Jump to content
Annons

Export audio mixdown till MP3


Elvis3

Recommended Posts

Tjipp,

Har gått från Cubase LE till Studio 4 och det verkar OK so far. Ett problem: Behöver skapa MP3or av vissa Wav-filer. Har då importerat in wav-fil in i ett projekt i Cubase Studio 4 - allt OK. MEN... då jag ska köra export audio mixdown så kommer det bara upp 5 valbara filtyper (Wav. AIFF etc) och ingen är MP3....

Varför finns inte MP3 med bland filtyperna i rullgardinen "File format". Annan lösning inom Cubase?

MVH/Elvis3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase Studio 4 kan inte exportera till MP3 utan att du köper Steinbergs mp3-tillägg.

Köp inte det. Slöseri med pengar.

Exportera wav och använd en annan mp3-kodare. Lamedrop är både gratis och ger bättre ljud på mp3-filerna än Frauenhofer-kodaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow,

Det var en överraskning att man måste köpa till en sådan... dvs att det inte ingår i programmet. Anyway, jag kommer att följa ert råd och hämta ett program....

Tack för snabba svar!

Elvis3

Link to comment
Dela på andra sajter

Fåneri på hög nivå att Steinberg inte tillhandahåller samma mp3-omvandlare i Cubase som de har i Wavelab. Om man betalar 8-9000 för ett prog vill man ha ett komplett program och nuförtiden är det lika vanligt/om inte vanligare att släppa på nätet som på skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man betalar 8-9000
...så får du Cubase 4 som har mp3-kodare.

Det här gäller bara Cubase Studio 4 och Cubase AI4.

Speaking of Cubase Studio 4 we decided to lower the price a bit by leaving out the MP3 codec since not all users need it and I guess they don't want to pay for it either.

If we'd included the codec for free this would actually have been a serious amount of money keeping the quantities in mind that we ship.

Jag behöver inte denna codec och uppskattar att programmet därmed blev "billigare".

Däremot är det en poäng att ännu billigare program som t ex Logic Express (!) har mp3-export.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...