Jump to content
Annons

Vilken mick passar bäst till ...?


Sython

Recommended Posts

Hejsan!

Jag tänkte börja spela in trummor. Och vill göra det så billigt och så bra som möjligt 😄

När jag spelar in vill jag ha två mickar till bastrumman, en till bakskinnet och en till frontskinnet. Vilka mickar passar bäst frontskinn respektive bakskinn?

Sen vill jag gärna ha rumsmickar, vilka lämpar sig bäst för detta? Vanliga sångmickar typ?

Resten vet jag själv 🙂

Tack så mycket på förhand, mvh Nils Hult!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för baskagge är dynamisk baskaggemick vanligast.. personligen föredrar jag en stormembranare på resonans-skinn, och inget på slagskinn, men om du vill ha nåt där, ta en typ sm57..

som överhäng är stor- och småmembransmikrofoner vanligast, men det finns inget som säger att du inte kan pröva fram med vilken mikrofon som helst!!!

det är så man lär sig.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För överhäng, AKG 535 och 391 funkar bra de också (535an är en verkligt användbar mick i olika sammanhang).

Även Shure beta87 (heter den väl) passar. Testa gärna (om möjlighet ges) två bandmikrofoner!

Jag har testat en gång med att bara micka slagskinnet, antagligen med en passande mick för bra basåtergivning.

Det kräver dock en noggrann placering och ett uppmärksamt öra, samt att det inte gnisslar och har sig om pedaler,

skorrar av pukfästen och annat.

Sennheiser gör en riktig trevlig mikrofon för detta ändamål - e 602-II - fast Shure är kanske billigare.

Kan tipsa om övriga mickar i Sennheisers 600-serie; för trummor är de bland det bästa jag provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hejsan!

Jag tänkte börja spela in trummor. Och vill göra det så billigt och så bra som möjligt :rolleyes:

När jag spelar in vill jag ha två mickar till bastrumman, en till bakskinnet och en till frontskinnet. Vilka mickar passar bäst frontskinn respektive bakskinn?

Sen vill jag gärna ha rumsmickar, vilka lämpar sig bäst för detta? Vanliga sångmickar typ?

Resten vet jag själv 😮

Tack så mycket på förhand, mvh Nils Hult!

Min setup brukar vara en EV868 i trumman nära slagskinnet, och en line audio SM3 framför. Det gäller att hitta två mickar som funkar bra ihop, så du får nog räkna med att leta runt.

Jag gillar EV 868 som bastrummemick (även om alla mickar har sitt område), inte lika död som D112 och inte lika platt som Beta52. 421 är inte att tala om för mig iaf, den har sitt sound, har aldrig funkat för mig på pop/rock eftersom jag gillar grejjer som låter "färdigt" och det gör inte den i mina öron, jazzkagge är den mer rätt för.

Om man vill ta all botten från ytterskinnet så kan man ju ha en mick man gillar klicket i, inuti trumman. Har kört audix D4/D2 inne och 868an en bit utanför också. Sen så är det ju jävulskt viktigt att det klaffar i fas såklart.

Vill du ha bright rum, eller tar du mid från rummet, eller nåt annat?

Det beror ju på hur man använder rummet, om man har det som grund för soundet eller för att fylla i.

Vissa gillar brighta rum och tar mest cymbaler därifrån, jag brukar ha det dovt. Bandmickar eller "skitmickar" funkar oftast väldigt bra, ibland vända bort från setet, men då gäller det att dem inte har en jobbig respons off axis.

Köp en dedikerad kaggemick till slagskinnet, sen får du hitta nåt som funkar bra ihop utanför, börja kanske med att kolla in olika stormembranare eftersom det är det vanligaste.

Rummet, där hänger allt på vad du vill ha utav det.

Ljud vi uppfattar som nära har mer diskant än ljud vi hör lång bortifrån, därför blir "djupkänslan" större med dovare mickar, kan man sammanfatta det som. Rummet kan även kännas större med dovare ljud.

Som kontring till att du säger "resten vet jag själv" så drar jag till med ett ordspråk: "den som tror att han vet allt, är ofta dåligt underrättad". Peace out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag tänkte börja spela in trummor. Och vill göra det så billigt och så bra som möjligt :rolleyes:

När jag spelar in vill jag ha två mickar till bastrumman, en till bakskinnet och en till frontskinnet. Vilka mickar passar bäst frontskinn respektive bakskinn?

Sen vill jag gärna ha rumsmickar, vilka lämpar sig bäst för detta? Vanliga sångmickar typ?

Resten vet jag själv ☺️

Tack så mycket på förhand, mvh Nils Hult!

Min setup brukar vara en EV868 i trumman nära slagskinnet, och en line audio SM3 framför. Det gäller att hitta två mickar som funkar bra ihop, så du får nog räkna med att leta runt.

Jag gillar EV 868 som bastrummemick (även om alla mickar har sitt område), inte lika död som D112 och inte lika platt som Beta52. 421 är inte att tala om för mig iaf, den har sitt sound, har aldrig funkat för mig på pop/rock eftersom jag gillar grejjer som låter "färdigt" och det gör inte den i mina öron, jazzkagge är den mer rätt för.

Om man vill ta all botten från ytterskinnet så kan man ju ha en mick man gillar klicket i, inuti trumman. Har kört audix D4/D2 inne och 868an en bit utanför också. Sen så är det ju jävulskt viktigt att det klaffar i fas såklart.

Vill du ha bright rum, eller tar du mid från rummet, eller nåt annat?

Det beror ju på hur man använder rummet, om man har det som grund för soundet eller för att fylla i.

Vissa gillar brighta rum och tar mest cymbaler därifrån, jag brukar ha det dovt. Bandmickar eller "skitmickar" funkar oftast väldigt bra, ibland vända bort från setet, men då gäller det att dem inte har en jobbig respons off axis.

Köp en dedikerad kaggemick till slagskinnet, sen får du hitta nåt som funkar bra ihop utanför, börja kanske med att kolla in olika stormembranare eftersom det är det vanligaste.

Rummet, där hänger allt på vad du vill ha utav det.

Ljud vi uppfattar som nära har mer diskant än ljud vi hör lång bortifrån, därför blir "djupkänslan" större med dovare mickar, kan man sammanfatta det som. Rummet kan även kännas större med dovare ljud.

Som kontring till att du säger "resten vet jag själv" så drar jag till med ett ordspråk: "den som tror att han vet allt, är ofta dåligt underrättad". Peace out!

Tack så hemskt mycket, till er alla, det jag är ute efter är stort rum, därför kanske ett dovare sound ja.

haha, snyggt ordspråk där mot slutet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...