Jump to content
Annons

för stark metronomvolym


Lina

Recommended Posts

Annons
vet inte vilken version du använder men kolla längst till höger i mixern (kanske får dra i rull-listen)

Nope... inget audition-reglage längst till höger. Längst till höger finns "Main-out 12 left". Jag använder för tillfället Cubase LE, kan det förklara saken? Jag fattar noll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gå in på "Transport" i den översta menyn. Tryck på "Metronome Setup...", och där finns en liten volymregel för klicket.

Nope... inget audition-reglage längst till höger. Längst till höger finns "Main-out 12 left". Jag använder för tillfället Cubase LE, kan det förklara saken? Jag fattar noll 😳
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gå in på "Transport" i den översta menyn. Tryck på "Metronome Setup...", och där finns en liten volymregel för klicket.

Nope... inget audition-reglage längst till höger. Längst till höger finns "Main-out 12 left". Jag använder för tillfället Cubase LE, kan det förklara saken? Jag fattar noll 😳

OK, jag ska förklara lite bättre... Problemet är att om jag ställer medhörningen i hörlurarna lagom högt så är metromonljudet så starkt att det läcker ut ur lurarna och kommer med i inspelningen... trots att volymregeln i "Metronome Setup..." står så lågt det går. Och jag har inte kommit på något sätt att höja allt utom metronomen så att jag kan sänka den totala hörlursvolymen och därmed även metronomljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gå in på "Transport" i den översta menyn. Tryck på "Metronome Setup...", och där finns en liten volymregel för klicket.

Nope... inget audition-reglage längst till höger. Längst till höger finns "Main-out 12 left". Jag använder för tillfället Cubase LE, kan det förklara saken? Jag fattar noll 😳

OK, jag ska förklara lite bättre... Problemet är att om jag ställer medhörningen i hörlurarna lagom högt så är metromonljudet så starkt att det läcker ut ur lurarna och kommer med i inspelningen... trots att volymregeln i "Metronome Setup..." står så lågt det går. Och jag har inte kommit på något sätt att höja allt utom metronomen så att jag kan sänka den totala hörlursvolymen och därmed även metronomljudet.

Vill mig minnas att man håller ner control på tangentbordet och sen klickar på metronomknappen på transportbaren. Så får man upp ett fönster där man kontrollera metronomen. Där kan man ställa volymen både på låga och höga klicket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja... om man använder MIDI-metronomen, men jag använder audio-metronomen... tänkte att jag skulle slippa använda MIDI-metronomen.

Ok sorry!

Jag är tacksam för alla försök att lösa mitt problem 😳 , även om ingen satt fingret på lösningen än. Någon mer som har någon idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Transport-->Metronome setup--->dra volymreglaget till vänster

Tack, men det har jag förstått... problemet är den stora nivåskillnaden mellan metronomen och det inspelade. Ställer jag metronomvolymreglaget i mitten av skalan så dör jag... nästan, och sänker jag då hörlursvolymen så har jag en på tok för svag medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transport-->Metronome setup--->dra volymreglaget till vänster

Tack, men det har jag förstått... problemet är den stora nivåskillnaden mellan metronomen och det inspelade. Ställer jag metronomvolymreglaget i mitten av skalan så dör jag... nästan, och sänker jag då hörlursvolymen så har jag en på tok för svag medhörning.

Sänk den mer än till halva skalan då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Transport-->Metronome setup--->dra volymreglaget till vänster

Tack, men det har jag förstått... problemet är den stora nivåskillnaden mellan metronomen och det inspelade. Ställer jag metronomvolymreglaget i mitten av skalan så dör jag... nästan, och sänker jag då hörlursvolymen så har jag en på tok för svag medhörning.

Sänk den mer än till halva skalan då.

Problemet är att det inte räcker att dra ner den till minsta möjliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ som är lite joxigare äar ju at göra ett eget klick. Ta drumeditorn och sätt den på fjärdedelar sätt ett slag t e x ett kantslag på fjärdedelarna. Bounca och du har ett reglerbart audiotrack. 🙂

Så brukar jag göra (förutom att jag inte vet vad bounca är - är det verkligen ett svenskt ord? 😄 ).

Men håller med Lina om att detta borde vara möjligt att ställa in på ett vettigt sätt.

Redigerat av Tant Fransa
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ som är lite joxigare äar ju at göra ett eget klick. Ta drumeditorn och sätt den på fjärdedelar sätt ett slag t e x ett kantslag på fjärdedelarna. Bounca och du har ett reglerbart audiotrack. 😊

Ja... så får det nog bli. Lite bökigt som du säger men det löser i alla fall problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...