Jump to content
Annons

Digitalt jordproblem


MindWarp

Recommended Posts

Jag har nyss fått ihop min nya dator, en bärbar. Till denna har jag ett FireWire-ljudkort, ett M-Audio AudioPhile.

När jag kör datorn på nätström, så hörs det ett surrande ljud. Volymen på detta är lika oavsett vilken nivå jag väljer för output. När jag kör datorn på batteri, är allt som det ska. Både dator och ljudkort får sin matningsspänning från samma eluttag, så fasfel kan vi glömma. Dock är uttagen ojordade.

Jag har mätt nivåskillnaden mellan datorns FW-port och ljudkortets FW-port till 40 mVDC så jag kör på nätström och 0 mVDC då jag kör på batteri.

Nåt tips på hur jag kan få detta att bli som det ska?

Ljudkortet fungerar som det ska i båda fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har nyss fått ihop min nya dator, en bärbar. Till denna har jag ett FireWire-ljudkort, ett M-Audio AudioPhile.

När jag kör datorn på nätström, så hörs det ett surrande ljud. Volymen på detta är lika oavsett vilken nivå jag väljer för output. När jag kör datorn på batteri, är allt som det ska. Både dator och ljudkort får sin matningsspänning från samma eluttag, så fasfel kan vi glömma. Dock är uttagen ojordade.

Jag har mätt nivåskillnaden mellan datorns FW-port och ljudkortets FW-port till 40 mVDC så jag kör på nätström och 0 mVDC då jag kör på batteri.

Nåt tips på hur jag kan få detta att bli som det ska?

Ljudkortet fungerar som det ska i båda fallen.

Låter som att din nätaddapter/konverterare från 220VAC (vägguttaget), till vad din bärbara dator vill ha för spänning, som inte mår riktigt bra. Detta då du endast har problemet då du matar datorn från vägguttaget.

Låter som att det är du själv som byggt/modifierat din bärbara dator och om så är fallet blir det nog svårt att få någon form av garrantiåtgärd 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss fått ihop min nya dator, en bärbar. Till denna har jag ett FireWire-ljudkort, ett M-Audio AudioPhile.

När jag kör datorn på nätström, så hörs det ett surrande ljud. Volymen på detta är lika oavsett vilken nivå jag väljer för output. När jag kör datorn på batteri, är allt som det ska. Både dator och ljudkort får sin matningsspänning från samma eluttag, så fasfel kan vi glömma. Dock är uttagen ojordade.

Jag har mätt nivåskillnaden mellan datorns FW-port och ljudkortets FW-port till 40 mVDC så jag kör på nätström och 0 mVDC då jag kör på batteri.

Nåt tips på hur jag kan få detta att bli som det ska?

Ljudkortet fungerar som det ska i båda fallen.

Låter som att din nätaddapter/konverterare från 220VAC (vägguttaget), till vad din bärbara dator vill ha för spänning, som inte mår riktigt bra. Detta då du endast har problemet då du matar datorn från vägguttaget.

Låter som att det är du själv som byggt/modifierat din bärbara dator och om så är fallet blir det nog svårt att få någon form av garrantiåtgärd 😄

Nej, har inte byggt/modifierat något alls. Men tanken om nätdelen kan vara rätt, den blir varmare än vad en nätdel brukar bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en gammal tråd om detta på VST-forum. Hoppas att det kan hjälpa dig...

Tack! Problemet löst (tillfälligt) genom att koppla datorn i annat eluttag.

Gott! 🙂

Lite nyfiken, vad det är för dator du använder? 😄

Samma som alla andra med samma problem - Dell!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...