Jump to content
Annons

Intryck och upplevelser av nybliven Macägare


Cykeln

Recommended Posts

Prolog

Min första dator var en Atari ST. Efter den har det bara varit PC, hemma och på jobbet. Mac har liksom aldrig känts aktuellt. Den senaste tiden har jag haft högar med problem med Pcn. Musik och inspelning har drabbats av störningar av alla slag man kan tänka sig. Pcn har skickats fram och tillbaks till leverantören för fixningar. men det har inte blivit bättre. Eter många funderingar tog jag ett djupt tag i plånbken och beställde en iMac.

-----

Den nya iMacken (20", 2.4 GHz, 2 GB, 320 GB) står så på PC:n plats

Dags för installation - Sköter sig själv

Skärmen - helt enkelt fantastisk

I stort sett helt tyst - en enorm skillnad mot det tröskverk som stod här tidigare

Startar blixtsnabbt - det tar ett par sekunder från påslag till att inloggningsrutan dyker upp och sen ett par sekunder till innan den är helt klar. Jag har inte tagit tid på min (nyaste) pc men det handlar mer om minuter innan den är klar.

Den externa h-disken anländer (Formac 500 GB, fw400 o 800)

Tar en stund att förstå vilken av sladdarna som är fw800

Pluggar in - klart

Den hörs nästan inte av men den går där

Hämtar, på grundval av goda tips här, hem NeoOffice, lägger på en fix och så en svensk variant.

Voila! ett paket så gott som MSoffice till det facila priset av 0 kr!

Kopplar upp Macen mot pcn (efter instruktion här på forumet) Inga problem. Hämtar över alla Word-doc som NO läser rakt av!

Tangentbordet är superskönt men det är en del tangenter jag inte blir klok på - måste skaffa någon info om detta.

Mus-sladden är något för kort men det funkar - en vanesak.

Börjar kika på Garageband

Läser lite i den medföljande svenska pdf:n - kanske vore bra att skriva ut, men då måste man ju installera hp-skrivaren - orkar nog inte nu. Men jag provar på försök att koppla in usb-kabeln i tangentbordet - och plötsligt finns den där klar för utskrift! Skickar iväg pd:fn - perfekt utskrift.

Min Mbox funkar till GB men får nog prova lite innan jag hittar rätt rattningar - måste vrida ner myket på inputen för att det inte ska bli total digital distortion.

Har inte något riktigt grepp på filsystemet - var hamnar filerna man spar - hur styr jag att musikfiler och annat per default ska läggas på den externa disken? Får ta det vid något tillfälle.

Tankar in ett antal tusen foton. Dom lägger sig i iPhoto i prydliga mappar som går att förhandsgranska utan att öppna. Det finns en knapp för bildspel - trycker - Med musik i bakgrunden spelas ett fantastiskt proffsigt bildspel upp och skärmen/upplösningen får mej att undra om jag verkligen tagit dessa bilder men den lilla enkla digi-kameran.

Nästa kväll tänkte jag att varför inte prova att koppla in telefonen på samma sätt. Samma resultat -ingen installation nödvändig. iPhoto startar automatiskt och frågar om den ska importera fotona. Ja, tack!

This is MacNovis signing off for now

20/9 07

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Halloj,

Låter kalasfint med nya datorn.

Körde under flera år på Mac, kände mig lite utvald 😉 , innan jag gick över i "PC-träsket". Hade först en första generations iMac och sedan en G4. I skillnad mot de flesta här på forumet så hade jag alltid problem med crasher och annat skumt beteende. Crashade datorn bara en gång på en kväll så var jag nöjd.

Böt sedan, 2003 tror jag det var, till en PC och det var stabiliteten själv i jämförelse. Prestandamässigt var det också en enorm skillnad. Men det var innan Apple började med Intel i Macarna 😉

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja visst fan är det häftigt det blir en Mac pro så fort man får råd. Minimacen som jag då köpte (kom i måndags) står här och om jag lyssnar riktigt noga så kan jag höra ett svagt sus från HDn. Samma läge här när jag kopplar in grejer smack så är dom där hehe. Lyckades till och med spela in lite via det interna ljudkortet som låter ganska ok ändå. Köpte dock ett Phonic firefly 302 för 1000 spänn som funkar ok.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

..... Minimacen som jag då köpte (kom i måndags) står här och om jag lyssnar riktigt noga så kan jag höra ett svagt sus från HDn. Samma läge här när jag kopplar in grejer smack så är dom där hehe. Lyckades till och med spela in lite via det interna ljudkortet som låter ganska ok ändå. Köpte dock ett Phonic firefly 302 för 1000 spänn som funkar ok.

Göran

Ja, vi har ju blivit med Mac båda två så här på gamla dar - kul att du har samma positiva upplevelser som jag - hittills.

Det var ett billigt kort! Funderar själv på att byta ut mitt mbox2.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena Stefan ja visst är det en häftig grej man trodde ju aldrig riktigt på det där att macen kunde vara så bra som den faktiskt är trodde det bara var goja men nu får man stå i skamvrån hehe. Kortet är nog ganska ok trodde ett tag att det hade 6 ingångar och det har den iofs. men max på samma gång är 3. Dock har jag nåt oljud när jag kopplar på mina monitorer som normalt sett är knäpptysta. Måste få koll på det innan jag bestämmer mig om ljudkortet får stanna i huset. Jam har tydligen nån bra deal på Terratec Phase 88 firewire för 2999 lurar lite på om det kan vara nåt. Ska fråga runt här lite vad folket säger. Lycka till med din maskin ha det bra

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

HA HA...Precis som det första inlägget i tråden säger, precis så kände jag när jag fick hem min MAC PRO i början av året. Och precis den frågan, vart hamnar filerna. En annan fråga jag ställde mig som van PC-användare va...hur avinstallerar jag program då de allra flesta inte har någon uninstall. Kom sedan på att på MAC hamnar alla filerna för programmet i en mapp oftast och då behöver mani inte någon uninstall eller leta efter filer som blir över i rotkatalogen. ÄLSKAR ( MED) MIN MAC!!!! 😊 Trodde inte en dator kunde vara så enkel och så stabil på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur avinstallerar jag program då de allra flesta inte har någon uninstall. Kom sedan på att på MAC hamnar alla filerna för programmet i en mapp oftast och då behöver mani inte någon uninstall eller leta efter filer som blir över i rotkatalogen.

Utom plugins...

Link to comment
Dela på andra sajter

hur klarar man sig med en musknapp? 😉

Macar har väl levererats med Mighty Mouse ett bra tag nu? 😊

Min MAC PRO som jag köpte i januari 2007 kom med en mus med bara en knapp. Men jag har inte känt behov två om jag ska vara helt ärlig.

Utom plugins...

japp, utom Plugins

Link to comment
Dela på andra sajter

hur klarar man sig med en musknapp? 😉

Macar har väl levererats med Mighty Mouse ett bra tag nu? 😊

Min MAC PRO som jag köpte i januari 2007 kom med en mus med bara en knapp. Men jag har inte känt behov två om jag ska vara helt ärlig.

Konstigt då de enligt Apples hemsida levereras med Mighty Mouse, och har gjorts det i ungefär ett och ett halvt år.

Du fick alltså inte med en sån här?

184458.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en sån jag har. snälla säg inte att jag ägt min MAC i ett halvår nu utan att hitta högerknappen. Vet att man kan klicka med sidan också, men det är ju samma som när man klickan som vanligt, eller?. OJ, Nu känner jag mig dum Phobos.....Hur f-n ska jag rädda mig ur denna situation 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Musfrågan

Den jag har består av en stor knapp, en liten mitt på den stora, samt två sidoknappar (se Phobos bild ovan)

Den stora knappen kan ställas in för två funktioner - en för vänster sida och en för höger - blir då som en vanlig win-mus

De andra tre knapparna kan ställas in för andra funktioner.

Funktionerna ställs in i systeminställningar

edit - hänvisning till bild

Redigerat av Cykeln
Link to comment
Dela på andra sajter

Musfrågan

Den jag har består av en stor knapp, en liten mitt på den stora, samt två sidoknappar

Den stora knappen kan ställas in för två funktioner - en för vänster sida och en för höger - blir då som en vanlig win-mus

De andra tre knapparna kan ställas in för andra funktioner.

Funktionerna ställs in i systeminställningar

hehe....tack:) F-n va dum jag känner mig. Sitter nästan och trillar av stolen för jag garvar åt mig själv så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Stefan ja visst är det en häftig grej man trodde ju aldrig riktigt på det där att macen kunde vara så bra som den faktiskt är trodde det bara var goja men nu får man stå i skamvrån hehe. Kortet är nog ganska ok trodde ett tag att det hade 6 ingångar och det har den iofs. men max på samma gång är 3. Dock har jag nåt oljud när jag kopplar på mina monitorer som normalt sett är knäpptysta. Måste få koll på det innan jag bestämmer mig om ljudkortet får stanna i huset. Jam har tydligen nån bra deal på Terratec Phase 88 firewire för 2999 lurar lite på om det kan vara nåt. Ska fråga runt här lite vad folket säger. Lycka till med din maskin ha det bra

Göran

Hej Göran

Ja Macen är faktiskt en riktig upplevelse (så långt)

Väntar nu på Logic Studio - får se om också den blir en sådan

Jag har faktiskt också ett oljud (ett ihållande pip) i vä monitor. Det går igång så fort jag startar Garageband - inget motsvarande pip i hörlurarna.

Jag har en Mbox2 - fundrar på att köpa ett TC Electronic Konnekt8 men har inte hört något om det från någon som använt det.

Ha det !

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe....tack:) F-n va dum jag känner mig. Sitter nästan och trillar av stolen för jag garvar åt mig själv så mycket.

När du har kommit upp i stolen igen och ställt in funktioner för musen så rekommendrar jag att öka accelerationen - tycker att den är alldeles för seg i defaultläge

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe....tack:) F-n va dum jag känner mig. Sitter nästan och trillar av stolen för jag garvar åt mig själv så mycket.

När du har kommit upp i stolen igen och ställt in funktioner för musen så rekommendrar jag att öka accelerationen - tycker att den är alldeles för seg i defaultläge

Uppe och fixat musen 😛🙂 F-n ni skulle se hur röd jag e nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha det här var roligt, man upptäcker alltid något nytt! 😛

Jag har bara provat mac en gång för ca 4 år sedan, den hade bara en musknapp och jag kände mig handikappad.

Den där musen som ni lagt upp på bilderna, musknappen ser ju tokliten ut!

Kan det verkligen vara bra ergonomi på den, ni som testat den?

Har man en större klickyta så har man ju större valmöjlighet att placera fingrarna och handen, därmed variera sättet man håller i den. Bara en tanke från en som inte testat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Tjena Stefan ja visst är det en häftig grej man trodde ju aldrig riktigt på det där att macen kunde vara så bra som den faktiskt är trodde det bara var goja men nu får man stå i skamvrån hehe. Kortet är nog ganska ok trodde ett tag att det hade 6 ingångar och det har den iofs. men max på samma gång är 3. Dock har jag nåt oljud när jag kopplar på mina monitorer som normalt sett är knäpptysta. Måste få koll på det innan jag bestämmer mig om ljudkortet får stanna i huset. Jam har tydligen nån bra deal på Terratec Phase 88 firewire för 2999 lurar lite på om det kan vara nåt. Ska fråga runt här lite vad folket säger. Lycka till med din maskin ha det bra

Göran

Hej Göran

Ja Macen är faktiskt en riktig upplevelse (så långt)

Väntar nu på Logic Studio - får se om också den blir en sådan

Jag har faktiskt också ett oljud (ett ihållande pip) i vä monitor. Det går igång så fort jag startar Garageband - inget motsvarande pip i hörlurarna.

Jag har en Mbox2 - fundrar på att köpa ett TC Electronic Konnekt8 men har inte hört något om det från någon som använt det.

Ha det !

Stefan

Tjena igen jasså oxå oljud i monotor fan det måste vi fråga om här trodde det var pga. det liiiite för billiga ljudkortet jag har just nu, hmm inget i lurarna du heller nä där låter det kanon hos mig med. Funderade ett tag på om det kunde vara nätverkskabeln som genererar nåt strul. Jag har mitt ju ADSL modem på övervåningen (första telejacket där) där jag har min surf och kontorsdator eller vad man ska kalla den ja typ betala räkningar skriva ut brev PCn men nu när Macen kom så finns det ju ingen anledning att köra på den mer . Därför köpte jag en 20 meters nätverkskabel (frugan är handikappad vill inte ha för många strålningskällor i huset) hit ner till macen i "studion" som en tillfällig lösning, den är oskärmad tänkte det kanske kunde vara den som strular. Mitt ljud låter mer som vanligt brus och tillsammans med det så har jag nåt konstigt pulserande ljud. Jaja det löser vi nog måste vara nåt med nån sladd eller nåt som ligger för nära FW sladden eller nåt nätbrum, kanske kass jordning eller nåt. Kanske trafon till datorn genrerar nåt ogynsamt läge och ligger och stör på nåt sätt. Vi får se kommer du på nåt så hör av dig.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha det här var roligt, man upptäcker alltid något nytt! 😠

Jag har bara provat mac en gång för ca 4 år sedan, den hade bara en musknapp och jag kände mig handikappad.

Den där musen som ni lagt upp på bilderna, musknappen ser ju tokliten ut!

Kan det verkligen vara bra ergonomi på den, ni som testat den?

Har man en större klickyta så har man ju större valmöjlighet att placera fingrarna och handen, därmed variera sättet man håller i den. Bara en tanke från en som inte testat den.

"Knappen" du ser är ingen knapp utan en scroll-kula, scrolla i 360 grader, fantastiskt praktiskt i exempelvis stora Logic-projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...