Jump to content
Annons

Tips på hårdvara till hemstudio?


Legolas

Recommended Posts

Efter en tids lackande motivation av musikskapande har jag tänkt uppgradera min hemstudio. Nu vill jag att det skall låta bra - kosta vad det kosta vill!!

Funderade på en riktigt bra mick och en fet kanalstripp till o börja med.

Nån som har koll o vet vad man skall köpa för mic för att det skall låta riktigt bra?

Funderade på en Neumann men det kanske e lite overkill?

Sen funderade jag på kanalstrippen Focusrite trakmaster som fick goda recensioner här i Studio men frågan är om det finns något bättre...jag är redo o spendera ung. 10 000 kr på en peramp/kompr/eq som låter RIKTIGT bra studiomässigt.

Sen funderade jag på en digitalmixer....vad är det för fördelar med en sån jämfört med en analog vanlig mixer? är det att allt analogt brus försvinner eller nått?

Jag vill komma igång med muskien igen nu..men har jag inte bra ljud så får jag ingen motivation. Snälla hjälp mej!! Ljudkort o bra dator har jag.....

20-25 000 hade jag tänkt o lägga ut som max........

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Efter en tids lackande motivation av musikskapande har jag tänkt uppgradera min hemstudio. Nu vill jag att det skall låta bra - kosta vad det kosta vill!!

Funderade på en riktigt bra mick och en fet kanalstripp till o börja med.

Nån som har koll o vet vad man skall köpa för mic för att det skall låta riktigt bra?

Funderade på en Neumann men det kanske e lite overkill?

Sen funderade jag på  kanalstrippen Focusrite trakmaster som fick goda recensioner här i Studio men frågan är om det finns något bättre...jag är redo o spendera ung. 10 000 kr på en peramp/kompr/eq som låter RIKTIGT bra studiomässigt.

Sen funderade jag på en digitalmixer....vad är det för fördelar med en sån jämfört med en analog vanlig mixer? är det att allt analogt brus försvinner eller nått?

Jag vill komma igång med muskien igen nu..men har jag inte bra ljud så får jag ingen motivation. Snälla hjälp mej!! Ljudkort o bra dator har jag.....

20-25 000 hade jag tänkt o lägga ut som max........

en preamp som slår allt är göteborgs neve kopian.....vintagedesign http://www.vintagedesign.se/...kan köpas på goldenagemusic.......dej är så j***a bra att det inte är sant.....provade det med manley mikrofonen och det låter svinbra.....tror du kan få den för ~10000.....

annars rekommenderar jag voicemaster pro för ~4000 på musiciansgear, men som sagt går det inte att jämföra med vintagedesign's

om vintagedesign produkter:

DMP & CA73 har använts för sång och trummor på Gyllene Tider's nya CD "Finn Fem Fel!

Samma sak på Niklas Wahlgrens nya platta! DMP's har tidigare även använts på Gessles Massarin! Alla tre plattorna är inspelade i Tit's & Ass studion och Christoffer Lundqvists AGM!

CA73'or och QMP (4 ch DMP) har även använts på ett flertal spår på Ana's nya platta, inspelade hos Marcus Black och Christer Jansson!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

åhh! vill ha vill ha vill ha!!

Men hur beställer man en sån då? Vart?

Om jag köper en DMP eller CA73 så kopplar jag den direkt till ljudkortet. Men om jag då vill ha typ ett reverb i realtid när jag spelar? Då måste jag ha en effektprocessor oxå...men hur kopplar jag in den tillsammans med preampen eftersom jag inte kommer att ha någon mixer i signalkedjan? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.goldenagemusic.se/

vill du ha reverb i realtid med i inspelningen eller vad? i så fall kopplar du

mikpreamp -> reverb-> soundcard -> högtalare

OBS:men då spelar du in reverben också!!!!

men vill du bara lyssna på reverben medans du spelar in gör du så här

mikpreamp -> soundcard -> reverb -> högtalare

om du vill bara lyssna på reverb på sången och har bakgrundsmusiken utan reverb på utgången då är det en mixer som ska införskaffas (eller ett ljudkort med många in- och utgångar)

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

ok..tack! 😉

jo jag tycker att man få bättre feeling med ilagt reverb vid inspelning än att spela rent o sen lägga på effekterna sen....vet du hur dom gör i proffsstudior med det?

sjunger dom in helt utan effekter o sen lägger på?

Brukar dom köra med mjukvarureverb eller har dom hårdvara? Nått tips på nått proffsreverb som använts i studio-sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

jasså där ser man..intressant!

Kollade på vintagedesigns prylar DMP och CA73 moduler. Det är ju rena preamps utan nån som helst komprission i. Då lär man oxå köpa Cl1:an som är en kompressor men då kan ja tänka mej att kostnaden blir över 20 000 kr för en DMP och en CL1:a tillsammans. Visserligen får man de bästa prylarna för en hemmastudio men....puh....smärtsamt för plånboken.

Frågan är då: Kan jag köpa de två burkarna och koppla ihop dom tillsammans med en extern reverbburk UTAN att behöva koppla in en mixer? O sen framöver kanske man vill ha en fet EQburk oxå...hmm....

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt, en mixer är ju alltid att föredra för externa effekter...

vill du skydda ingångstegen i ljudkortet kan du köper nån separat kompressor/limiter som låter bra

har du ljudkort med många in och utgånger så kan det också gå vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Efter en tids lackande motivation av musikskapande har jag tänkt uppgradera min hemstudio. Nu vill jag att det skall låta bra - kosta vad det kosta vill!!

Funderade på en riktigt bra mick och en fet kanalstripp till o börja med.

Nån som har koll o vet vad man skall köpa för mic för att det skall låta riktigt bra?

Funderade på en Neumann men det kanske e lite overkill?

Sen funderade jag på  kanalstrippen Focusrite trakmaster som fick goda recensioner här i Studio men frågan är om det finns något bättre...jag är redo o spendera ung. 10 000 kr på en peramp/kompr/eq som låter RIKTIGT bra studiomässigt.

Sen funderade jag på en digitalmixer....vad är det för fördelar med en sån jämfört med en analog vanlig mixer? är det att allt analogt brus försvinner eller nått?

Jag vill komma igång med muskien igen nu..men har jag inte bra ljud så får jag ingen motivation. Snälla hjälp mej!! Ljudkort o bra dator har jag.....

20-25 000 hade jag tänkt o lägga ut som max........

en preamp som slår allt är göteborgs neve kopian.....vintagedesign http://www.vintagedesign.se/...kan köpas på goldenagemusic.......dej är så j***a bra att det inte är sant.....provade det med manley mikrofonen och det låter svinbra.....tror du kan få den för ~10000.....

annars rekommenderar jag voicemaster pro för ~4000 på musiciansgear, men som sagt går det inte att jämföra med vintagedesign's

om vintagedesign produkter:

DMP & CA73 har använts för sång och trummor på Gyllene Tider's nya CD "Finn Fem Fel!

Samma sak på Niklas Wahlgrens nya platta! DMP's har tidigare även använts på Gessles Massarin! Alla tre plattorna är inspelade i Tit's & Ass studion och Christoffer Lundqvists AGM!

CA73'or och QMP (4 ch DMP) har även använts på ett flertal spår på Ana's nya platta, inspelade hos Marcus Black och Christer Jansson!

Hur står sig Neve Portico 5012 mot Vintagedesign DMP? 🙂

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...