Tophe Postat 13 augusti 2007 Postat 13 augusti 2007 Vi gjorde ca 20 tagningar med stålsträngad gitarr på en vers och fick till slut en perfekt. Men problemet är att på ett ställe kommer ett ganska genomträngande gnisselljud. Det är en lugn plocklåt och i övrigt är det inget stränggnissel. Har ni något tips på hur jag kan maskera det lilla gnisslet utan att paja ljudbilden för mycket? Det är bara 1/2 sekund långt men hörs mycket. Kan jag dölja det på något sätt? Tacksam för hjälp!
sixties Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 kopiera samma sekvens från ett annat ställe i spåret och lägg det över.
Assar Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Nu spånar jag ... Skulle det funka att använda fasfel genom att kopiera spåret, ta bort allt utom gnisslet i det nya spåret och därefter fasvända det?
Ahab Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Går det att mha automation dra ner volymen under den 1/2-sekunden?
Majken Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 kopiera samma sekvens från ett annat ställe i spåret och lägg det över.Bra svar, jag håller på Sixties. Jag menar herrejöses, ni har ju tjugo tagningar. Finns hur mycket som helst att klippa och crossfejda mellan för att få ihop en bra tagning.
Strange Leaf Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Jag funderar lite hur man kan tycka att en och samma tagning är perfekt samtidigt som den har ett gnissel man inte kan leva med? Jag antar att ni ska loopa den till döds genom låten, för annars hade ju gnisslet kunna vara kvar eller hur? Min första tanke är, ring någon som kan spela gitarr och be dom hjälpa er. Då kan ni också få flera bra tagningar = lite nyansskillnader mellan verserna. Annars får ni editera enligt förslagen ovan.
berra_- Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Gör som majken och sixties säger. Med 20 tagningar bör det itne vara något problem. Annars är det bara att ta om
jarlo Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Nu spånar jag ... Skulle det funka att använda fasfel genom att kopiera spåret, ta bort allt utom gnisslet i det nya spåret och därefter fasvända det? Om man lyckas med konststycket att isolera gnisslet på det där sättet borde det väl inte vara några problem att ta bort det (istället för att ta bort allt annat och trixa med fas).
tbruce Postat 14 augusti 2007 Postat 14 augusti 2007 Nu spånar jag ... Skulle det funka att använda fasfel genom att kopiera spåret, ta bort allt utom gnisslet i det nya spåret och därefter fasvända det? Menar du med EQ? För EQn blir ju knappast mer exakt för att du inverterar effekten av den... Säg att du använder ett bandpassfilter för att isolera gnisslet, och sedan fasvänder det mot originalet, då kunde du ju lika gärna använt ett motsvarande bandnotchfilter istället...
jarlo Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 Nu spånar jag ... Skulle det funka att använda fasfel genom att kopiera spåret, ta bort allt utom gnisslet i det nya spåret och därefter fasvända det? Menar du med EQ? För EQn blir ju knappast mer exakt för att du inverterar effekten av den... Säg att du använder ett bandpassfilter för att isolera gnisslet, och sedan fasvänder det mot originalet, då kunde du ju lika gärna använt ett motsvarande bandnotchfilter istället... Var det inte det jag sa? 😛😛
Mr Keys Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 hmmm.....hade: 1: testat att kopiera stället någonannanstans ifrån....borde funka jättebra.... 2: testat med EQ, och man kan isolera någonfrekvens med skarpt Q-värde, och sedan automatisera så att EQ'n endast är aktiv på just det stället..... 3: testat med någon "de-esser" typ,som man kan ställa skarpheten på.....i sådana fall isolerar man frekvenserna det handlar om, och ställer in den så att den trycker ihop det just där....även här kan man automatiera så att kompressorn bara jobbar just på det stället i låten..... 4: nya tagningar....
sixties Postat 17 augusti 2007 Postat 17 augusti 2007 hur gick det? har du löst problemet? vilken metod valde du?
Tophe Postat 20 augusti 2007 Trådstartare Postat 20 augusti 2007 Tack för svaren! Jag kommer nog lämna det kvar faktiskt.. Inte så farligt. Annars kommer jag nog använda crossfade-funktionen som tipsades om. Tack så mycket.
creel (oregistrerad) Postat 1 september 2007 Postat 1 september 2007 Låt oss få höra det så är det lättare att säga hur du bör göra. Har du en annan tagning som spelar samma grej utan gnissel så är det ju bara att klippa in det, enkelt och snyggt fixat.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.