Jump to content
Annons

Svenska mikar: GA Projects & JJ Labs


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Kommer frÄn Kina.

Det funkar som sÄ att man hittar en kinesisk fabrik, det finns flera. SlÄr i deras katalog och vÀljer nÄn eller nÄgra modeller. BestÀller man nÄgra hundra sÀtter de din logga pÄ micken. De kan till och med lacka micken in nÄgon lÀcker svart fÀrg. NÄgra veckor senare kommer containern med grejor du bestÀllt. Sen Àr det bara att krÀnga pÄ.

En del av de hÀr mickarna Àr skitbra för smÄ pengar. Det svÄra Àr att hitta vilka av dem som Àr det, för det finns rÀtt dÄliga ocksÄ. Och de skiljer sig rejÀlt frÄn exemplar till exemplar eftersom kvalitetskontrollen kan vara rÀtt dÄlig.

Och det Àndrar sig över tiden. Kvaliteten ohch mickarna blir bÀttre för varje Är.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
Kommer frÄn Kina.

Det funkar som sÄ att man hittar en kinesisk fabrik, det finns flera. SlÄr i deras katalog och vÀljer nÄn eller nÄgra modeller. BestÀller man nÄgra hundra sÀtter de din logga pÄ micken. De kan till och med lacka micken in nÄgon lÀcker svart fÀrg. NÄgra veckor senare kommer containern med grejor du bestÀllt. Sen Àr det bara att krÀnga pÄ.

En del av de hÀr mickarna Àr skitbra för smÄ pengar. Det svÄra Àr att hitta vilka av dem som Àr det, för det finns rÀtt dÄliga ocksÄ. Och de skiljer sig rejÀlt frÄn exemplar till exemplar eftersom kvalitetskontrollen kan vara rÀtt dÄlig.

Och det Àndrar sig över tiden. Kvaliteten ohch mickarna blir bÀttre för varje Är.

Gunnar

Tror du det?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Även Line Audio Ă€r svenska??

Men MXL och Studio Projects frÄn Amerikat?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
Kommer frÄn Kina.

Det funkar som sÄ att man hittar en kinesisk fabrik, det finns flera. SlÄr i deras katalog och vÀljer nÄn eller nÄgra modeller. BestÀller man nÄgra hundra sÀtter de din logga pÄ micken. De kan till och med lacka micken in nÄgon lÀcker svart fÀrg. NÄgra veckor senare kommer containern med grejor du bestÀllt. Sen Àr det bara att krÀnga pÄ.

HÀr lÄter det som att man sÀljer redan fÀrdigtillverkade mikar i eget namn. Jag trodde att man som svenskt företag har idéer om en mik och tillverkar en prototyp av en mik. Letar sedan lÀmplig fabrik som kan tillverka miken. En del av tillverkningen hamnar dÄ i Asien.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag trodde att man som svenskt företag har idéer om en mik och tillverkar en prototyp av en mik. Letar sedan lÀmplig fabrik som kan tillverka miken. En del av tillverkningen hamnar dÄ i Asien.

Det finns alla varianter. Vad du beskriver Àr ganska vanligt för lite större micktillverkare, som dÄ ofta lÄter micken ritas i vÀst och tillverkas i öst. Kanske fel att generalisera, men de brukar landa i mellanprisskiktet och inte i det billigaste.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även Line Audio Ă€r svenska??

Men MXL och Studio Projects frÄn Amerikat?

Line Audio-s mickar sÀtts ihop i Sverige. Han köper mikrofonkapslarna nÄgonstans ifrÄn, har designat hölje och elektronik. Mycket kvalitetskontroll om jag förstÄtt rÀtt, dvs stor andel av kapslarna kommer inte ut i mickarna för att de inte Àr bra nog.

MXL sÀljer en hel del "katalog"-mickar frÄn Kina. Exempel: 603S, 604, 770, 2001, 2003, 2010. Troligen Àr de andra endast specialbestÀllda i nÄgot avseende, kanske nÄgot högre kvalitet pÄ vissa komponenter. De har ingen egen tillverkning.

Studio Projects har varit med lite mer och designat mickarna. Tillverkas i Kina. Tidigare stod det till och med 797 Audio pÄ dem, tillverkarens namn. Tror att 797 vill lÀmna ren tillverkning och sÀlja under eget namn, sÄ SP har nog valt en annan tillverkare numera.

http://www.797audio.com/

JJ-Labs Àr Jerkas eget brand, affÀren Jam alltsÄ. SÀtts pÄ no-name som importeras.

TSM Àr Luthmans brand. Katalog-grejor som bestÀlls med eget brand.

Golden Age Project, ja ni kan gissa.

OBS: mickarna Àr precis lika bra ÀndÄ!

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även Line Audio Ă€r svenska??

Men MXL och Studio Projects frÄn Amerikat?

Line Audio, Pearl och Milab Ă€r helsvenska och tillverkas i Sverige. 🙂

Som redan har nÀmnts, sÄ Àr MXL, GA Project, JJLabs, TSM, T.bone och mÄnga andra "mÀrken" OEM-micar frÄn Kina, som fÄr valfri logga tryckt pÄ micen nÀr man bestÀller ett visst minimiantal.

Studio Projects Àr amerikansk design i tÀtt samarbete med den kinesiska fabriken, liksom Sontronics.

sE Electronics har tidigare varit en OEM-tillverkare, men tillverkar numera enbart sitt eget mÀrke.

BLUE tillverkar en del i USA och fÄr en del tillverkat i Kina. Violet finns i Estland men deras fabrik ligger i grannlandet Lettland (tidigare tillverkade de BLUE:s micar). Oktava Àr 100% ryskt (men tyvÀrr förekommer det kinesiska kopior, sÄ man fÄr vara lite vaksam...). Crowley and Tripp Àr handbyggda i USA.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men Àven de kinesiska mikrofonerna förstÄr engelska va? SÄ det Àr bara om man ska sjunga pÄ svenska som man behöver en helsvensk mikrofon? Trodde att röde var nordiskt, men tydligen mÄste jag skaffa en annan till sÄngerna pÄ svenska...

Inte konstigt att folk missförstÄtt mina texter inser jag nu...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
Men Àven de kinesiska mikrofonerna förstÄr engelska va? SÄ det Àr bara om man ska sjunga pÄ svenska som man behöver en helsvensk mikrofon? Trodde att röde var nordiskt, men tydligen mÄste jag skaffa en annan till sÄngerna pÄ svenska...

Inte konstigt att folk missförstÄtt mina texter inser jag nu...

Höhöhö halm

😊

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har bÄde GoldenAge och JJLabs-mikrofoner hemma och har gjort hyffsade inspelningar med dem.

Absolut! Att de tillverkas i Kina betyder inte automatiskt att de Ă€r dĂ„liga - men eftersom sĂ„ mĂ„nga "mĂ€rken" Ă€r OEM, sĂ„ ska man inte bli förvĂ„nad om tvĂ„ micar med olika "mĂ€rke", lĂ„ter i princip identiskt... 😉

Det Ă€r bara att lyssna pĂ„ mina testinspelningar, sĂ„ hör man att Ă€ven dessa OEM-micar kan ge ett bra resultat. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Line Audio, Pearl och Milab Ă€r helsvenska och tillverkas i Sverige. 😉

SpÀnnande egentligen att Pearl fÄr behÄlla namnet, trots att stora stygga trumtillverkaren Pearl huserar i musikbranschen ocksÄ. (Svenska Pearl kanske var först, och fÄr dÀrför hÄllas????)

NĂ„n som vet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
Line Audio, Pearl och Milab Ă€r helsvenska och tillverkas i Sverige. 😉

Som redan har nÀmnts, sÄ Àr MXL, GA Project, JJLabs, TSM, T.bone och mÄnga andra "mÀrken" OEM-micar frÄn Kina, som fÄr valfri logga tryckt pÄ micen nÀr man bestÀller ett visst minimiantal.

Studio Projects Àr amerikansk design i tÀtt samarbete med den kinesiska fabriken, liksom Sontronics.

DÄ har jag i alla fall tvÄ helsvenska (PLM).

Finns det nÄgot sÀtt att identifiera de kinesiska som Àr identiska? Det finns ju flera billiga Shure-kopior till exempel. Finns det tester dÀr t.ex. JJLabs Àr med? Jag Àr rÀtt nöjd med mina SP-studiomikar, men jag behöver ett litet lager billiga men vettiga livemikar (för de tillfÀllen dÄ förbundets Shure-mikar inte rÀcker) och dÄ Àr t.ex. JJLabs intressanta. Men det finns ju fler, varav vissa kanske Àr exakt samma mik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...