Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej, Jag e dålig på d här med mastering, så tänkte ta o försöka reda ut ett par allvarliga problem som jag har. Jag jobbar med cubase SX och använder vst instrument tillsammans med midi spår. Min fråga är hur man gör när man e klar med låten o man vill gå över till mastring delen. Ska man då spara alla spåren för sig som waw eller alla tilsammans. Det går juh lixom int eo lägga på DX på midi.

hmmm jag kanske e helt ute och cyklar, snälla hjälp? 😆

Annons
Posted

exportera hela låten till en stereo wav fil...sen importera du wav-filen i ett annat program, jag använder adobe audition, fast det finns massa andra program som cool edit, wavelab, soundforge mm....där gör man då små anpassningar och finjusteringar av låten (wav-filen)!!

resultatet blir då en wav-fil som man kan bränna på en cd och som låter bra (det kräver att mixen också är bra)!!

Posted (edited)

för skojs skull

så här ser ett professionellt mastering rum ut 😆

masteringroom2.jpg

Observera....INGET MIXERBORD!!!

Och så här ser ett mastering rum ut i form av ett vst 😱

screenshot.jpg

Edited by alexfree
Posted

man lär sig något nytt varge dag 😆 förresten varför måste jag mastra i något annt program än cubase? d bode väl fungera prima?

Posted
jag känner inte till cubase, det går kanske där också!?!?

Visst går det bra!

Men nog finns det ett antal trådar som beskriver vitsen med mastring, för nybörjare?

Rekommenderar Ozone från Izotope som ett ställe att börja på.

Enkel att komma igång med samt bra manual.

Guest dubsmith
Posted

gillade lavalampan på bilden! riktigt fräsig

Posted
....det mäter ljudtrycket i luften

[O/T]

..Ljudtrycksmätare säger du?? ..och formad som ett gigantiskt stolpiller.. hmmm...det förklarar varför det inte finns en stol heller... 🙂

[O/T]