursförstärkaren så förstår jag inte riktigt hur detta skulle lösa att jag kan ändra lyssningen. vill sångaren ha mer kör och gitarr, så får ju jag också det.... eller?'

thanks!!

Det du gör på den är att du ställer in en "normalmix", sedan så kan du till varje enskild lyssnare addera extra ljud för att förstärka de instrument som varje person vill höra extra bra. Funkar fullt tillräckligt för de flesta hemstudios.

En annan variant är annars att ha en separat matrismixer för lyssningen såsom Mackie HMX-56 eller liknande.

Vill man gå ännu längre så kan man titta på Furman HDS-6/HR-6 eller det ännu större systemet HDS-15/HRM-16. Men då snackar man ju en helt annan budget... 🤪

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack alla.

cuemix funktionen skulle i princip bara hjälpa mig vid en inspelningssituation, där man då kanske skulle t.ex. vilja ha olika inputvolymer för t.ex. basisten eller sångaren osv.

men jag har nu insett att den enklaste lösningen på mitt problem var att använda "send" i cubase. genom "send" kan jag läcka ut olika mycket signal av de olika spåren till olika outputs på motukortet. då har jag assignat en output till "phones" på motukortet, och en output som jag tar till min lilla mackiemixer. då kan jag ha två helt olika lyssningar av redan inspelat material. perfekt!! :-))

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...