Jump to content
Annons

Omlackning av Vintage Gitarr/Bas


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad kostar det?

😑

Antag alltsÄ att man köper en Vintage bas eller Vintage gitarr original frÄn 60- eller 70-talet t.ex. LÄt sÀga en Fender Mustang Bas made in USA.

Dassigt kosmetiskt skick, men vad skulle det kosta att lÄta lacka om en sÄdan? Byte av plektrumskyddet vet jag vad det betingar...

😠

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Musik, du funderade förut pÄ att sÀtta ihop en egen "drömgitarr" med separata delar.

Det lÀt intressant, har du skaffat den Ànnu eller hur har du gjort?

Viken modell funderar du pÄ?

Nu kanske du vet allt detta, men de moderna fendergitarrerna/basarna har en tjock tÄlig lack som inte Àr lÀttrepad. Jag vet att fender har en betydligt tunnare lack pÄ de tidigare ÄrgÄngarna samt reissue mm (viktigt vilka Är och modeller) och att den ger finare ljudegenskaper ju lÀngre tid det gÄr.

För lite info sÄ lÀs gÀrna om Eric Johnssons nya fendermodell dÄ han ger sin syn pÄ lacken mm.

Detta antar jag gÀller alla akustiska instrument; gitarr eller fiol mm. Tunnheten mm gör att trÀet fÄr andas och dess karaktÀr kommer fram tydligare.

Min gissning Àr att det blir dyrare att vÀlja tunnlacken. Dock sÄ krÀver en sÄdan tunn lack att man Àr betydligt mer varsam med sitt instrument dÄ de repar vÀldigt lÀtt.

Som svar pÄ din frÄga kan jag kan inte svara pÄ vad det kostar men gÄ till en kunnig kÀlla som kan ge dig exakta uppgifter om vilken lack som Àr original samt om hur trÀet pÄverkas av om man byter lack mm.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har Ànnu inte köpt en gitarr pÄ sÀtta-ihop-sjÀlv-viset, men det blir sÀkerligen av det ocksÄ!! Alla projekt jag pratar om hÀr; bas, Gibson, egendesignad gitarr, cello m.m. Àr pÄ lite sikt, 1-3 Är.

Men nÀrmast blir det en bas. Ska tÀnka pÄ att ljudet pÄverkas av fÀrglagren Àven om det Àr en elbas. Jag vet ju hur enorm skillnaden Àr nÀr det gÀller sÄdant som Akustiska gitarrer. Har ocksÄ mÀrkt att mÄnga exemplar av "original" som Àr till försÀljning Àr tvivelaktiga betrÀffande dess Àkthet. Ibland finns inte serienumret dÀr det borde stÄ t.ex.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Vad kostar det?

😳

Antag alltsÄ att man köper en Vintage bas eller Vintage gitarr original frÄn 60- eller 70-talet t.ex. LÄt sÀga en Fender Mustang Bas made in USA.

Dassigt kosmetiskt skick, men vad skulle det kosta att lÄta lacka om en sÄdan? Byte av plektrumskyddet vet jag vad det betingar...

🙂

:musik

antikrundan hÀr. gör ingenting!!!

spela och var glad 😉 ok byt strĂ€ngar 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Vad kostar det?

😳

Antag alltsÄ att man köper en Vintage bas eller Vintage gitarr original frÄn 60- eller 70-talet t.ex. LÄt sÀga en Fender Mustang Bas made in USA.

Dassigt kosmetiskt skick, men vad skulle det kosta att lÄta lacka om en sÄdan? Byte av plektrumskyddet vet jag vad det betingar...

🙂

:musik

antikrundan hÀr. gör ingenting!!!

spela och var glad 😉 ok byt strĂ€ngar 😉

Du menar att vÀrdet sjunker sÄpass?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr ju en del av charmen att ha ett lite nött instrument om det har mÄnga Är pÄ nacken.

Vad fÄr dig att vilja lacka om?

Det lÀr bara bidra till kosmetisk förbÀttring/försÀmring, inte bÀttre ljud.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Vad kostar det?

🙂

Antag alltsÄ att man köper en Vintage bas eller Vintage gitarr original frÄn 60- eller 70-talet t.ex. LÄt sÀga en Fender Mustang Bas made in USA.

Dassigt kosmetiskt skick, men vad skulle det kosta att lÄta lacka om en sÄdan? Byte av plektrumskyddet vet jag vad det betingar...

đŸ˜Č

:musik

antikrundan hÀr. gör ingenting!!!

spela och var glad 😛 ok byt strĂ€ngar 😄

Du menar att vÀrdet sjunker sÄpass?

Ja det sjunker rejÀlt. Dessutom Àr det lite helgerÄn, köp en nyare i bÀttre skick isf.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...