Jump to content
Annons

Vill försäkra studioutrustning


ChrioN

Recommended Posts

Vad finns det för bolag som kan tillhandaha försäkringar till studioutrustning? Det mesta i studion är begagnade grejer som vi köpt, och kvitton saknas på det mesta. Kan man försäkra ändå?

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns bara en speciell musikinstrumentförsäkring - och det är genom Folkskam. Problemet är att man inte kan teckna den försäkringen om man inte är med i Svenska Musikerförbundet.

För att få rätt belopp ska man nog göra en förteckning över allting och be en musikaffär sätta relevanta priser på prylarna, så att det inte kan bli några frågetecken om värdet senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte även musikutrustning ingå som lösöre i en vanlig hemförsäkring?

Visst ingår det i hemförsäkringen.

Det som skiljer med en riktig musikförsäkring är oftast vad som händer om grejorna blir stulna under turné etc. Men i hemmet är det som vilka ägodelar som helst, och varför skulle det inte vara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattade det som om prylarna stod i replokal eller studio utanför hemmet, eftersom ChrioN skrev att det var prylar som "vi" hade köpt... 😆

Annars är det förstås lösöre i hemmet, om det finns hemma - men det kan vara säkrast att kolla med försäkringsbolaget var som gäller hos dem, eftersom sådant brukar räknas som extra stöldbegärligt. Annars kanske försäkringsbolaget tycker att det borde ha varit inlåst i ett skåp eller inte borde ha varit synligt utifrån etc... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast har man inte vanligen nån form av "hemförsäkring" även för sådana lokaler (så länge det inte är en ren replokal)?

-Jag menar alltså, måste man teckna en musikinstrumentförsäkring bara för att det råkar vara en studio? Det måste ju finnas försäkringar för verkstäder eller affärer eller andra "icke-hemma"-lokaler...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast har man inte vanligen nån form av "hemförsäkring" även för sådana lokaler (så länge det inte är en ren replokal)?

-Jag menar alltså, måste man teckna en musikinstrumentförsäkring bara för att det råkar vara en studio? Det måste ju finnas försäkringar för verkstäder eller affärer eller andra "icke-hemma"-lokaler...

Då handlar det om företagsförsäkringar, osm brukar vara väldigt dyra... 😆

Hemförsäkringen täcker bara prylar som finns i hemmet eller möjligen om prylarna är inlåsta i ett kassaskåp i ett låst förråd i husets omedelbara närhet, typ...

Det gäller definitivt inte om prylarna står i en lokal som är utanför hemmet, utan då måste man ha en separat sakföräkring för dem. Jag vet folk som har haft musikprylar liggande i bilen (inte synligt) - och som inte har fått ut ett öre på varken bilförsäkringen eller hemförsäkringen, eftersom de inte har varit i bilen själva när det har hänt och för att det handlar om stöldbegärliga prylar, så man måste definitivt kolla med sitt försäkringsbolag - och se till att få beskedet skriftligt, så att de inte kan slingra sig om något blir stulet så småningom... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast har man inte vanligen nån form av "hemförsäkring" även för sådana lokaler (så länge det inte är en ren replokal)?

-Jag menar alltså, måste man teckna en musikinstrumentförsäkring bara för att det råkar vara en studio? Det måste ju finnas försäkringar för verkstäder eller affärer eller andra "icke-hemma"-lokaler...

Då handlar det om företagsförsäkringar, osm brukar vara väldigt dyra... 😆

Hemförsäkringen täcker bara prylar som finns i hemmet eller möjligen om prylarna är inlåsta i ett kassaskåp i ett låst förråd i husets omedelbara närhet, typ...

Det gäller definitivt inte om prylarna står i en lokal som är utanför hemmet, utan då måste man ha en separat sakföräkring för dem. Jag vet folk som har haft musikprylar liggande i bilen (inte synligt) - och som inte har fått ut ett öre på varken bilförsäkringen eller hemförsäkringen, eftersom de inte har varit i bilen själva när det har hänt och för att det handlar om stöldbegärliga prylar, så man måste definitivt kolla med sitt försäkringsbolag - och se till att få beskedet skriftligt, så att de inte kan slingra sig om något blir stulet så småningom... 🙁

Jag hade samma funderig och tog kontakt med mitt försäkringsbolag, och vad som gäller är att utanför hemmet på min hemförsäkring så finns det en ersättning, dock på max 30 000:-, och detta är ingen specialförsäkring utan en helt vanlig hemförsäkring.

Jag har ochså varit i kontakt med ett flertal olika försäkringsbolag för att försäkra för mer än så, men alla har vägrat att försäkra på det sättet, det är helt enkelt för stöldbegärligt, samt att ofta har för mycket folk tillgång till en ex. replokal, studio för att det ska gå att försäkra. Men som sagt upp till 30 000:- har du på de flesta vanliga hemförsäkringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm...så om jag har en sådan hemförsäkring och inte har prylar för mer än 30.000kr i studiolokalen så är det en giltig försäkring?

Det var vad dom sa till mig när jag frågade, ring och kolla med ditt försäkringsbolag och se vad dom säger. Om inte jag missförstod dom helt så ska det stämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
hmm...så om jag har en sådan hemförsäkring och inte har prylar för mer än 30.000kr i studiolokalen så är det en giltig försäkring?

Nja, det kan du nog inte, men utrustningen är försäkrad under transport till o från, under aktiviteterna etc, men du kan inte lämna utrustningen i en replokal hur som helst.

Om du har en klocka värd 29.000:- så får du troligtvis ersättning för hela beloppet via hemförsäkringen om du får den krossad när du trillar i rulltrappan. men en klocka värd 60.000:- kräver en tilläggsförsäkring på beloppet över 30.000:- (max lösöregränsen)

När jag för några år sedan skulle försäkra en studiolokal med verksamhet och utrustning så sa alla bolagen NEJ, vi försäkrar inte MusikStudios. Det är alldeles för stöldbegärlig utrustning.

Till slut lyckades jag teckna någon form av "konstnärlig verksamhet-försäkring" genom att kalla mig för "kompositör" och berättade att jag hade massa datorer och musikinstrument etc som mina arbetsredskap, och det var helt ok. Men det var väldigt höga krav på lokalen, galler för fönster, typ av lås, dörr, direktkopplat larm via GSM. Det kom en representant och besiktigade lokalen. Då ingick även driftstopps-skydd, ansvarsförsäkring, coca cola i MiniMoogen skydd mm.

Har för mig att det det kostade mellan sex och åttatusen per år, så det var ju klart rimligt.

Ang att ha utrustning på annan plats så gällde samma sak, det finns värde-gränser och jag vill minnas att det inte va billigt att försäkra t ex en gitarr för en weekend i Linköping.

Så kolla vad Musikerförbudet har, tror det är klart prisvärt.

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...