Jump to content
Annons

Korg Triton


bakke

Recommended Posts

Jag har velat köpa en Triton länge, ändå sedan då dom användes av alla proffs. Nu går det ju att köpa dom relativt billigt men hur står dom sig idag, jämfört med de mjukvaruinstrument som finns?

Tjänar jag nåt på att köpa en begagnad Triton för runt 15000 istället för att använda samma pengar till att köpa samplingsbibliotek eller mjuvarusynthar?

Kanske skulle tillägga att jag är både ute efter bra ljudkvalitet och enkelhet i att välja och hitta bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Yamaha Motif ES Rack är mycket billigare (ca 8500:-) och låter mycket bättre än Triton, det är mitt tips!

Ta en titt på Kurzweil K2500 Rack, låter mkt bra och går att köpa för runt 6000:- eller mer.

Annars så tycker jag att Triton är helt ok men filterdelen är bland de sämsta som gjorts i mannaminnen.

Dessutom så är nästan alla Tritons satta med överpriser, de är inte värda mer än 9000:- men Triton Rack är helt ok när det gäller pris ca 5500:-

Native Instruments Kontakt är en bra sampleplayer i mjukvara som kan ersätta de flesta hårdvaru syntharna idag.

Lycka till!

Smaken är som, ja du vet?

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej HW är inget som jag skulle lägga pengar på.

Bara om jag skulle spela live, och då bara kanske med tanke på mjukvarornas utveckling.

Dagens pluggar låter kanon och har gigantiska bibliotek som oftast är mycker mer strukturerade och lätta att söka i än HW ditto.

Jag har varit en Akai sampler addict, numer är Reason min workhorse som dessutom tar mina gamla Akai CD bibliotek. Grymt!

Det finns massvis av gott att välja på. Till och med gratisgrejer låter kanon nu för tiden.

Jag har samlat en del gobitar här:

http://bericadori.com/blog/?cat=3

Men var och en blir salig på sin tro!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad du skall ha den till,

Som klaviaturspelare har jag forfarande svårt att spela på mjukvarusyntar, det är alltid något krux med velocity inställnmingar osv. Det känns inte som man spelar på instrumenten direkt(lite varierande använder dock trilogy i studion). Det finns inget som ett riktigt optimerat instrument.

Det är svårt att sälja workstations idag så du borde kunna få en triton löjligt billigt om du gillar sounden, håller med om kommentarerna runt motif racken dock bör priset inte ligga runt mer än 5000:- för en motif rack es och kanske 2500 för motif rack. Har själv motif 6 grymma "riktiga instrument" och en löjligt bra allround synt. En bra allround synt för studio och live. Vill man ha dedikerade pianon eller rhodes så föredrar jag nord stage men smaken är olika.

Jämför också gärna med Kurzweil, har själv k2600R som bl.a. har väldigt bra stråkar som sticker ut i en livemix. Schysst som VA synt också.

Kolla även in nya yamaha mm6 och korg micro-x om du bara är ute efter sounden.

Lättare att ge tips om du beskriver vad du skall ha den till. Gillar du sounden och de passar för ditt ändamål köp..........räkna dock inte med att få sålt för samma pengar som du köpt den priseran halveras ca vartannat var tredje år för workstations.

Triton används fortfarande av proffs välden över bara för att man bytt modell till M3 innbeär det inte att syntarna bara slutar fungera. Kolla in artiklar i keyboard magazine med Joe Zawinul(RIP) ifrån i våras, han använde fortfarande en korg M1!!!

www.keyboardmag.com

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jagf är ingen klaviaturspelare, spelar hjälpligt på ett piano eller keyboard men jag är sångare i första hand, låtskrivare i andra hand och gitarrist om det behövs. 🥰

Om jag köper en till hårdvarusynth så är det främst för att få nya ljud, inte för klaviaturets skull. Förmodligen skulle jag knappt använda klaviaturet, så om jag köper hårdvara är det nog läge att skaffa en rackmodell istället.

Jag är främst ute efter "vanliga" pop/rock-ljud. Blås, stråkar, pianon och sånt. Ibland också med synth- framför, men det är inte alls viktigt. Jag har några 80-talssynthar som annars står nerpackade men som plockas fram för de ljudens skull.

En ny fråga i samma ämne: Jag har en Roland XV-5050 idag som jag är rätt så nöjd med. Jämfört med den, är Tritons ljud bättre (=mer verkliga) eller likvärdiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Det har hänt ganska mycket med realistiska ljud de sista åren men jag tror inte du kommer få ut så mycket mer av en triton än av vad du redan har, särskilt som du gillar xv 5050n. Det finns ju expansionskort du kan sätta i xv 5050n om det är något sound du saknar eller vill förbättra. Session strings och den senaste rhodes kortet skall vara riktigt bra men man måste ju alltid prova själv.

Det är ju också så att det inte bara är grundljudet som är viktigt för att en sampling skall låta verklig. Du måste härma spelstilen hos det instrument du efterapar.

En roland låter roland(mer diskant mindre botten) och en korg låter korg (mer botten mindre diskant)...........Du måste nog testa själv.

lycka till

/Fredrik

Tack för svaren!

Jagf är ingen klaviaturspelare, spelar hjälpligt på ett piano eller keyboard men jag är sångare i första hand, låtskrivare i andra hand och gitarrist om det behövs. 🙁

Om jag köper en till hårdvarusynth så är det främst för att få nya ljud, inte för klaviaturets skull. Förmodligen skulle jag knappt använda klaviaturet, så om jag köper hårdvara är det nog läge att skaffa en rackmodell istället.

Jag är främst ute efter "vanliga" pop/rock-ljud. Blås, stråkar, pianon och sånt. Ibland också med synth- framför, men det är inte alls viktigt. Jag har några 80-talssynthar som annars står nerpackade men som plockas fram för de ljudens skull.

En ny fråga i samma ämne: Jag har en Roland XV-5050 idag som jag är rätt så nöjd med. Jämfört med den, är Tritons ljud bättre (=mer verkliga) eller likvärdiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...