Jump to content
Annons

Stämmer du guran i alt stämmningar


spaceman

Recommended Posts

Tjena,

Skulle vara kul att veta ifall ni stämmer om guran i alternativa stämmningar

istället för den tradionella och isåfall hur ?

Också ifall ni får en låt som låt säg går i giss på noter och för att göra det

mera lättspelat stämmer ner guran en halv ton för att det ska passa ihop med

dom andra i instrumentkedjan i giss.

Gäller även för elbas, och kan ju också transponeras ner på en klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena,

Skulle vara kul att veta ifall ni stämmer om guran i alternativa stämmningar

istället för den tradionella och isåfall hur ?

Också ifall ni får en låt som låt säg går i giss på noter och för att göra det

mera lättspelat stämmer ner guran en halv ton för att det ska passa ihop med

dom andra i instrumentkedjan i giss.

Gäller även för elbas, och kan ju också transponeras ner på en klaviatur.

Jag stämmer om hela tiden, både för att det blir lättare att spela (sparar tid) och för att det ökar min kreativitet.

Jag orkar inte översätta den här listan till svenska men dom flesta ska nog förstå ändå. (lista över olika stämningar som jag använder, postat på ett engelskt forum förut):

D-major ADADF#AD

D-Minor ADADFAD

D-majordom7 ADACF#AD

D-Minordom7 ADACFAD

D-9 ADADF#CE

D-Min9 ADADFCE

D-MAJ7 ADAD#F#AD#

D-dim A#DA#DFA#D

C-major GCGCGCE

C-Minor GCGCGCD#

C-major7 GCGCGA#E

C-Minor7 GCGCGA#D#

C-9 GCGCGA#D

C-Min9 GCGDGA#D#

B-7 AD#AD#F#HD#

B-Minor7 ADADF#HD

B -Minor ADHF#HF#H

Sen använder jag diverse dropstämning och liknande när nöden kräver det. Capo är också väldigt bra att ha till hands. Varför jag använder dessa 3 grund tonarter är på grund av slapheten jag får i strängarna, sen använder jag capo för att komma åt dom olika tonarterna jag behöver.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar D-major som Desecrated skrev upp. Min låt som heter "Where's Your Cross" som är inspelad med den stämmningen.

Brukar köra en annan skum också, såg inte om Desecrated hade med den men det är C-A-D-G-B-D. Orkar inte ens tänka ut vad det ska kallas, men det låter bra "Monster" är inspelad med den stämmningen.

Ska nog testa några av de som Desecrated rekommenderade, finns ju även den här sidan med ett gäng alternativa stämmningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar stämma ner översta E -> D när jag kör lite tyngre grejor. Annars brukade jag stämma om guran till ett öppet E-dur-ackord när jag lirade slide förr i tiden. Har experimenterat alldeles för lite alternativa stämningar dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Desecrated,

Många spännande stämmningar. Nu ska det skruvas... :rolleyes:

Har du någon personlig favorit ?

Jag gillar dim ackord stämningen, det är lätt att spela modern konstmusik på det sättet men också roligt att försöka spela vanliga moll/dur, du får som kasta bort all teori och spela på känslan. Sen B-moll klingar väldigt snyggt, jag brukar stämma min akustiska gitarr i det. Dast då blir det BF#BF#BD. Man får köpa tjockare strängar om man ska ha så en längre tid men när det är klart så klingar det verkligen snyggt, när man stämmer i ackord så blir ju resonansen annorlunda också, gitarren skiner som upp lite.

Att stämma i maj7 är också behgligt, då kan man spela "jazz" utan att behöva kunna allt för mycket jazzteori. Jag har kommit undan med den nån gång när kunder velat ha jazzpartier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...