Jump to content
Annons

Bygger studio, behöver massa hjälp


Aka (oregistrerad)

Recommended Posts

Aka (oregistrerad)

Hej , jag håller på att bygga prof. studio i finland med min komppis, och vi undra att vad är det egentligen du behöver för att kunna spela in med bra kavlité. alltså inget massa onödigheter, utan bara så att man kan börja spela in. vi har en lista på det vi ha änkt skaffa, kan ni vara snälla o berätta om det är nåt som inte är bra eller nåt som behövs ennu, allt är med i lista nedanför utom en preamp, som vi måste få några bra tips om 😎

LJUDKORT:

LJUDKORTET

MIC:

MIC 1

MIC 2

MIC 3

sedan en dator med mycket hårdskiva (250gb) med protools och detdär ljudkortet, vad annat behöver man....preampen jo, men kan ni tipsa om nån bra. och om det är nåt som fattas för att få det o funcka så kunde ni vara snälla o tipsa om någåt smått 😉 tack i förhand.

mvh /// Jonas & Hugo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jonas o Hugo.

Lite lättare att svara om ni berättar vad ni tänker spela in, och hur stor budgeten är. Hurdan lokal ni har är också intressant.

Bara en liten kommentar: Protools fungerar bara med Digidesigns egen hårdvara. Så det ljudkort ni föreslagit går inte ihop. Nu finns det många andra bra program att välja på, så det bör inte vara något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aka (oregistrerad)

Okej , liite mera information till er alla, Vi spelar in hiphop musik, inga instrument m.m, bara sång. vi bygger studion i en källare, som har ett litet rum i mitten gjort av träd (gammal potatis källare ) hihi...Och budgeten är krin 10000-20000 kr, alltså 1000-2000€ det där som vi har planerat att köpa så skulle kosta 1044€...Jo prootools var bara ett förslag vi fick, men ge mera tips o sånt 😎

MVH /// Jonas & Hugo

Link to comment
Dela på andra sajter

Aka (oregistrerad)

proffsig studio, inget shit stuff 🙂 bara bra saker 🙂 nåmen, det som jag skrev upp som vi tänkte köpa så är det bra ? vad skall vi skaffa för annat ? tack för svaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Aka (oregistrerad)

Vi vill göra låtar , så att man inte behöver fara till riktig studio o spela in dom om de blir bra! utan vi vill göra allt i vår studio, och vi skall göra demo ja..

MVH /// Jonas & hugo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite underligt att Thomann har valt att kalla sina "egna" mikrofoner (OEM-produkter som får annat tryck på höljet - i stil med Luthmans TSM och JAM:s JJLabs och många andra...) för THE T.Bone i stället för bara T.bone... THE är nämligen ett mycket välkänt och välrenommerat märke ( http://www.theaudio.com ) - och det verkar som om Thomann på något sätt försöker lura folk att tro att deras "märke" har något med THE att göra (även om detta kanske inte har varit meningen...).

Nåja - de kan förstås vara bra ändå (lika bra som andra micar med identiskt innehåll från samma fabrik...), men jag tycker att det såg lite underligt ut. I övrigt hänvisar jag till mina mictester. Jag har gjort egna testinspelningar med ganska många mikrofoner vid det här laget - och dessa kan hämtas på min testsite (adress nedan). Jag skulle absolut vilja rekommendera att ni tittar närmare på Studio Projects B1 och T3. BLUE Babybottle är också en riktig höjdare som är värd en allvarlig tanke, liksom AEA R-84. Även ADK Hamburg och Vienna kan vara intressanta.

Preamps finns det gott om och det kan vara mycket av en smaksak vilken man vill ha, eftersom man kan välja en ren och minimalt färgande preamp eller en kraftigt färgande eller något mitt emellan...

Ett par exempel på preamps i vettiga prislägen:

Line Audio Design DMP

FMR RNP

Studio Projects VTB-1

Summit Audio 2BA-221

Joemeek ThreeQ

Toft AFC-2

För övrigt kan det också vara värt att lägga lite extra pengar på akustikbehandling - faktiskt kan det vara mer värdefullt än att köpa annan utrustning, eftersom en lokal som har dålig akustik kan förstöra inspelningarna fullständigt även om man använder de absolut bästa mikrofonerna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelar in hiphop musik, inga instrument m.m, bara sång.

Då är nog ljudkortet - Delta 1010LT - lite overkill med så mycket in- och utgångar. Ni kan komma billigare undan utan någon större förlust i ljudkvalité med exempelvis Audiophile 2496, EMU 0404 eller ESI Juli@.

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_mid...6_prodinfo.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_emu...m_prodinfo.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-170154.html

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker det känns som att en del folk här inne snackar utan att ha någon som helst knowledge.

Ta en titt på Studio Projects C1, har en själv och tycker den låter förträffligt.

Har även en tc triple-c mono-kompressor som jag är väldigt nöjd med, köpte den för 1000kr begagnad. Ta en titt på www.vendolin.com . Man kan ibland hitta en del kap där.

Mjukvara; ta en titt på ebay. Det är ganska mycket billigare i usa. Jag kan rekommendera Cubase SL, som är identiskt med SX, förutom vissa mer eller mindre (o)användbara "lyxfunktioner".

mina cents

Link to comment
Dela på andra sajter

Aka (oregistrerad)

skulle nån kunna vara vänlig o lägga upp en lista på det vi behöver så man kan börja bestäla sakerna, bara en lista åp de som vi behöver för att börja, så att man akn spela in och få bra resultat, allt annat i listan utom datorn, mic, preamp, ljudkort m.m ! :rolleyes: tack i förväg!

MVH /// Jonas & Hugo

Link to comment
Dela på andra sajter

Aka (oregistrerad)

Vilken mic tycker ni att är bäst då, helt den bästa men som endå hålls i någålunda ordentligt pris..nån av dom jag nämnt eller någån annan ?

MVH /// Jonas & Hugo

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. Mikar är som att köpa skor. Det som passar en passar inte en annan. Och dyra skor brukar vara skönast, eller fräckast. Man måste prova helt enkelt.

Hip-hop. Inte en aning vad det är. Men rapparna verkar tycka om att använda Shure SM57. Lite mera bas o dist än i Shure SM58. Kostar 995:- hos www.jam.se. Bland de bästa investeringar man kan göra i mikar överhuvud taget. Köp en sån och prova ett tag, sen får ni se vad ni vill ha.

Sen behövs det bra högtalare eller monitorer. Glöm inte dem -- att mixa utan bra högtalare är rätt svårt.

Nå, ledsen, inga mer råd just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Okay.. så här ligger det till. VISST du kan köpa de grejer som de sagt ovan, men NEJ du kommer ALDRIG att få det låta proffesionellt med de grejerna. Det du snackar om att du vill ha, göra låtar så du slipper åka till riktig studio, kan du aldrig komma över för priset av 20 000kr.

1. Blue, låter förfärligt.

2. Tannoy reveal, det var mina första monitorer och jag tror hellre jag mixar genom en fm-radio.

Manley ref-C. och vintagedesign DMP är det ända vettiga jag sett i detta forum som jag själv använder mig av. men istället för vintage skulle jag gärna föreslå ISA 430 MKII som låter underbar ihop med manley microfonen.

Men dessvärre kommer ni aldrig att komma upp i så hög standard om ni använder er av ett audiophile 2496, då det är ett budgetkort. Använder ni det kan ni i princip lika gärna gå o köpa en microfon på claes olson.

Ursäkta om jag kommer och förstör era drömmar, men att bygga en proffesionell studio är inte så billigt som 20 000kr. Ni får inte ens preampen för det priset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går såklart alldeles utmärkt att göra en hel, jättebra produktion med de grejer ni nämner (jag har väldigt svårt att förstå vad folk menar med "proffesionellt"). Vilka mjukvaror ni vill köra och hur ni skaffar dem är er ensak, men om ni vill köra protools så får ni köpa exempelvis Mbox som ljudkort.

Om jag vore er så skulle jag satsa på en stormembransmik inom er budget (ex studio project B1), ett ljudkort med ett par ingångar med ok preampar (mbox om ni vill köra PT), ett par budgetmonitorer (kanske Tapco el dyl), lite hörlurar och svänga loss.

Det är det som är grejen med 2000-talet om ni inte har märkt det. Även om jag själv sitter på Manley gold, Neumann, Neve och genelecs så är det faktiskt dax att inse att det inte är så det funkar längre. 😳

Sno farsans dator cracka ett reason och slå världen med häpnad från en potatiskällare i Finland! Punk is back!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay.. så här ligger det till. VISST du kan köpa de grejer som de sagt ovan, men NEJ du kommer ALDRIG att få det låta proffesionellt med de grejerna. Det du snackar om att du vill ha, göra låtar så du slipper åka till riktig studio, kan du aldrig komma över för priset av 20 000kr.

1. Blue, låter förfärligt.

2. Tannoy reveal, det var mina första monitorer och jag tror hellre jag mixar genom en fm-radio.

Manley ref-C. och vintagedesign DMP är det ända vettiga jag sett i detta forum som jag själv använder mig av. men istället för vintage skulle jag gärna föreslå ISA 430 MKII som låter underbar ihop med manley microfonen.

Men dessvärre kommer ni aldrig att komma upp i så hög standard om ni använder er av ett audiophile 2496, då det är ett budgetkort. Använder ni det kan ni i princip lika gärna gå o köpa en microfon på claes olson.

Ursäkta om jag kommer och förstör era drömmar, men att bygga en proffesionell studio är inte så billigt som 20 000kr. Ni får inte ens preampen för det priset!

nä, all kunskap, erfarenhet, känsla och prestation kan aldrig ersätta en jävligt dyr preamp.

det är en princip som alla framgångsrika inspelningar alltid har byggt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

skojar bara lite.

ni kan komma otroligt långt genom budgetutrustning (SmiLeyyy prata förståss en massa skit). det viktigaste är att ni lär er mer grundläggande saker, som att ha bra akustiska förutsättningar, hålla bra nivåer etc.

har ni sedan känsla och bra öra för vad ni håller på med, så behöver inte utrustningen vara något hinder.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

skojar bara lite.

ni kan komma otroligt långt genom budgetutrustning (SmiLeyyy prata förståss en massa skit). det viktigaste är att ni lär er mer grundläggande saker, som att ha bra akustiska förutsättningar, hålla bra nivåer etc.

har ni sedan känsla och bra öra för vad ni håller på med, så behöver inte utrustningen vara något hinder.

lycka till.

Kunde inte sagt det bättre själv.

SmilLeyy, om du är ironisk så går det inte riktigt fram.

Om inte, borde du göra en liten reality check. Det går att

spela in utan en Manley. Faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej , jag håller på att bygga prof. studio i finland med min komppis, och vi undra att vad är det egentligen du behöver för att kunna spela in med bra kavlité. alltså inget massa onödigheter, utan bara så att man kan börja spela in. vi har en lista på det vi ha änkt skaffa, kan ni vara snälla o berätta om det är nåt som inte är bra eller nåt som behövs ennu, allt är med i lista nedanför utom en preamp, som vi måste få några bra tips om :rolleyes:

LJUDKORT:

LJUDKORTET

MIC:

MIC 1

MIC 2

MIC 3

sedan en dator med mycket hårdskiva (250gb) med protools och detdär ljudkortet, vad annat behöver man....preampen jo, men kan ni tipsa om nån bra. och om det är nåt som fattas för att få det o funcka så kunde ni vara snälla o tipsa om någåt smått 😳 tack i förhand.

mvh /// Jonas & Hugo

Tjenare grabbar...

Ni snackade om hip hop och jag kunde inte hålla fingrarna i styr, utan måste få göra ett inlägg...

Jag håller på med hip hop musik och har gjort det i snart 15 år. Detta är vad jag har i min studio och då menar jag att det blir CD-kvalité. Jag har fått bedömningen utav producenter på Mono Music och de jobbar med dom störta i världen...

Dator - P4

HDD - 250Gb

Ram - 1024

Ljudkort - EMU 0404 ( Alltså bara två in och två utgångar)

Mixerbord - BEHRINGER EURODESK SL2442FXPRO

Mic - A51e

Hörlurar - BEHRINGER HPX2000

Musikprogram - Logic 5.1

Det var allt, och det vi får ut av denna studio är något otroligt...

Vi håller till i en gammal bankkassavalv på 70 kvm, fördelat på två rum... Sångbåset har vi själva byggt och ritningen har jag gjort, så vill Ni ha en kopia så säg bara till...

Kostnaden för allt detta med sångbåsbygget? Tro det eller ej = 20000:-

Hat gött och Lycka Till /// Salleman

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej , jag håller på att bygga prof. studio i finland med min komppis, och vi undra att vad är det egentligen du behöver för att kunna spela in med bra kavlité. alltså inget massa onödigheter, utan bara så att man kan börja spela in. vi har en lista på det vi ha änkt skaffa, kan ni vara snälla o berätta om det är nåt som inte är bra eller nåt som behövs ennu, allt är med i lista nedanför utom en preamp, som vi måste få några bra tips om :rolleyes:

LJUDKORT:

LJUDKORTET

MIC:

MIC 1

MIC 2

MIC 3

sedan en dator med mycket hårdskiva (250gb) med protools och detdär ljudkortet, vad annat behöver man....preampen jo, men kan ni tipsa om nån bra. och om det är nåt som fattas för att få det o funcka så kunde ni vara snälla o tipsa om någåt smått 😳 tack i förhand.

mvh /// Jonas & Hugo

Tjenare grabbar...

Ni snackade om hip hop och jag kunde inte hålla fingrarna i styr, utan måste få göra ett inlägg...

Jag håller på med hip hop musik och har gjort det i snart 15 år. Detta är vad jag har i min studio och då menar jag att det blir CD-kvalité. Jag har fått bedömningen utav producenter på Mono Music och de jobbar med dom störta i världen...

Dator - P4

HDD - 250Gb

Ram - 1024

Ljudkort - EMU 0404 ( Alltså bara två in och två utgångar)

Mixerbord - BEHRINGER EURODESK SL2442FXPRO

Mic - A51e

Hörlurar - BEHRINGER HPX2000

Musikprogram - Logic 5.1

Det var allt, och det vi får ut av denna studio är något otroligt...

Vi håller till i en gammal bankkassavalv på 70 kvm, fördelat på två rum... Sångbåset har vi själva byggt och ritningen har jag gjort, så vill Ni ha en kopia så säg bara till...

Kostnaden för allt detta med sångbåsbygget? Tro det eller ej = 20000:-

Hat gött och Lycka Till /// Salleman

Hej igen!

Glömde säga att studiomonitorerna är ett par - BEHRINGER TRUTH B2031A

C-ya // Salleman

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion..

Jobbar själv som ljudtekniker/musikproducent/ljudläggare sen många år tillbaka och arbetar både i en "riktig studio" och i min egna "hemstudio" och kan bara hålla med om att :

1. Lär dig att använda utrustningen!!! ( dyra saker i fel händer blir inte bättre.. )

2. Bra akustik i insp. & lyssningsrum ( ta hjälp av proffs, en konsultation behöver inte bli så dyr, och sen kanske ni kan hitta lite billigare sätt att nå dit ).

3. Det finns tyvärr inga genvägar här!!!! ( blir själv ofta påmind om det när man sitter och drömmer om nya fina saker man vill köpa för allt ska bli bättre ).

Jag kan bara nämna som exempel att i en produktion som jag håller på med nu ( rap/ hiphop ) har jag spelat in ca hälften av sången och "rappen" genom en Amek micpreamp ( dyyyr ) och en AKG C 12 mikrofon ( 30 000:- ) resten e gjort i min hemstudio med en Röde NTV (3000:-) genom ett mackie bord, och det är inte många som skulle höra skillnaden ( och om hör det så betyder inte det att det dyra alt. är bättre.... ). Det finns så mycket bra att hitta till billiga priser nu så snöa inte in er på att ni kommer göra bättre jobb bara för att sakerna kostar mer.

Var i en annan studio för ett tag sen som gör mycket stora jobb och dom berättade att numera så använde dom nästan enbart en ADK Vienna mik ( 3000:- ) efter att en artister efter en inspelning undrat :VILKEN mikrofon var det?? jag har aldrig låtit så bra.. ( och där användes annars betydligt dyrare saker..

Hoppas att detta kan ge någon liten hjälp i letandet..

Mvh. DJ-Nerdy

Link to comment
Dela på andra sajter

DjNerdy

Intressant att höra att du arbetar som ljudtekniker och att du har erfarenheter av både en prostudio, antar att det är en sådan, och en hemmastudio

skulle vara intresant att höra vad du tycker skillnaden är och hur mycket man kan göra kontra prostudion

mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...