Jump to content
Annons

Bättre ljud med mer plats i datorn?


tuzzi

Recommended Posts

Shena, snackade med en Producent från London som flyttat till sverige för 6 år sen, Och jag var då på en Reaggea Fest där jag träffade denna snubben och fick lite infomation, och då sa han att det kan bero att jag har lite Gigg i datorn alltså "Giigabyte" Och ni kan ju få veta att ja äger 18gigg på min dator som max, alltså ligger hådisken på 18gigg, inte vad jag har kvar utan detta är Det orginala Utrymmet

Redigerat av Olsberg
Stavade rubriken rätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Shena, snackade med en Producent från London som flyttat till sverige för 6 år sen, Och jag var då på en Reaggea Fest där jag träffade denna snubben och fick lite infomation, och då sa han att det kan bero att jag har lite Gigg i datorn alltså "Giigabyte" Och ni kan ju få veta att ja äger 18gigg på min dator som max, alltså ligger hådisken på 18gigg, inte vad jag har kvar utan detta är Det orginala Utrymmet

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lägga in en fråga till, Mpc Vet vi alla vad det är väl? En sådan kollar ja just nu på Jam.se . Och denna verka vara rätt okej och ha och ja tänker beställa denna om ni inte kommer med några dålia rykten om denna mpc, (Akai MPD24 MIDI-controller) Heter alltså denna Mpcn, Och frågan är igentligen om det finns inbyggda ljud i denna.. Uppskattar svar ! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lägga in en fråga till, Mpc Vet vi alla vad det är väl? En sådan kollar ja just nu på Jam.se . Och denna verka vara rätt okej och ha och ja tänker beställa denna om ni inte kommer med några dålia rykten om denna mpc, (Akai MPD24 MIDI-controller) Heter alltså denna Mpcn, Och frågan är igentligen om det finns inbyggda ljud i denna.. Uppskattar svar ! 😄

Nix, det är bara en midi-controller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skickar midi-signaler till datorn som i musikprogrammet används för att styra en massa olika parametrar. Padsen kan man till exempel säga åt att de ska användas för att spela olika trummor i en mjukvarutrummaskin i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den skickar alltså bara styrsignaler till datorn, inga ljud. Midi kan närmast liknas vid ett datorspråk som exempelvis kan användas för att säga till när, med vilken tonhöjd och hur hårt en ton slås an. Lite som noter. Det kan även användas för att styra andra parametrar som volym och panorering. Det mesta i moderna inspelningsprogram kan faktiskt styras med hjälp av midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

alttså är det som en vanlig midi klaviatur? Så man använder En sådan Mpc som en midi klaviatur. Då måste man alltsåkoppla upp denna till något inspelningsprogram med inbyggda synthljud/trummor osv för att det ska komma fram något? Tack Phobos

Link to comment
Dela på andra sajter

alttså är det som en vanlig midi klaviatur? Så man använder En sådan Mpc som en midi klaviatur. Då måste man alltsåkoppla upp denna till något inspelningsprogram med inbyggda synthljud/trummor osv för att det ska komma fram något? Tack Phobos

Helt riktigt, men den är något mer inriktad till att styra trummaskiner än "pianon" vad jag förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försöker inte vara dryg mot dig nu, Men jag tycker att du skall köpa en av studios special tidningar:

 

http://stutjanster.idg.se/kampanjer/hemstudio/

 

Jag tror att den kan vara till stor hjälp för dig.

Redigerat av magnusmuller
Felaktig länk
Link to comment
Dela på andra sajter

beställde en tidning, hemmastudio special, Alla har ju tjatat:P Får se om dt blir något vidare på det sen, vill gärna läsa en och kolla ifall det är mycket till hjälp..

Link to comment
Dela på andra sajter

No big deal tar hårddisken slut så dör alla program och i synnerhet grafik och ljudprogram. Som gamal grafiker inom video och 3D så vet jag att han hade rätt. Jag vet oxå att samma sak gäller för ljud.

Du pratar om en hårdisk och jag vet inte hur mycket som du använder av denna. Det jag dock vet är att hårt belastade hårdiskar blir fragmenterade. Detta gör att det mesta blir bajs.

Det som är viktigt då är förutom att defragmentera hårdisken är att inte försöka göra allt på samma dator. Dvs spela för gudsskull inga spel på den elller instalera all upptänklig skit på den. Om du vill jobba med ljud ska du bara ha det som handlar om ljud på datorn. Inget surfande inget spelande. Av med all skit du inte behöver. 18 gig räker långt men antagligen är din dator en pesthärd av instalationer som gör att den inte fungerar tillräckligt bra för ljud.

Bortset från vad alla andra säger är en väl fungerande dator hundra gånger viktigare än ett bra ljudkort.

Låt din dator vara dedikerad till ljud och skaffa gärna en ytterligare hårdisk för ljud såska du se stora skildnader.

Defragmenterar du dessutom den hårddisken ibland kommmer du att märka stora skilnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

No big deal tar hårddisken slut så dör alla program och i synnerhet grafik och ljudprogram. Som gamal grafiker inom video och 3D så vet jag att han hade rätt. Jag vet oxå att samma sak gäller för ljud.

Du pratar om en hårdisk och jag vet inte hur mycket som du använder av denna. Det jag dock vet är att hårt belastade hårdiskar blir fragmenterade. Detta gör att det mesta blir bajs.

Det som är viktigt då är förutom att defragmentera hårdisken är att inte försöka göra allt på samma dator. Dvs spela för gudsskull inga spel på den elller instalera all upptänklig skit på den. Om du vill jobba med ljud ska du bara ha det som handlar om ljud på datorn. Inget surfande inget spelande. Av med all skit du inte behöver. 18 gig räker långt men antagligen är din dator en pesthärd av instalationer som gör att den inte fungerar tillräckligt bra för ljud.

Bortset från vad alla andra säger är en väl fungerande dator hundra gånger viktigare än ett bra ljudkort.

Låt din dator vara dedikerad till ljud och skaffa gärna en ytterligare hårdisk för ljud såska du se stora skildnader.

Defragmenterar du dessutom den hårddisken ibland kommmer du att märka stora skilnader.

Dels var det ju fråga om hurvida det blir BÄTTRE ljud med mer hårdisk utrymme. Det blir det INTE. Däremot jobbar datorn bättre om det är ordning på disken men ljud kvalitén blir inte bättre. Sedan ang ditt inläg verkar ju du nästan smått paranoid. Att spela spel på en dator gör den i sig inte instabil. Det samma gäller o surfa på internet. Grejjen är bara, att folk gärna installerar så mkt skit utöver det. Dom installerar shareware program hit o dit, placerar filerna lite som dom känner för, plockar bort o tror att allt är borta osv. Det handlar inte om att man installerar massa grejer, utan VAD man installerar. Sedan dessutom helt skiter i att defragmentera disken och struntar helt i att rensa upp bland all skit som valfri webbrowser sparar när man surfar runt. Iaf, med grabbens 18Gb disk lär det ju endå inte bli så mkt utrymme för dagens moderna spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att använda ett slitet uttryck: WORD! 😳

Jag har superbra prestanda i Cubase - trots att jag kör både mail, surfning, Office och ett fåtal spel på en och samma maskin (något som somliga påstår är omöjligt... 😄😄 ). Jag har kört på detta sätt ända sedan jag började köra PC för omkring 10 år sedan och det har aldrig skapat några problem. Enda "tweaken" som jag har gjort i XP, är att optimera för bakgrundstjänster (ASIO är ju en bakgrundstjänst, så det är viktigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jag vill ju inte vara sån. Men om du aldrig testat att köra med ett helt rent system så kan du väl inte hävda att det inte skulle göra skillnad i prestanda? För det gör det, det lovar jag. Det finns en anledning att datorer från tillverkare som Frost inte kommer förinstallerade med Flash, Shockwave, Quicktime, Realplayer, Acrobat Reader och Office.

Jag har testat prestanda upprepade gånger på samma datorer med olika Windows-installationer. Och det gör faktiskt skillnad, tro mig. Kanske inte något som är märkbart när man kör 50ms latency och tuffar på med runt 30% belastning. Men när du pressar systemet hårt vid låg latency så är skillnaden avsevärd. Ett nedskräpat system kommer att börja knastra och spraka innan det städade systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jag vill ju inte vara sån. Men om du aldrig testat att köra med ett helt rent system så kan du väl inte hävda att det inte skulle göra skillnad i prestanda? För det gör det, det lovar jag. Det finns en anledning att datorer från tillverkare som Frost inte kommer förinstallerade med Flash, Shockwave, Quicktime, Realplayer, Acrobat Reader och Office.

Jag har testat prestanda upprepade gånger på samma datorer med olika Windows-installationer. Och det gör faktiskt skillnad, tro mig. Kanske inte något som är märkbart när man kör 50ms latency och tuffar på med runt 30% belastning. Men när du pressar systemet hårt vid låg latency så är skillnaden avsevärd. Ett nedskräpat system kommer att börja knastra och spraka innan det städade systemet.

Själv brukar jag köra med 6ms latency och har hittills haft mer prestanda än jag behöver - så det har aldrig uppstått några behov av att testa en ren ominstallation, men det kan säkert göra en viss skillnad om man inte har rensat registret då och då efter att ha avinstallerat program man har provat o dyl... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag minns rätt sitter väl du på en enkelkärnig P4 3.0 GHz? Och då gissar jag att du inte använder speciellt resurskrävande pluggar eller jobbar med stora projekt. Speciellt med tanke på att det är en processor som börjar ha några år på nacken och är riktigt klen sett ur dagens standard. Och i det läget gör ju optimeringar väldigt liten skillnad. Det blir lite som att jämföra en Skoda med en Ferrari när man kör 15km/h runt grannskapet. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag minns rätt sitter väl du på en enkelkärnig P4 3.0 GHz? Och då gissar jag att du inte använder speciellt resurskrävande pluggar eller jobbar med stora projekt. Speciellt med tanke på att det är en processor som börjar ha några år på nacken och är riktigt klen sett ur dagens standard. Och i det läget gör ju optimeringar väldigt liten skillnad. Det blir lite som att jämföra en Skoda med en Ferrari när man kör 15km/h runt grannskapet. 🙂

Jag kör på en 3.6GHz processor (högtemps Prescott som vattenkyls 🙂 ) och har funderat på att hoppa på tåget med 4 kärnor (mest för att det känns bättre att ha ännu högre i tak och inte för att det egentligen känns nödvändigt), men är ändå lite ambivalent eftersom de 4 kärnorna ju får dela på samma busshastighet som 2 kärnor annars delar på... Jag avvaktar förmodligen nästa generation moderkort innan jag byter...

I mina projekt kör jag både EWQLSO Gold XP och annat smått och gott - men tydligen inte tillräckligt mycket för att processorn eller hårddiskar ska säga stopp... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...