Jump to content
Annons

Tips! Wave Arts Trackplug


trancer

Recommended Posts

Annons

Har du Ă€ntligen vaknat? 😉

Jag kör Trackplug pÄ i stort sett varje kanal. Den Àr sÄ pass processorsnÄl att det Àr vÀrt det Àven om man bara Àr ute efter de branta lÄg- och högpassfiltren.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du Ă€ntligen vaknat? 🙂

Jag kör Trackplug pÄ i stort sett varje kanal. Den Àr sÄ pass processorsnÄl att det Àr vÀrt det Àven om man bara Àr ute efter de branta lÄg- och högpassfiltren.

LĂ„ter den lika bra som den snĂ„lar? 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Filter, EQ, Frekvensanalysator, Gate, Kompressor, Kompressor, Limiter

Tack vare att gaten och kompressorerna gÄr att sidechaina med eq'n kan man Àven anvÀnda den som de-esser, de-puffer och gate med eq pÄ sidechain-ingÄngen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Filter, EQ, Frekvensanalysator, Gate, Kompressor, Kompressor, Limiter

Tack vare att gaten och kompressorerna gÄr att sidechaina med eq'n kan man Àven anvÀnda den som de-esser, de-puffer och gate med eq pÄ sidechain-ingÄngen.

Imponerande!

Finns det nĂ„gon recension att lĂ€sa och kanske en demo av pluggen! 😎

EDIT: hittade en demo pÄ wavearts.com

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

URS slÀppte nyss en fetare version av sin kanalstrip, kallad channel strip pro.

Rent grafiskt har den stort imponansvÀrde. FunktionsmÀssigt ocksp för den delen.

Det gÄr att vÀlja karaktÀr pÄ ingpngssteg, kompressor och eq sÄ vill du he en neve-fÀrgning pÄ ingÄngsteget, api pÄ eq'n och manley pÄ kompressorn Àr det hÀr helt rÀtt plugg!

TĂ€nkte egentligen lĂ€nka en bild hĂ€r, men server ligger nere för tillfĂ€llet. Dom var nog inte helt beredda pĂ„ den trafik som okm. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

TĂ€nkte egentligen lĂ€nka en bild hĂ€r, men server ligger nere för tillfĂ€llet. Dom var nog inte helt beredda pĂ„ den trafik som okm. 😎

Den fungerar nu. Jag gjorde en mirror hos imageshack:

ursstrippro743052qg6.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

URS slÀppte nyss en fetare version av sin kanalstrip, kallad channel strip pro.

Rent grafiskt har den stort imponansvÀrde. FunktionsmÀssigt ocksp för den delen.

Det gÄr att vÀlja karaktÀr pÄ ingpngssteg, kompressor och eq sÄ vill du he en neve-fÀrgning pÄ ingÄngsteget, api pÄ eq'n och manley pÄ kompressorn Àr det hÀr helt rÀtt plugg!

TĂ€nkte egentligen lĂ€nka en bild hĂ€r, men server ligger nere för tillfĂ€llet. Dom var nog inte helt beredda pĂ„ den trafik som okm. 😎

Ja, den verkar helt klart imponerande! men personligen sĂ„ har jag lite svĂ„rt för "allt-med-extra-alla-kombinationer-med-extra-valbarhet" pluggar 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja.. Majken .. jag fick ju tipset av dig pÄ msn för lÀngesen tror ja :rolleyes:

Och nu tÀnkte jag dela med mig eftersom jag gör som du, dvs anvÀnder den i stort sett pÄ alla kanaler.

Det smidiga med den Àr att man sjÀlv kan vÀlja ocksÄ hur mÄnga bands-eq ... bara ADD/DELETE för att fÄ mer band...

Ja den Àr helt enkelt. ruskigt jÀvla bra!!

/Perrra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har funderat pÄ denna http://www.uaudio.com/products/software/UA...88rs/index.html men det kostar 299 dollar dÄ kanske Trckplug Àr ett bÀttre alternativ?

NÄgon som testat bÄda och kan komma med en jÀmförelse?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kika lite pÄ wave arts track plug verkar vara en compressor med eq Àr det en limiter med eller ?

Kan nÄgon förklara lite mer vad den gör vad Àr gate för nÄgot jag mÄste vara trög ser ut som 2 copressor eller sÄ Àr den ena en limiter hjÀlp mig.

Om sÄ Àr fallet mÄste man köra med den limitern kan man inte slÄ av den Àr nöjd med min crysonik.

http://www.wavearts.com/TrackPlug.html

Morre

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Trackplug innehÄller filter, eq, gate, kompressor, kompressor och limiter. Du vÀljer sjÀlv vilka delar du vill anvÀnda. En gate Àr en effekt som endast slÀpper igenom ljudet nÀr signalen nÄr en viss nivÄ. Den kan exempelvis anvÀndas för att ta bort onödigt brus som ligger mellan sÄngfraser.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÄller med att Track-pluggarna Àr ruggigt bra men jag anvÀnder sÄnna pluggar oftast för att laga ljud. Spela in ljudet som man vill att det ska lÄta istÀllet, vet ja! Plugin-Eq-b*geri stadiet har jag passerat!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÄller med att Track-pluggarna Àr ruggigt bra men jag anvÀnder sÄnna pluggar oftast för att laga ljud. Spela in ljudet som man vill att det ska lÄta istÀllet, vet ja! Plugin-Eq-b*geri stadiet har jag passerat!

Vad menar du, att du aldrig anvĂ€nder EQ 😄

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hÄller med att Track-pluggarna Àr ruggigt bra men jag anvÀnder sÄnna pluggar oftast för att laga ljud. Spela in ljudet som man vill att det ska lÄta istÀllet, vet ja! Plugin-Eq-b*geri stadiet har jag passerat!

Ja, för ditt arbetssĂ€tt Ă€r ju vĂ€dligt praktiskt sen nĂ€r man ska göra mixdown. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
hÄller med att Track-pluggarna Àr ruggigt bra men jag anvÀnder sÄnna pluggar oftast för att laga ljud. Spela in ljudet som man vill att det ska lÄta istÀllet, vet ja! Plugin-Eq-b*geri stadiet har jag passerat!

lol ?

sÄ du menar med det vad?

Att du spelar in ljuden som dom vill lÄta?

tell me more please.. skulle vilja höra nĂ„t projekt utan eq du gjort â˜ș

hur fĂ„r du bort 200hz burkljud utan eq tex? och hur gör du om ett dovt ljud till ljust utan eq? 😄

Du kan sÄklart stÀlla eq i mixerbordet innan du spelar in det till burken, men det Àr ju oxo eq!

intressant!

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klart jag anvÀnder EQ men menar att det viktigaste Àr att spela in det sÄ bra som möjligt sÄ man inte behöver jobba ihjÀl sig i mixen. Jag spelar in mycket gitarrbaserad musik och dom ljuden Àr oftast klara nÀr jag spelat in dem. Visst justerar jag om det behövs göras plats för annat.

Fördelen Ă€r för mig att det gĂ„r snabbare att jobba om man vet hur det ska lĂ„ta redan frĂ„n början. Skulle man lina in t.ex. guran och anvĂ€nda en gitarrplugg skulle jag förmodligen fortfarande sitta och justera gitarrljud. Ja, öh ,man kan sĂ€ga att det Ă€r ett sĂ€tt att eq:a. Hur som helst, minimera jag möjligheterna för dom Ă€r för mĂ„nga med hjĂ€lp av datorn. Lite mer traditionell analog tĂ€nk helt enkelt. Kanske lite för mycket OT hĂ€r! sorry! Kolla http://www.myspace.com/shoe001 lĂ„ten Bleed Ă€r alla gitarrpĂ„lĂ€gg inspelade med effekter och pedaler direkt. Är en pedal junky!

Sen kan jag tycka att det Àr i stort sett minimalt med skillnad mellan eq pluggar det skulle vara fÀrgning och sÄnt. Har Diamond bundle men anvÀnder oftast Logics EQ eller PT EQar istÀllet för Waves. Hör ingen skillnad! DÀremot finns det annat godis i paketet som jag inte kan leva utan!

Har sjÀlv suttit och drÀgglat över olika plugin EQar, kompressorer mm. men inser att de gör i stort sett samma sak. Men drÀggla dock fortfarande över feta analog mixerbord!(vill ha)

Musiken blir inte bÀttre med dyra plugins vilket alla sÄ klart vet!

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Klart jag anvÀnder EQ men menar att det viktigaste Àr att spela in det sÄ bra som möjligt sÄ man inte behöver jobba ihjÀl sig i mixen. Jag spelar in mycket gitarrbaserad musik och dom ljuden Àr oftast klara nÀr jag spelat in dem. Visst justerar jag om det behövs göras plats för annat.

Fördelen Ă€r för mig att det gĂ„r snabbare att jobba om man vet hur det ska lĂ„ta redan frĂ„n början. Skulle man lina in t.ex. guran och anvĂ€nda en gitarrplugg skulle jag förmodligen fortfarande sitta och justera gitarrljud. Ja, öh ,man kan sĂ€ga att det Ă€r ett sĂ€tt att eq:a. Hur som helst, minimera jag möjligheterna för dom Ă€r för mĂ„nga med hjĂ€lp av datorn. Lite mer traditionell analog tĂ€nk helt enkelt. Kanske lite för mycket OT hĂ€r! sorry! Kolla http://www.myspace.com/shoe001 lĂ„ten Bleed Ă€r alla gitarrpĂ„lĂ€gg inspelade med effekter och pedaler direkt. Är en pedal junky!

Sen kan jag tycka att det Àr i stort sett minimalt med skillnad mellan eq pluggar det skulle vara fÀrgning och sÄnt. Har Diamond bundle men anvÀnder oftast Logics EQ eller PT EQar istÀllet för Waves. Hör ingen skillnad! DÀremot finns det annat godis i paketet som jag inte kan leva utan!

Har sjÀlv suttit och drÀgglat över olika plugin EQar, kompressorer mm. men inser att de gör i stort sett samma sak. Men drÀggla dock fortfarande över feta analog mixerbord!(vill ha)

Musiken blir inte bÀttre med dyra plugins vilket alla sÄ klart vet!

alla jobbar vi olika. jag tycker dock ditt arbetssÀtt verkar jÀtte tidskrÀvande?

"Spela in ett ljud som man vill att det ska lĂ„ta" .. det gör nog dom flesta.. ingen sĂ€tter vĂ€l sig o spelar elgura med dist om man vill ha ackegura tex. 🙂

Jag tycker allt blir lÀttare nÀr man kör EQ pÄ kanalen direkt nÀr man gjort en slinga tex, och lyssnar, mixxar samtidigt som man hela tiden bygger upp hela projektet.. dÄ blir aldrig slutmixen sÄ omstÀndig och tar knappt nÄn tid alls!

men alla jobbar vi olika.. tur e la det!

/Perrra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har Diamond bundle men anvÀnder oftast Logics EQ eller PT EQar istÀllet för Waves. Hör ingen skillnad! DÀremot finns det annat godis i paketet som jag inte kan leva utan!

Hoppas verkligen att det finns annat godis i paketet som du inte kan leva utan den kostar ju faktiskt 3800 Dollar (typ 25 000 spÀnn)!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

alla jobbar vi olika. jag tycker dock ditt arbetssÀtt verkar jÀtte tidskrÀvande?

"Spela in ett ljud som man vill att det ska lĂ„ta" .. det gör nog dom flesta.. ingen sĂ€tter vĂ€l sig o spelar elgura med dist om man vill ha ackegura tex. 🙂

Jag tycker allt blir lÀttare nÀr man kör EQ pÄ kanalen direkt nÀr man gjort en slinga tex, och lyssnar, mixxar samtidigt som man hela tiden bygger upp hela projektet.. dÄ blir aldrig slutmixen sÄ omstÀndig och tar knappt nÄn tid alls!

men alla jobbar vi olika.. tur e la det!

/Perrra

Absolut! alla gör vi olika!

Vet inte vad du syftar pÄ med tidskrÀvande? Att jag tar mig tid att stÀlla in ljudet/sÄngen som ska spelas in?

Det kallas kĂ€rlek! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har Diamond bundle men anvÀnder oftast Logics EQ eller PT EQar istÀllet för Waves. Hör ingen skillnad! DÀremot finns det annat godis i paketet som jag inte kan leva utan!

Hoppas verkligen att det finns annat godis i paketet som du inte kan leva utan den kostar ju faktiskt 3800 Dollar (typ 25 000 spÀnn)!

Det Àr bara pengar!

Kan sÀga att jag fick bra rabatt!

Nej vÀnta det Àr inte diamond jag har (jag vill tro att jag har det) utan gold för jag pyntade under 8k med rabatt

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄgon som vet hur stor skillnad det Àr pÄ version 4 och 5. Eftersom Version 4 "bara" kostar $89.95

*edit* SÄg nu Àven att de hade student rabatt kanske blir till att köpa version 5 nu ÀndÄ.

hmm det skulle vara intressant om det inte Àr för stora skillnader! NÄn som vet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄgon som vet hur stor skillnad det Àr pÄ version 4 och 5. Eftersom Version 4 "bara" kostar $89.95

*edit* SÄg nu Àven att de hade student rabatt kanske blir till att köpa version 5 nu ÀndÄ.

hmm det skulle vara intressant om det inte Àr för stora skillnader! NÄn som vet?

Om man jÀmför bilderna sÄ verkar skillnaden var att pÄ femman finns tvÄ kompressorer och en gate och eq medans fyran har en kompressor och en eq!

Det kan man vÀl leva med iom att den ene kompressorn kanske Àr tÀnkt att stÀllas som limiter sÄ dÄ kan man anvÀnda limiter och gate frÄn annan programvara och ÀndÄ fÄ enstor del av funktionerna??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...