Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I Sverige verkar vi haka upp oss ganska mycket pÄ om en sÄngare sjunger med "svengelsk" accent. Vad Àr det egentligen som Àr sÄ fel med detta? Vi Àr ju svenskar och det vore ju konstigt om inte det Àven hördes pÄ vÄrat uttal. Tycker att det mÄnga gÄnger kan bli ganska pÄklistrat dÄ vi i Sverige hela tiden ska försöka vara sÄ grymt internationella. Och varför reagerar vi inte nÀr en sÄngare sjunger med t ex skotsk accent. (Detta verkar gÀlla alla accenter dÀr man har engelska som modersmÄl) Nej, dÄ Àr det helt plötsligt pittoreskt och charmigt, medan en sÄngare som sjunger med svensk accent gÄr fetbort.

Varför Àr det sÄ?

Annons
Postat

Jag tycker det lÄter oseriöst och dÄligt. Varför vet jag inte, det Àr nog bara sÄ. DÀremot har jag hört amerikaner som tycker att svensk accent kan vara charmigt. Beror nog lite pÄ vart man kommer ifrÄn. Tycker du det Àven Àr fint om sÄngaren bryter pÄ tyska eller finska?

Postat (redigerat)
Jag tycker det lÄter oseriöst och dÄligt. Varför vet jag inte, det Àr nog bara sÄ. DÀremot har jag hört amerikaner som tycker att svensk accent kan vara charmigt. Beror nog lite pÄ vart man kommer ifrÄn. Tycker du det Àven Àr fint om sÄngaren bryter pÄ tyska eller finska?

Visst finns det accenter som lÄter finare eller fulare att sjunga pÄ men detta Àr nog som sagt en högst personlig smaksak vad man tycker. (ingen accent Àr sÄ ful att den totalt dödar en bra sÄngare tycker jag) Det hÀr med att vi i Sverige tycker att vÄran egen accent lÄter dÄlig tror jag snarare beror pÄ ett behov av att hela tiden kÀnna oss sÄ internationella (lÀs amerikanska) NÀr man ska öva pÄ accent Àr det ju amerikansk accent som gÀller och inte t ex skotsk. Visst kan man hÀvda att detta har att göra med att USA Àr en sÄ stor marknad men frÄgan Àr ju om man blir ratad dÀr om man sjunger pÄ svengelska eller om det bara Àr nÄt som vi sjÀlva tror? Det kanske bara Àr i Sverige man blir ratad för det och dÄ blir ju det hela lite löjligt.

Redigerat av Jejje
Postat

SjÀlv sÄ tycker jag att det lÄter rÀtt kasst. Men det beror oxÄ pÄ vad det gÀller för lÄt/stil

Abba kom ju undan med sin svĂ€ngĂ€lska rĂ€tt bra. Och det gick ju rĂ€tt bra för dom?! Det Ă€r ju iofs ovĂ€sentligt hur bra det gick. Men det som Ă€r vĂ€rst Ă€r dom som TROR att dom kan sprĂ„ket och spĂ€r pĂ„ mer sĂ„ att det blir patetiskt. Folk som försöker lĂ„ta amerikanskt eller brittiskt och jobbar jĂ€rnet pĂ„ det sĂ„ att det blir överstyr. ÄndĂ„ hör man kocken i mupparna!

Postat
SjÀlv sÄ tycker jag att det lÄter rÀtt kasst. Men det beror oxÄ pÄ vad det gÀller för lÄt/stil

Abba kom ju undan med sin svĂ€ngĂ€lska rĂ€tt bra. Och det gick ju rĂ€tt bra för dom?! Det Ă€r ju iofs ovĂ€sentligt hur bra det gick. Men det som Ă€r vĂ€rst Ă€r dom som TROR att dom kan sprĂ„ket och spĂ€r pĂ„ mer sĂ„ att det blir patetiskt. Folk som försöker lĂ„ta amerikanskt eller brittiskt och jobbar jĂ€rnet pĂ„ det sĂ„ att det blir överstyr. ÄndĂ„ hör man kocken i mupparna!

Precis, och vad Ă€r amerikanskt eller brittiskt egentligen? Är det sydstatsdialekt eller irlĂ€ndsk accent?

Postat (redigerat)

Precis, och vad Ă€r amerikanskt eller brittiskt egentligen? Är det sydstatsdialekt eller irlĂ€ndsk accent?

Snackar du dialekt nu eller? Jag menar sprÄket. Det Àr skillnad pÄ brittisk engelska och amerikansk engelska.

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Snackar du dialekt nu eller? Jag menar sprÄket. Det Àr skillnad pÄ brittisk engelska och amerikansk engelska.

Jag menar alltsÄ inte vilka ord man anvÀnder utan vilket uttal som man har. (alltsÄ dialekt)

Om man ska resonera sÄ att om man sjunger pÄ engelska ska man ha en "riksamerikansk accent" sÄ ska man vÀl resonera likadant nÀr det gÀller de som sjunger pÄ svenska? Men det kanske man gör? Ingen skÄnsk dialekt för nÄgon sÄngare med andra ord.

Postat (redigerat)

Jag tycker det Àr skönt att höra dialekter o accenter oavsett vilket sprÄk man sjunger pÄ. Vi snackar ju svenska till vardags, sÄ dÄ Àr det ju sjÀlvklart att det valda sprÄket kryddas av det. Men det Àr klart, gillar man inte det sÄ...köpt inte skivan lixom, hur svÄrt Àr det att lÄta bli?

D.A.D kommer jeg ihoug...dom sjöng typ pÄ dangelska, möe roli.

lp&u

Svante

Redigerat av svante
Postat
Jag tycker det Àr skönt att höra dialekter o accenter oavsett vilket sprÄk man sjunger pÄ. Vi snackar ju svenska till vardags, sÄ dÄ Àr det ju sjÀlvklart att det valda sprÄket kryddas av det. Men det Àr klart, gillar man inte det sÄ...köpt inte skivan lixom, hur svÄrt Àr det att lÄta bli?

D.A.D kommer jeg ihoug...dom sjöng typ pÄ dangelska, möe roli.

lp&u

Svante

Undrar hur mÄnga det Àr som ratar musik för att den sjungs pÄ svengelska? Skivbolagen hÀvdar ju detta och har det som ett argument för att alla som sjunger mÄste lÀra sig "rÀtt" uttal.

Postat

Jag tycker det kan vara charmigt, precis som engelska med tysk, fransk, japansk, spansk osv brytning kan vara charmigt. Men visst, det ger ju en lite "tafflig" kĂ€nsla som funkar jĂ€ttebra i vissa sammanhang men riktigt dĂ„ligt i andra... hörde nĂ„n tysk RnB-lĂ„t dĂ€r sĂ„ngen skulle vara sĂ„dĂ€r flĂ„sig och smĂ„porrig som den ofta Ă€r, dĂ€r var det riktigt plĂ„gsamt med brytningen... 😆 Men i mycket annan musik sĂ„ kan det tillföra en spĂ€nnande karaktĂ€r och personlighet till sĂ„ngen.

Postat

Om det Àr uppenbart svengelskt och bara fult sÄ Àr det obehagligt att lyssna pÄ. Men vissa sorters brytningar, typ Anna Ternheim om jag inte minns fel, Àr rÀtt snygga och gör bara att det lÄter mysigt. De dÀr som Àr sÄ smÄ sÄ det nÀstan skulle kunna misstas för dialekt och inte brytning.

Postat

Nej. Svengelska Àr jobbigt. Ska det göras sÄ ska det göras ordentligt. Blir ju som om nÄgon bryter nÀr den sjunger pÄ svenska och det Àr ju inte heller sÄ mysigt (inget illa menat).

Postat (redigerat)
Om det Àr uppenbart svengelskt och bara fult sÄ Àr det obehagligt att lyssna pÄ. Men vissa sorters brytningar, typ Anna Ternheim om jag inte minns fel, Àr rÀtt snygga och gör bara att det lÄter mysigt. De dÀr som Àr sÄ smÄ sÄ det nÀstan skulle kunna misstas för dialekt och inte brytning.

mja hon bryter inte, dÀremot blandar hon amerikanskt och brittiskt uttal, men det kÀnns sÄ typiskt för sÄn lattemusik (gillar dock henne som fan)

att bryta lite pÄ brittisk engelska.

förövrigt KAN brytning vara supercharmigt och i vissa fall bara HEEELT jÀttefult.

Tysk brytning gÄr dock aldrig att komma undan med.

men som nÄn skrev, vÀrst Àr verkligen sÄna som tror sig vara fullÀndade och bara lÄter bedrvöligt mycket cowboy, hemskt!

Redigerat av mietek
creel (oregistrerad)
Postat

SÄnt lÄter förjÀvligt. Oseriöst lÄter det ocksÄ, som nÄgon sa.

Tycker man det lÄter ballt sÄ, kör pÄ det dÄ.

Om man inte vill vara internationell och sjunga engelska sÄ tycker jag man ger fan i det och sjunger pÄ sitt modersmÄl sÄ det blir ordentligt. Inget mittemellan. Det Àr ju dÄ man lÄter som en kass hÀrmapa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.