Jump to content
Annons

Trådlöst nätverk hemma


Hellpig

Recommended Posts

Ja. Har flyttat, kommer att ha 'studion' i ett eget rum men nätverksuttaget sitter i vårt sovrum. Det blir ett måste med trådlöst nätverk hemma nu men jag har ingen aning om vad man skall ha. Det skall funka bra, inga störningar i trafiken och kunna klara samma hastighet som min uppkoppling (som är 100 ner, 10 up). Någon som kan rekommendera vad jag skall köpa?

Jodå, det är musikrelaterat eftersom jag inte kan tänka mig en musikproduktionsdator utan uppkoppling... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja. Har flyttat, kommer att ha 'studion' i ett eget rum men nätverksuttaget sitter i vårt sovrum. Det blir ett måste med trådlöst nätverk hemma nu men jag har ingen aning om vad man skall ha. Det skall funka bra, inga störningar i trafiken och kunna klara samma hastighet som min uppkoppling (som är 100 ner, 10 up). Någon som kan rekommendera vad jag skall köpa?

Jodå, det är musikrelaterat eftersom jag inte kan tänka mig en musikproduktionsdator utan uppkoppling... 😏

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094619

...använder i alla fall jag.

Hur mycket störningar och vilken hastighet du sen får beror på huskonstruktion/väggar, avstånd och vilken "radiomiljö" du befinner dig i (läs bland annat hur många andra trådlösa nätverk du har i närheten).

Jag har ganska långa avstånd och tjocka väggar och tidvis över 20 andra trådlösa nätverk inom "räckhåll", och en hel del andra signaler, vilket innebär en ganska tuff radiomiljö och alltså med en del krockar. Den här routern är dock den bästa jag testat hittills.

Vad en trådlösa router klarar på papperet kontra överföringen i praktiken är dock två olika saker, så räkna inte med att du får maxfart enligt specarna i praktiken, oavsett vilken du köper. Krypteringen - som du naturligtvis bör använda - drar också ner farten...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

En trådlös uppkoppling på 100Mb utan bortfall kan nog vara i sämsta laget. Själv har jag en 24 Mb's uppkoppling och kör trådlöst till laptopen (har ingen koll på standard, 802.11G kanske...) och jag har ungefär 33% av min fulla hastighet när det är trådlöst. I med kabeln så är det inga problem att hålla farten uppe men så fort det blir trådlöst så får man enligt mina erfarenheter räkna med rätt så rejält bortfall.

Har haft 4-5 olika routrar till olika datorer och allt jag säkert kan säga är: Håll dig borta från D-link! 😏

Inte funderat på att köra via eluttaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

En trådlös uppkoppling på 100Mb utan bortfall kan nog vara i sämsta laget. Själv har jag en 24 Mb's uppkoppling och kör trådlöst till laptopen (har ingen koll på standard, 802.11G kanske...) och jag har ungefär 33% av min fulla hastighet när det är trådlöst. I med kabeln så är det inga problem att hålla farten uppe men så fort det blir trådlöst så får man enligt mina erfarenheter räkna med rätt så rejält bortfall.

Har haft 4-5 olika routrar till olika datorer och allt jag säkert kan säga är: Håll dig borta från D-link! 😲

Inte funderat på att köra via eluttaget?

Jo, jag har kollat diverse "Homeplugs" för eluttag men är lite osäker... har läst på flera ställen att de har en tendens att dra ner hastigheten till 1/3 av den möjliga och det låter ju lite avskräckande. Så om jag köpte en "homeplug" skulle jag få ut ungefär 30 av 100 Mps och det känns ju så där skoj. 😆 Frågan är då hur mycket t ex ovanstående router skulle ge mig... får nog leta vidare innan jag bestämmer mig. Eller så får jag på något sätt dra 15-20 m TP-kabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag testade att köra homeplug (denna variant http://www.webhallen.com/prod.php?id=50007&traff=1) som teoretiskt skulle klara 85mbit/s

mitt bredband är på 28mbit/s och när jag mäter trådat med tptest kommer jag upp i c: a 16mbit/s

genom homeplugarna låg jag på c:a 10-12mbit/s med tptest vilket jag tyckte var ok MEN då jag skapade ett nätverk mellan datorerna var det ungefär samma siffror (eller tom. lite lägre) vid filöverföring...alltså endast c:a 10% mot vad jag fick med kabel så homepluggarna åkte kvickt tillbaka till affären

sitter med samma problem och har tänkt att dra kablar på utsidan av huset men måste borra i fasaden och det tar emot lite...

om jag oxå får sticka in med en fråga.....moderna routers som den som violiner nämner, agerar dom adsl-modem oxå? om inte är det krångligt att få dom att funka ihop med adsl-modemet som ju redan innehåller wifi, router och brandvägg (jag har ett Thomson Speedtouch 780WL som följde med abbonemanget från TDC, hos TDC säger dom dock att den ska vara bra)

kolla in https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;hl=homeplug , jag fick rätt bra med svar

/petri

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter med samma problem och har tänkt att dra kablar på utsidan av huset men måste borra i fasaden och det tar emot lite...

Men du som är så lik Matte i "Bygglov" borde väl kunna fixa det där på en halvminut 😏😆

EDIT: sorry för tramset, dra ledning röstar jag för...om du nu inte bor i ett sånt där nybyggt hus som får fuktskador om man borrar i det...

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera att använda D-Links grejer. Jag har använt dem eftersom de är billiga, men jag kan bara säga att de strular och slutar funka. 😏

Det där är lika sant som att Behringers prylar strular och slutar funka.

Vi kör en D-Link-router i radiostudion som har rullat på 24/7 i några år nu, helt utan avbrott. Med tanke på att det säljs väldigt många D-Link-prylar (de flesta hemmaanvändare jag känner har minst en pryl från D-link) så tycker jag att det skulle vara konstigt om majoriteten av deras produkter är skit. Var det så, då skulle konsumentorganisationerna ha sagt ifrån för länge sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera att använda D-Links grejer. Jag har använt dem eftersom de är billiga, men jag kan bara säga att de strular och slutar funka. 😏

Det är min erfarenhet av D-Link också. Köper aldrig D-Link nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...