Jump to content
Annons

städa i projektmapparna


equality

Recommended Posts

Hej!

Efter några år med Sonar börjar det bli ganska fullt i datorn trots 500 GB hårddiskutrymme. Jag har nästan alltid bara en version av en låt som jag tycker är värd att spara men femtioelva verisoner av den samma. Tittar jag på de wav-filer som hör till respektive version är det ju bara ett fåtal som hör till den version jag vill spara. Tar jag bort gamla cwp-filer raderas väl inte de auidiofiler som hör till det projektet väl? Och då friar man inget utrymme genom att radera cwp-filen? Någon som har ett bra tips hur jag skall göra? Som der är nu ligger varje låt med tillhörande mapp på mer än 5 GB och det börjar bli ogörligt.

---------------------------------------------------------------------

Kom på en sak. Kan man göra så här: Flytta alla wav-filer som hör till projektet. Låt Sonar hitta de filer som behövs från det nya stället till just det projekt (version av låt) man vill spara och sedan raderar man de wav-filer som blir över! Borde väl funka eller vad tror ni?

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det borde fungera. testa med en låt först bara innan du kör så med allt. Jag försöker undvika att spara i det format som tar nya kopior och flyttar ljudfilerna till en egen mapp, för det blir många Gb på ganska kort tid...

Det är tråkigt att städa på datorn... 😄 Tyvärr måste man göra det ibland...

Jag har precis städat bland mina bilder, och det är tidsödande och tråkigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack jo jag testade en låt som tar hela 7 GB och vips så kunde jag göra mig av med över 5 från det projektet. Jag jobbar en del med Gigastudio som är instabilt och när windows stänger ner programmet unndrar Sonar om jag vill spara en recovery och så sitter man där med några recoveries också. Håller med dig det är tråkigt att städa i datorn men roligare än att städa i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske låter dumt, men varför inte bara öppna den version du är nöjd med. Spara till ny mapp och sedan när du gjort så med alla projekt så kan du köra en delete på hela audio-mappen?

Innan jag börja pilla med sådant skulle jag dock införskaffa en extern hårddisk och dra över en kopia där innan jag börjar rensa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spara projektet som en bundle, då ingår alla wavfiler. Sedan är det bara att rensa resten och efter det öppna bundlefilen (om du vill ha det uppackat).

Tillägg: Det finns även i Tools menyn "Clean Audio Folder" som ska ta bort wav filer som inte används av något projekt, men gör en backup (bundle) innan du provar det. Ett annat tips (om du inte redan använder dig av det) spara wav filer för varje projekt separat, så blir det enklare att hålla koll på dem.

Redigerat av P3t3r
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra råd! Multibands tips var smartare än mitt och kräver mindre omflyttningar. P3t3r: Nu sparas audiofil och projektfil en gemensam mapp (med projektets namn) men du menar att som bundlefil är allt inbakat? Och har man väl sparat ner det man vill ha kvar som bundle så kan man deleta all wav som blir över? LÅter bra. Ska även kolla över dina andra tips. Tackar!!

Link to comment
Dela på andra sajter

... du menar att som bundlefil är allt inbakat? Och har man väl sparat ner det man vill ha kvar som bundle så kan man deleta all wav som blir över? ...

Precis så, allt midi + wav i en jättefil. Bästa sättet att ta backup på ett projekt eller vid flytt till annan dator t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller faktiskt med P3t3r, hade glömt av att Cakewalk har en sådan smut funktion. Andra borde följa efter!! Annars är det mitt val som gäller.

Det hänger nog på projektet vilket sätt som är lämpligt. Om man har gjort sjuttiotvå omtagningar på ett gitarrsolo där man bara använder en, så kan det vara lämpligt att göra på det sättet.

Om man däremot använder t.ex. ljudeffekter som man har i en mapp i ett projekt, så vill man kanske inte bara spara ner de låt oss säga 3 som man använder och sen deleta de andra 300 effekterna. De vill man kanske använda i andra projekt. Då är det mindre platskrävande att inte spara på det sätt, att man sparar audio till varje projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Det finns även i Tools menyn "Clean Audio Folder" som ska ta bort wav filer som inte används av något projekt, men gör en backup (bundle) innan du provar det.

Jo, det är en bra funktion. Det räcker väl egentligen för att göra det som Equality är frågar efter.

Ett annat tips (om du inte redan använder dig av det) spara wav filer för varje projekt separat, så blir det enklare att hålla koll på dem.

Jag kör faktiskt fortfarande med en stor samlad mapp för alla audio-filer, har inte riktigt förstått det bra med att köra separata foldrar för varje projekt... -Då har jag allt samlat och kan enkelt göra backups på hela kånkarången. Och om jag vill ha allt från ett visst projekt samlat så gör jag bara en Bundle.

Så varför borde jag byta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Det finns även i Tools menyn "Clean Audio Folder" som ska ta bort wav filer som inte används av något projekt, men gör en backup (bundle) innan du provar det.

Jo, det är en bra funktion. Det räcker väl egentligen för att göra det som Equality är frågar efter.

Jag hade problem med den funktionen för några år sedan, då en ny version inte kände till projekt sparade i en tidigare version... Så jag gör alltid en bundle för säkerhets skull.

Ett annat tips (om du inte redan använder dig av det) spara wav filer för varje projekt separat, så blir det enklare att hålla koll på dem.

Jag kör faktiskt fortfarande med en stor samlad mapp för alla audio-filer, har inte riktigt förstått det bra med att köra separata foldrar för varje projekt... -Då har jag allt samlat och kan enkelt göra backups på hela kånkarången. Och om jag vill ha allt från ett visst projekt samlat så gör jag bara en Bundle.

Så varför borde jag byta?

Funkar det bra för dig så tycker jag inte att du ska byta. Det är därför det finns olika varianter så det ska passa alla smaker. Personligen gillar jag att ha allt som tillhör ett projekt i undermappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller faktiskt med P3t3r, hade glömt av att Cakewalk har en sådan smut funktion. Andra borde följa efter!! Annars är det mitt val som gäller.

... Om man däremot använder t.ex. ljudeffekter som man har i en mapp i ett projekt, så vill man kanske inte bara spara ner de låt oss säga 3 som man använder och sen deleta de andra 300 effekterna. De vill man kanske använda i andra projekt. Då är det mindre platskrävande att inte spara på det sätt, att man sparar audio till varje projekt.

Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du har 300 ljudeffekter som du använder i flera projekt så borde de ligga i en speciell mapp utanför Sonar projekten och backas upp separat. Importerar du 3 effekter till projektet så finns de 3 med i bundlefilen. Länkar du till effekterna så kommer de inte med i bundlen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Det finns även i Tools menyn "Clean Audio Folder" som ska ta bort wav filer som inte används av något projekt, men gör en backup (bundle) innan du provar det.

Jo, det är en bra funktion. Det räcker väl egentligen för att göra det som Equality är frågar efter.

Jag hade problem med den funktionen för några år sedan, då en ny version inte kände till projekt sparade i en tidigare version... Så jag gör alltid en bundle för säkerhets skull.

Ok, ja man kan ju aldrig vara för försiktig!

Fast jag har faktiskt aldrig haft några problem med det, men jag har ändå börjat köra backup på hela audiomappen för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni TeraByte-hårddiskar eller vad!? 😄

Nej. Är nog bara inte så produktiv, kanske? 😎

Och så jobbar vi med MIDI mot hårdvarusynthar så långt det går vilket också håller ner mängden audiofiler. Kollade precis audio-mappen nu och den innehåller bara ~27GB. Så min 160GBs externa HDD som jag kör backup på räcker ganska så långt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...