Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare...


berra_-

Recommended Posts

Tjena, just nu sitter jag i en trång skrubb och mixar med ett par Proline 2500. Och kontroll-lyssnar i diverse hifisystem etc.

Just nu kopplar jag bara in lurarna rakt in i ljudkortet (audiophile 2496). Nu har jag börjat funderat på om det kanske är värt att köpa en separat hörlursförstärkare? Fast jag har inte riktigt kommit underfund med vad dom gör... Boostar singnalen? Och ifall man behöver fler lurar till samma lyssning såklart.

Men vinner jag någonting på att köpa en stärkare till enbart ett par lurar istället för att plugga rakt in i ljudkortet? (Förutom en extern volymkontroll 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte hur ditt ljudkort men i mitt sitter en kass hörlursförstärkare. Kör jag genom min PodXT så är det milsvid skillnad, mycket bättre ljud, starkare och mer kraftfullt och mer kräm o s v. Det finns en rekommenderad stärkare som heter M-patch 2 som rekommenderas av många; Thomann ; men även Claes här på forumet säljer sådana. Har dessutom volymkontroll för aktiva monitorer om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur ditt ljudkort men i mitt sitter en kass hörlursförstärkare. Kör jag genom min PodXT så är det milsvid skillnad, mycket bättre ljud, starkare och mer kraftfullt och mer kräm o s v. Det finns en rekommenderad stärkare som heter M-patch 2 som rekommenderas av många; Thomann ; men även Claes här på forumet säljer sådana. Har dessutom volymkontroll för aktiva monitorer om jag inte minns fel.

Okej, då låter det iallafall som att det är en affär att fundera på. Mitt ljudkort kostar ju bara runt 1000lappen så det är nog inte den bästa stärkaren i den.

Någon som sitter i ungefär samma situation som jag och har något att säga? :rolleyes:☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett sånt ljudkort. Och det finns ingen hörlursförstärkare alls.

Okej, då har jag blandat ihop begreppen en gång till. Men det låter i alla fall när jag pluggar in lurarna rakt in i ljudkortet... 😉

Ja, alltså du hör ljud givetvis. Men signalen är inte förstärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett sånt ljudkort. Och det finns ingen hörlursförstärkare alls.

Okej, då har jag blandat ihop begreppen en gång till. Men det låter i alla fall när jag pluggar in lurarna rakt in i ljudkortet... 🙁

Ja, alltså du hör ljud givetvis. Men signalen är inte förstärkt.

Ahh, då är jag med ☺️😎😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett sånt ljudkort. Och det finns ingen hörlursförstärkare alls.

Okej, då har jag blandat ihop begreppen en gång till. Men det låter i alla fall när jag pluggar in lurarna rakt in i ljudkortet... 😎

Ja, alltså du hör ljud givetvis. Men signalen är inte förstärkt.

Och just det är väl en anledning att skaffa förstärkning kanske. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är det ett internt PCI kort eller externt USB kort du har?

Om det är ett PCI kort så undrar jag hur sjutton du har kopplat in lurarna.

Det finns ju bara RCA anslutningar på Audiophile 2496.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett internt PCI kort eller externt USB kort du har?

Om det är ett PCI kort så undrar jag hur sjutton du har kopplat in lurarna.

Det finns ju bara RCA anslutningar på Audiophile 2496.

Har PCI-kortet. Adapter är svaret på frågan 🙂

ymr-197.gif

Någon som har någonannan än M-patch 2 att föreslå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer har någon hörlursförstärkare för bara ett par hundringar. Förmodligen inte så kul ljudkvalitet, men den förstärker i alla fall upp till rätt nivå för lurar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i andra alternativ och köp en M-Patch!

Rätt vad det är kommer du vilja koppla på ett par högtalare och då funkar m-patchen som volymkontroll för dem. M-Patchen har givetvis separata volymkontroller för hörlurar och högtalare.

Okej, hur är det med brus i den? Jag är inte så petig men har aldrig gillat behringerbruset 😄:rolleyes:🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv med en Behringer Powerplay Pro hörlursförstärkare. Den har skitbra funktioner och faktiskt smartare funktioner än många andra - men så finns det där retliga bruset. När det gäller monitorlyssning i lurarna när man spelar in sång, är det inte så noga - men om man ska ha det som lyssning vid mix, så är det nog inte det minsta kul... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv med en Behringer Powerplay Pro hörlursförstärkare. Den har skitbra funktioner och faktiskt smartare funktioner än många andra - men så finns det där retliga bruset. När det gäller monitorlyssning i lurarna när man spelar in sång, är det inte så noga - men om man ska ha det som lyssning vid mix, så är det nog inte det minsta kul... 😆

Precis, men nu ska det just användas till mix så då försöker jag hålla mig borta från behringer 😮😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Nu vet jag inte hur ditt ljudkort men i mitt sitter en kass hörlursförstärkare. Kör jag genom min PodXT så är det milsvid skillnad, mycket bättre ljud, starkare och mer kraftfullt och mer kräm o s v. Det finns en rekommenderad stärkare som heter M-patch 2 som rekommenderas av många; Thomann ; men även Claes här på forumet säljer sådana. Har dessutom volymkontroll för aktiva monitorer om jag inte minns fel.

Hej!

Hur menar du när du "kör" genom din PodXT? Jag har precis samma problem som trådskaparen, köpte ett par Shure SRH840 som låter bra i mp3:n (utan eq) och i börsens grejer (som använde hörlursstärk). Men när jag kör lurarna i hörlursingången i min mbox2:a så faller allt tryck totalt, behöver jag också en hörslursstärkare då? Har nämligen en PODXT jag med, så tänkte bara lite på hur du menade.

/ R

Edit: Oj tjenare, var visst en gammal tråd, sorry att väcka trådar från de döda!

Redigerat av Unicron
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i andra alternativ och köp en M-Patch!

Rätt vad det är kommer du vilja koppla på ett par högtalare och då funkar m-patchen som volymkontroll för dem. M-Patchen har givetvis separata volymkontroller för hörlurar och högtalare.

Det där lät intressant. Finns M-Patch med typ fyra lurutgångar med separat volle, plus utgång till aktiva monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Hej..jag har en en behringher powerplay som hörlurs-stärkare.......det bruset ni pratar om, finns inte hos mig....

men då har jag lagt om alla jord-slingor i min lgh...och kör alla mina musik/video prylar på en separat jord.....

Kostade en del...men resultatet är super...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät intressant. Finns M-Patch med typ fyra lurutgångar med separat volle, plus utgång till aktiva monitorer?

Nej - den har en hörlursutgång (som ockaå är den enda aktiva delen i burken, medan övrigt är passivt) och utgång till två aktiva monitorpar som man kan växla mellan. Den har också två ingångar man kan växla mellan.

Den är alltså inte gjord för att vara huvudsakligen hörlursförstärkare, utan hörlursutgången är ett komplement till resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..jag har en en behringher powerplay som hörlurs-stärkare.......det bruset ni pratar om, finns inte hos mig....

men då har jag lagt om alla jord-slingor i min lgh...och kör alla mina musik/video prylar på en separat jord.....

Kostade en del...men resultatet är super...

Du får inte bort brus genom att dra om jordningen, men brum har du säkert reducerat genom att vara noga med jordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)
Du får inte bort brus genom att dra om jordningen, men brum har du säkert reducerat genom att vara noga med jordning.

Jo en sanning med viss modifikation.....Har du ok jordat....så får du ett bättre resultat på signal to noise ratio......

Du får ett bättre närmevärde på vad som är stämplat på ljudkort/andra apparater

Om man sen vill gå längre,,,om man då bor I egen villa och kan göra lite större ingrepp...så kan du slå ner en egen jordning

i hyfsat våt jord....vissa använder kopparplåtar till dessa ändamål...andra använder jordspett...

och sen lyfta in en egen jord i din studio........fast det kanske är överkurs 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Behöver" man bara en hörlursförstärkare om man tycker att man vill kunna ge på mer volym i lurarna, eller finns det någon annan anledning?

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh okay, då försvinner ju dock lite vitsen med att precis ha köpt mbox2 och protools :rolleyes: Men tack för tipset!

Funkar nog inte tillsammans med Protools, nej... Poden alltså. Men rent ljudmässigt låter den riktigt bra! Det har alltid blivit bättre resultat om jag lirar in via Poden->Datorn än om jag försöker mig på något som Poden->Ljudkort->Dator. Så jag använder eg bara ljudkortet när jag mixar eller spelar in VSTi's.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Behöver" man bara en hörlursförstärkare om man tycker att man vill kunna ge på mer volym i lurarna, eller finns det någon annan anledning?

*igen*

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
"Behöver" man bara en hörlursförstärkare om man tycker att man vill kunna ge på mer volym i lurarna, eller finns det någon annan anledning?

För Proline 2500 i det här fallet så skalar de enormt bra med bättre förstärkare. Liksom högtalare är det olika hur lättdrivna hörlurar är. Ultrasones kräver hörlursförstärkare som kan leverera en oherrans massa ampere annars blir det fort grötigt i allmänhet. Så nej det är absolut inte volym. Jag har inga problem att få volym med mina 750 eller 900 nu men det är absolut inte speciellt kul att lyssna på dem.

Har svårt att tro att det finns många förstärkare under 300$ som kan driva dem hyfsat. Men det beror ju på vilka krav man har. En billig Pimeta ex är betydligt bättre än ingen förstärkning alls i alla fall.

Sedan så är ju inga förstärkare helt neutrala heller. Så de färgar ljudet åt ena eller andra hållet så det är skillnader på så sätt också. Nyckeln är att hitta rätt synergi som alltid men du kommer inte undan förstärkare med hörlurar som dessa för att uppnå det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
För Proline 2500 i det här fallet så skalar de enormt bra med bättre förstärkare. Liksom högtalare är det olika hur lättdrivna hörlurar är. Ultrasones kräver hörlursförstärkare som kan leverera en oherrans massa ampere

Du skämtar väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...